به گزارش «قدس آنلاین»، سعید مؤتمنی با بیان اینکه بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد، اظهار داشت: قیمتهای فعلی خودرو نیز در سطح بالایی قرار دارند که باید در این زمینه تجدید نظر شود.
وی تصریح کرد: در شرایطی که هیچ تغییری در بدنه، موتور یا آپشن خودروها ایجاد نشده، بحث در مورد افزایش قیمت خودرو درست نیست. وقتی پراید با همان بدنه و همان کیفیت و با حداقل استانداردها به مشتری تحمیل میشود، دلیلی برای افزایش قیمت این خودرو وجود ندارد.
وی با بیان اینکه خودروسازان یک ماه پیش قیمت محصولاتشان را چراغ خاموش افزایش دادند، گفت: پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ از ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و قیمت پژو ۴۰۵ هم با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۲۹.۵ میلیون تومان رسید.
مؤتمنی ادامه داد: قیمت سایپا ۱۱۱ نیز از ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و این افزایش قیمتها در حالی صورت گرفت که اگر عرضه خودرو افزایش یابد، قیمت خودرو در بازار پایینتر از قیمت کارخانه خواهد بود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل با انتقاد از کمکاری سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروهای داخلی، گفت: خودروهایی که از کارخانه میگیریم تا به مشتری تحویل دهیم با ایرادات مختلفی روبهرو است که معمولاً باید یک دست پولیش روی آنها زده شود و پس از رفع برخی ایرادات، آن را به مشتری تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت اکثر خودروها در بازار نزدیک به قیمت کارخانه است، گفت: رکود بازار باعث شده تا قیمت برخی خودروها در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل، در حال حاضر قیمت پژو ۴۰۵ در کارخانه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و در بازار با قیمت ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه میشود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا چند روز پیش در کارخانه با قیمت ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه میشد که به دلیل کاهش عرضه از طرف ایران خودرو، قیمت آن در بازار به ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
وی تأکید کرد: زمانی که خودروساز احساس میکند قیمت محصولاتش در بازار به کف قیمت رسیده است، عرضه آن را محدود میکند تا قیمتها در بازار افزایش یابد.
وی اظهار داشت: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز در کارخانه ۳۸ میلیون تومان است که تا چند روز پیش در بازار هم با همین قیمت خرید و فروش میشد اما الان به دلیل کاهش عرضه از طرف کارخانه، در بازار به قیمت ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
مؤتمنی در مورد قیمت تندر ۹۰ در بازار و اختلاف آن با قیمت کارخانه نیز گفت: قیمت این خودرو در کارخانه ۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما به دلیل محدودیت عرضه، در بازار به قیمت ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
وی با اشاره به قیمت ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی پژو پارس TU۵ در کارخانه گفت: عرضه این خودرو نیز با محدودیت روبهرو است و هم اکنون با قیمت ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله میشود.
به گفته وی، قیمت پژو ۲۰۷ نیز در بازار ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که در کارخانه با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش میرسد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل همچنین با اشاره به عرضه دنا با قیمت ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو، گفت: قیمت این خودرو در بازار ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین رنو کپچر با قیمت ۱۰۹ میلیون تومان در کارخانه به فروش میرسد که قیمت این خودرو در بازار ۱۱۷ میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: سایپا ۱۱۱ در بازار با قیمت ۲۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود که یک میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است و سایپا ۱۳۱ نیز با قیمت ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار عرضه میشود، در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و دلیل این اختلاف قیمت، محدودیت عرضه از سوی سایپا است.
وی ادامه داد: در مورد ساندرو نیز باید به قیمت ۴۹ میلیون تومانی این خودرو در کارخانه و قیمت ۵۳.۵ میلیون تومانی آن در بازار اشاره کنیم. قیمت ساندرو استپوی نیز در بازار ۶۲ میلیون تومان و در کارخانه ۵۴ میلیون تومان است که دلیل بالا بودن اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودروها نیز پایین بودن عرضه از طرف خودروساز است.
وی همچنین با اشاره به قیمت ۱۱۸ میلیون تومانی مزدا ۳ در نمایندگیهای گروه بهمن، گفت: قیمت این خودرو در بازار کمتر از قیمت کارخانه است و با نرخ ۱۱۷ میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود.
مؤتمنی، گرایش خودروسازان به انجام فعالیتهای بانکی را عاملی برای تلاش آنها جهت افزایش قیمت خودرو و تأمین هزینههای خود از محل دو نرخی بودن خودروها عنوان کرد و گفت: اگر عرضه خودروها از سوی خودروسازان بهبود یابد با توجه به رکود بازار، قیمتها در بازار به پایینتر از نرخ کارخانه خواهد رسید.
وی با انتقاد از عرضه خودروهای با کیفیت پایین و تأخیر در تحویل خودرو به مشتریان از سوی شرکتهای خودروساز، گفت: دو سال است که بازار خودرو با رکود کامل روبهرو است و ثبتنام کنندگان برای خرید خودرو از شرکتهای خودروساز نیز بیشتر به دنبال کسب سود از محل سپردهگذاری خود هستند. به طوری که معمولاً ۲ یا ۳ روز به زمان تحویل خودرو، انصراف میدهند و صرفاً از سودی که به سپردهگذاری آنها تعلق میگیرد، برخوردار میشوند.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل، کیفیت پایین خودروهای تولیدی فعلی نیز باعث شده تا تمایل مردم به جابهجا کردن خودرو کاهش یابد.
نظر شما