به گزارش قدس آنلاین، محمد تقیزاده در جلسه شورای ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل، موضوع این کودکان را یک معضل اجتماعی دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در بحث کودکان بازمانده از تحصیل، آدرس محل زندگی این کودکان است که باید اقدامی در این زمینه صورت گیرد؛ مسأله اساسی برای ما پس از جذب و شناسایی، حفظ و نگهداری این کودکان است که کار زیادی میبرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: عامل مهم دیگری که از آن غفلت کردهایم، کوچنشین و عشایری بودن استان است. خوزستان ازنظر کمی، رتبه سوم جمعیت دانشآموزی عشایر را در کشور دارد و بیش از ۱۴ هزار دانشآموز عشایری در استان هستند که سالانه بر بازماندگان از تحصیل آنها هم افزوده میشود.
وی گفت: عامل دیگر، کوهستانی و صعبالعبور بودن برخی نقاط و پراکندگی سکونتگاهها در سطح استان است؛ بیماریهای خاص که در استان با آن مواجه هستیم و استثنایی بودن، معلولیت جسمی و ذهنی نیز از عوامل مهم دیگر در بازماندن کودکان از تحصیل هستند.
تقیزاده تصریح کرد: از هفت هزار و ۹۵۰ دانشآموز که چهار هزار و ۴۹۱ نفر آنها دختر بودند، ۲ هزار و ۳۰۹ نفر دوره ابتدایی را به اتمام سانده، یک هزار و ۹۰۶ نفر مشغول به تحصیل، ۱۰۵ نفر کودکان استثنایی و ۱۰۵ نفر مبتلا به بیماریهای صعبالعلاج، ۱۱۸ نفر کودکان کار، ۸۸ نفر دختر که ازدواج کردهاند، یک هزار و ۱۹۳ نفر از خوزستان مهاجرت کرده بودند، ۶۴ نفر فوت کردهاند و یک هزار و ۲۲۰ نفر کودکان بدسرپرست هستند؛ از بین کل کودکان بازمانده از تحصیل یک هزار و ۱۴۹ نفربه چرخه تعلیم و تربیت بازگشتند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: هرجا که کودکی شناسایی شود، مشکلات بزرگی برای جذب آن داریم که انتظار داریم این مشکلات با کمک دستگاههای مربوطه برطرف شود. اگر همه دستگاههای ذیربط در شناسایی و جذب همکاری کنند، آموزش و پرورش همه گامهای بعدی را بهتنهایی یا با کمک نهادهای حمایتی برمیدارد.
تقیزاده ادامه داد: بحث کودکان بازمانده از تحصیل در استان، علاوه بر عوامل ملی که در سطح جامعه میبینیم، درگیر عوامل خاصی است که اساسیترین عامل، فاکتور اقتصادی است. بسیاری از خانوادهها قادر به تأمین هزینههای تحصیل فرزندان خود مانند لوازمالتحریر یا حداقل پوشاک کودکان مدرسهای خود نیستند.
وی اضافه کرد: عامل مهم دیگر، بحثهای فرهنگی است که بسیار مهم و تأثیرگذار است. بیسرپرست یا بدسرپرست بودن کودکان، ازدواجهای زودهنگام بهویژه در دختران و نگاه خاص برخی مناطق روستایی و عشایری به دختران و اولویت قرار دادن پسران برای تحصیل ازجمله عوامل مهم بازدارنده کودکان از تحصیل است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اختصاص مبلغ یکصد هزار تومان به ازای هر دانشآموز برای شناسایی، جذب و حفظ و نگهداری را بسیار اندک دانست و گفت: باید در بحث منابع مالی توجه ویژهای به کودکان بازمانده از تحصیل شود.
تقیزاده با تأکید بر ارائه آمار دقیقتر در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: بر اساس سند راهبردی، صداوسیما، ائمه جمعه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، بخشداریها و دهیاریها ازجمله شرکای آموزش و پرورش برای حل مساله کودکان بازمانده از تحصیل هستند و آموزش و پرورش مجری آن است.
منبع: ایسنا
نظر شما