قدس آنلاین، گروه استانها – رقیه الماسی: بانوانی که تخصص و توان مدیریت را فدای آرایش ظاهری کردند و به این شکل سعی میکردند که چشمهای خود و رأیدهندگان را به روی واقعیتها ببندند و مشکلات شهری را در همین جمله بسنده کنند که از طرف مردم وکیل هستند! آنهم به قیمت صورت بهظاهر زیبا که به مدد علم روز و فتوشاپ سعی در فریب رأیدهندگان بر آمده بودند. ترفندی که شاید در دورههای گذشته کارساز بود ولی امروزه با افزایش سطح آگاهی سیاسی و بلوغ رأی دهنگان شاید کمتر جواب داد و خوشبختانه رأیدهندگان به این افراد نه! گفتند. ناگفته نماند که تخلفات گوناگونی در انتخابات شوراها اعم از تبلیغات پیش و پس از موعد، اندازه تابلوهای تبلیغاتی صورت گرفت که نباید از ذهنها دور بماند.
شاید نوشتن این گزارش در زمان برگزاری انتخابات شبهه تخریب چهره کاندیداها به نظر میآمد به همین دلیل تحلیل، و تأثیر عوامل سوء این شکل از تبلیغ را به بعد از برگزاری انتخابات موکول کردیم.
چهرههای عوامفریبانه و انتخابهای کور
«یوسف بیانلو» دکترای جامعهشناسی سیاسی بابیان اینکه بین میزان توسعه جامعه و انتخاب درست رابطه مستقیم وجود دارد میگوید: «زمانی یک جامعه توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیدا میکند که افراد انتخاب درستی از نمایندگان خود داشته باشند. حال این نمایندگان برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشند یا اعضای شورا و یا انتخابات ریاست جمهوری»
بیانلو آگاهی و شعور سیاسی را در جامعه مهم ارزیابی میکند و میگوید: «قشر کمی از جامعه از تحصیلات دانشگاهی و دانشگاهی برخوردارند و عموماً شناخت این افراد به این شکل و سیاق در عامه مردم بیشتر است.»
وی بابیان اینکه برخی از انتخابها، انتخاب کور به شمار میآید و رأیدهندگان انتخاب درستی ندارند میگوید: «این انتخاب ممکن است در سایه همین چهرهای عوامفریبانه به وجود آید.»
این مدرس دانشگاه رأی برخی از افراد با انگیزههایی چون استخدام در آینده، انتخاب چهره زیبا، رأی به ورزشکار و بازیگر حرفهای را در زمره انتخابهای کور عنوان میکند و میافزاید: «متأسفانه این افکار غلط در کشورهای جهان سوم بیشتر از جوامع دیگر اتفاق میافتد.»
چهرههای فتوشاپی موفق نشدند
بیانلو با تحلیل انتخابات در دورههای مختلف بعد از انقلاب میگوید: «خوشبختانه هر چه به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی میرسیم انتخابها در کشور و در استانها با معیار درست و منطقی صورت میگیرد که این امر به دنبال افزایش شعور سیاسی انتخابکنندگان است.»
وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در این دوره چهرههای فتوشاپی، نامتعارف و بزککرده موفق به کسب آرای مردم نشدند میگوید: «متأسفانه این ترفند در دورههای گذشته برای برخی برگ برنده بود و هرچه بهپیش میرویم این امر کمرنگتر میشود.»
بیانلو با تأکید به تأثیر سوء این روش از تبلیغ میافزاید: «تأثیر این روش از تبلیغات منجر میشود تا برخی از افراد جامعه از انتخاب درست و منطقی دور بمانند و ضربهای که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به جامعه میزند باعث تقویت و ترویج سطحینگری در جامعه شود.»
مراقب باشیم آهنگ توسعه سیاسی کند نشود
وی میگوید: «افراد جامعه تحت تأثیر چهرههای فتوشاپی از شاخصهای درست و توانمند و سوابق کاندیداها به دورمانده و در عوض تحت تأثیر شاخصهای نادرست و انتخاب غلط قرا میگیرند و این امر درنهایت موجب راهیابی کاندیداهای ناکارآمد و غیرمتخصص به حوزههای حساس میشود.»
بیانلو فاکتورهای ظاهری انتخاب افراد را ضربه محکمی به فرهنگ جامعه ارزیابی میکند و میافزاید: «این امر درنهایت منجر به ایجاد مدیریت و برنامهریزی ناکارآمد در سطح جامعه شده و در حوزههای مختلف چون قانونگذاری و برنامهریزی شهری مشکلات مختلفی ایجاد میکند.»
این استاد دانشگاه کند شدن آهنگ رشد سیاسی اقشار جامعه را متأثر از اینگونه روشهای تبلیغاتی میداند و معیارهای اصلی انتخاب کاندیداها را فارغ از فاکتورهای ظاهری و فتوشاپی عنوان میکند.
عوامل اجرایی ضعیف عملکردند
یکی از نامزدهای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در این خصوص میگوید: «برخی از تخلفات کاندیداها به عملکرد ضعیف عوامل اجرایی و فرمانداری برمیگردد چراکه طبق قانون باید قبل از چاپ هر پوستر و عکس کاندیدایی به تأیید هیئت نظارت برسد.»
تقی سالک با اذعان به اینکه بیشتر پوسترهای تبلیغانی کاندیداها حداقل 10سال جوانتر از حالت معمول بود میگوید: «متأسفانه این کجسلیقگیها در فرمانداری موجب شد تا مردم آزردهخاطر شوند.»
وی با اشاره به اینکه عوامل اجرایی نکات ریزی که شاید رعایت آن خللی به تبلیغات کاندیداها وارد نمیکرد را درشت میکردند اظهار میدارد: «علاوه بر تخلفات ظاهری، تخلفات مالی برخی از کاندیداها بیشتر آزاردهنده بود.»
تحلیل روانشناسی چهرههای بزککرده
دکتر اباذر چراغی، روانشناس و عضو هیئتعلمی دانشگاه زنجان با تحلیل روانشناسی چهرههای بزککرده برخی از کاندیداها را موردبررسی قرار میدهد و میافزاید: «به نظر میرسد کاندیداهایی که با آرایش صورت قصد فریب دادن مردم را داشتند، در صورت اخذ آرا مطمئناً توانمندی و اخلاق را زیر سؤال میبرند.»
چراغی به تأثیرات سوء تصاویر فتوشاپی و به دور از واقعیت که هم برای شخص و هم برای رأیدهندگان به دنبال دارد اشاره میکند و میگوید: «متأسفانه چهره شهر در ایام انتخابات به فضای غیرقابلپذیرشی تبدیلشده بود.»
وی با انتقاد از شیوه تبلیغ کاندیداها که از هر مکانی برای تبلیغ استفاده میکردند میگوید: «متأسفانه چندین هزار تن کاغذ صرف تبلیغات غلط کاندیداها شد که تنها عایدی آن چهره ناخوشایند شهر و ایجاد تصاویر غلط و دور از ذهن کاندیداها بود.»
باید پیش از انتخابات درست برنامهریزی کنیم
چراغی با اشاره به اینکه باید قبل از انتخابات برنامهریزی درستی از نحوه تبلیغات انجام میشد و کاندیداها عکس چهل سال قبل خود را تنها باهدف راهیابی به شورا و فریب اذهان عمومی به درودیوار آویزان نمیکردند، این اقدام کاندیداها را مغایر با اهداف توسعه و پیشرفت شهر میداند و اظهار امیدواری میکند: «امیدواریم در دورههای بعدی شاهد تبلیغات درست و منطقی از کاندیداها باشیم.»
برای تکمیل گزارش و درج نقطه نظرات فرمانداری، تماسهای مکرری برقرار شد اما هیچکدام از بخشها پاسخگوی خبرنگار قدس آنلاین نبودند.
نظر شما