تحولات لبنان و فلسطین

تایباد- در چند ماه گذشته شاهد توقف طولانی مدت کامیون‌های ترانزیتی ومحموله‌های صادراتی در مرز دوغارون بوده‌ایم، که هربار کشور افغانستان به بهانه‌ای تردد در مرز دوغارون را کند می‌کند و این بار دوباره قصه توقف چند روزه کامیون‌ها در مرز دوغارون شنیده می‌شود.

تکرار قصه توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون

هادی زهرایی: معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس در این رابطه می‌گوید: مشکل ما در مرزهای استان با کشورهای ترکمنستان و افغانستان این است که ظرفیت تردد کامیون‌ها در مرزها که با تفاهم فی ما بین به یک عدد مشخص رسیده است، در مرزهای ما توسط کشور مقابل رعایت نمی‌شود. و علت مشکلات اخیری که در مرز دوغارون پیش آمده است، افزایش تقاضای کشور افغانستان برای بارهای ترانزیت از بندرعباس به دوغارون است.
جواد وحدتی فرد می‌افزاید: آمار تردد در مرزهای ما کاملاً مشخص است و طی دو تا سه روز گذشته شاهد تردد ۲۸۰ تا ۳۰۰ دستگاه کامیون خروجی از مرز دوغارون بودیم. این در حالی است که آمار ورودی به مرز دوغارون از بندرعباس افزایش پیدا کرده است که متأسفانه کشور افغانستان در جلسات متعدد وعده داده است تا ظرفیت تردد در مرز افزایش پیدا کند که ما حتی آماده شبانه روزی کردن مرز دوغارون هستیم، اما هنوز طرف افغانستانی به نتیجه مشخصی نرسیده است.
وی اضافه می‌کند: یکی از خواسته‌های همیشگی ما از طرف مقابل، افزایش امنیت در داخل افغانستان و امکانات رفاهی در گمرک اسلام قلعه بوده است که تاکنون تحقق نیافته است که این موضوعات باعث شده است که مدیران گمرک دوغارون و اسلام قلعه تفاهم کنند روزانه ۱۰۰ دستگاه ناوگان ایرانی از مرز تردد کنند و این اتفاق باعث شده است تا خواب کامیون‌ها در مرز دوغارون افزایش پیدا کند.
وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در گذشته کامیون‌های ایرانی به آن طرف مرز انتقال داده می‌شدند و پس از تخلیه بار در مرز افغانستان، در انتظار خروج بودند که در سال گذشته شاهد صف طولانی کامیون‌های ایرانی در گمرک اسلام قلعه برای ورود به کشورمان بودیم و به دلیل نداشتن توانایی گمرک اسلام قلعه برای خروج کامیون‌های ایرانی و به همین دلیل اگر قرار باشد رانندگان ایرانی در آن طرف مرز منتظر باشند، بهتر است این رانندگان در کشور خودمان منتظر بمانند. که این امر باعث شده است زمانی که رانندگان ما در اسلام قلعه بدون بار منتظر می‌ماندند، تنها فشار بر روی راننده باشد. اما این راننده در مرز ما هنگامی که توقفش طولانی می‌شود، شاهد افزایش قیمت حمل بار هستیم .
وی تصریح می‌کند: کشور افغانستان نیز تمایل دارد تا قیمت بار افزایش پیدا کند، چون بیشترین ناوگانی که در بخش ترانزیت در حال فعالیت هستند ناوگان افغانستان است و تمایل رانندگان ایرانی برای رفتن به عمق کشور افغانستان کمتر است، بنابراین سود افزایش بار به جیب رانندگان افغانستانی می‌رود. این درحالی است که حجم بار ترانزیت از بندر عباس به مرز دوغارون افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص راهکار برون رفت ازاین مشکل گفت: قرار است در روزهای آینده ملاقات مرزی بین مسئولان دو گمرک برگزار شود و در جلسه هماهنگی دوطرف که روز گذشته برگزار شد، مقرر شد ساعت فعالیت دو مرز، دو ساعت افزایش پیدا کند.
وی اضافه می‌کند: نکته مهم در این میان این است که بیشترین بار در پشت مرزهای ما ترانزیت است و تاجر افغانستانی، باید از دولت افغانستان مطالبه کند تا مشکلات مرزشان کمتر شود.

مشکل برطرف می‌شود

ناظر گمرکات خراسان رضوی در همین راستا به خبرنگار قدس می‌گوید: از طی روز گذشته (سه‌شنبه) تاکنون (ظهر چهارشنبه) با افزایش ساعت کاری وبا حضور نیروهای کمکی در مرز دو غارون، شاهد تردد ۴۰۰ کامیون از طریق منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه و گمرک دوغارون بوده‌ایم که اگر این روند ادامه پیدا کند تا ۷۲ ساعت آینده مشکلی در مرز دوغارون نخواهیم داشت.

امید جهان خواه می‌افزاید: مشکلاتی در گمرک اسلام قلعه از قبیل کمبود امکانات رفاهی و خراب بودن یکی از باسکول‌های آن‌ها باعث کندی روند خروج کامیون‌ها از مرز دوغارون شده است. یکی از مشکلات مهم ما به دلیل مسائل امنیتی در افغانستان تمایل نداشتن خروج رانندگان پس از ساعت ۱۴ ظهر است و این امر باعث شده است تا رانندگان در مرز دوغارون توقف کنند و روز بعد خارج شوند.
وی ادامه داد: متأسفانه در مرز اسلام قلعه افغانستان مشکلات زیر ساختی وجود دارد که امیدواریم با پیگیری‌های نمایندگی وزارت امور خارجه، این مسئله بزودی حل شود. و اگر روند خروج کامیون‌ها به همین ترتیب ادامه پیدا کند، تا ۷۲ ساعت آینده مشکل حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.