به گزارش قدس آنلاین، حسین چراغی صبح امروز در نشست تخصصی بررسی روند توسعه بندر آستارا با اشاره به انجام مستمر عملیات لایروبی این بندر اظهار کرد: ساخت یک اسکله و دو باب انبار تجاری و افزایش ظرفیت بندر از ٥٠٠ هزار تن به یکمیلیون تن از دستاوردهای دولت در سال ٩٥ بود که باعث شد تا بندر آستارا در سال ٩٦ رشد ٥٧ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری داشته باشد و یکی از موفقترین بنادر شمال کشور شود.
وی بابیان اینکه بندر آستارا در استان گیلان و در حاشیه دریای خزر نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور است افزود: بندر آستارا باصرفهترین مسیر برای صادرات و واردات به این استانها محسوب میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به ظرفیتهای بندر آستارا خاطرنشان کرد: این بندر از ظرفیتهای مناسبی برای ترانزیت کالا به کشورهای همسایه ازجمله عراق برخوردار است.
چراغی بابیان اینکه با توجه به ظرفیتهای بندر آستارا، برنامههای عملیاتی و سرمایهگذاری برای سال جاری و آتی تهیهشده است و تصریح کرد: انجام لایروبی کانال ورودی و حوضچه بندر در ۶ ماهه نخست سال جاری برای پذیرش ایمن کشتیها، در راستای نگهداری عمق کانال و حوضچه بندر آستارا توسط بهرهبردار بندر، یک دستگاه لایروب خریداری میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: سفارش و ساخت دو دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۳۰۰ تن در ساعت و تحویل گیری حداقل یک دستگاه تا پایان سال، احداث یک پست اسکله غلات تا پایان سال جاری، سفارش و ساخت سیلوی غلات ۳۰ هزار تن و تحویل در اردیبهشت سال آتی و ساخت ۱۰ هکتار محوطه بهمنظور احداث ترمینال غلات با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال جاری و پیشبینی توسعه آن تا ۱۰۰ هزار تن در فاز توسعه از دیگر برنامههای اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خواهد بود.
وی بابیان اینکه این حجم از سرمایهگذاری در صورت تخصیص کد گمرکی منطقه ویژه با بازدهی بیشتری مواجه خواهد شد و موجب ترغیب و جذب سرمایهگذاری سایر بخشهای خصوصی میشود افزود: به همین منظور از گمرک خواستار مساعدت و همکاری برای تخصیص کد گمرکی منطقه ویژه بندر آستارا هستیم.
همجواری گیلان با هشت استان کشور و همچنین دسترسی به دریا و تأسیسات و امکانات بندری، باراندازی مناسب برای فعالیتهای تجاری و صادراتی این استانها به کشورهای سی آی اس است.
نظر شما