به گزارش قدس آنلاین، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست سیکا (کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا) در پکن طی سخنانی درباره مهندسی توسعه اقتصادی و امنیت منطقهای با ایجاد کمربند و جاده ابریشم و تحت عنوان «همکاریهای زیربنایی اقتصادی و امنیتی» به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با بیان اینکه طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده که توسط آقای شی جین پینگ رئیس جمهور وقت چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شد شامل سرمایه گذاری در پروژههای زیربنایی اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است، عنوان کرد: هر چند قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه گذاری آن میتواند پشتوانه اصلی این پروژه باشد، ولی تنها با بهرهگیری از امکانات همه کشورهایی که در مسیر این طرح قرار میگیرند، میتوان این پروژه عظیم را اجرایی کرد.
خرازی در عین حال یادآور شد: البته اجرای چنین پروژهای پیوند بین کشورهای عضو این طرح را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه جاده ابریشم یا راه ابریشم قدیم، شبکهای از راههای به هم پیوسته با هدف تسهیل بازرگانی در آسیا بوده است که شرق و غرب و جنوب آسیا را به هم متصل و به شمال آفریقا و شرق اروپا مرتبط میساخته، خاطرنشان کرد: مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا به حساب میآمده است. امروز نیز طرح کمربند و جاده، با دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» همان هدف را در سطحی وسیعتر و گستردهتر دنبال میکند.
خرازی اضافه کرد: ایران نیز یکی از ۶۵ کشوری است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در مسیر خشکی و دریایی این طرح قرار دارد. به همین جهت همان طوری که قبلاً توسط مسئولان کشورمان اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش موثری را در اجرای این طرح بر عهده بگیرد.
وی افزود: صرفنظر از روابط تاریخی و ریشه دار بین چین و ایران، قرار گرفتن کشور ایران در بین دو منطقه ژئواستراتژیک خلیج فارس و آسیای مرکزی و قفقاز و از سوی دیگر بین شرق و غرب آسیا، این سرزمین را به چهارراه ارتباطی منطقه تبدیل کرده است، به طوری که نقش بی بدیلی را در برقراری ارتباط بین کشورهای آسیایی دارد. هر چند با زوال نسبی جاده ابریشم قدیم بسیاری از کشورهای مستقر در مسیر آن به حاشیه رانده شدند، ولی ایران همچنان نقش مهم ژئوپلتیک خود را در طول تاریخ ایفا کرده است. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی ایران، اهمیت ویژهای را به این کشور به لحاظ عبور خطوط لولههای نفت و گاز و اتصال شبکههای برق و مخابرات بخشیده است.
وی ادامه داد: ایران در راستای تأمین ارتباطات منطقهای طرحهای کلانی را در دستور کار خود دارد. کریدور شمال – جنوب که با احداث خط آهن و شاهراه بین بندر چابهار و سرخس در مرز ترکمنستان، دسترسی کشورهای سواحل دریای عمان و اقیانوس هند را به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تسهیل میکند یکی از این طرحهاست. از طرفی اتصال خطوط ریلی و شاهراههای جنوبی – شمالی ایران به خطوط ریلی و راههای جمهوری آذربایجان، ارتباط با قفقاز، روسیه و اروپای شرقی و غربی را تسهیل میکند. علاوه بر این، شاهراهها و خطوط ریلی شرق به غرب ایران از یک سو ارتباط با ترکیه و اروپا و از سوی دیگر از طریق عراق با خاورمیانه و دریای مدیترانه را ممکن میکند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه سخنان خود در این نشست با ذکر این نکته که با توسعه بندر گوادر در پاکستان و احداث کریدور کاشغر به گوادر توسط چین و اتصال بندر گوادر پاکستان به بندر چابهار ایران میتوان ارتباط زمینی چین به شمال و غرب ایران را فراهم کرد و هر چه بیشتر از ظرفیتهای این دو کریدور مهم بهره گرفت، گفت: در این میان نباید از بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر سواحل جنوبی ایران از بندر چابهار تا خرمشهر غفلت کرد که بستری برای توسعه خطوط راهآهن و شاهراه تا مرزهای عراق است و میتواند از طریق عراق ارتباط با خاورمیانه و دریای مدیترانه و اروپا را فراهم سازد.
خرازی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در توسعه شهرهای ساحلی جنوب خود بر اهمیت توجه به ایجاد خطوط ارتباطی در این منطقه میافزاید.
وی در پایان عنوان کرد: توسعه راههای ارتباطی منوط به وجود امنیت در منطقه است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمامی توطئههای بدخواهان در بین کشورهای این منطقه که اغلب با مشکل تروریسم روبرو هستند، از ثبات و امنیت کافی برخوردار است. بدون تردید یکی از اهداف توسعه اقتصادی کاهش فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل جذب جوانان به گروههای تروریستی است. برای مثال یکی از کانونهای مهم توسعه تروریسم در منطقه کشور افغانستان است که نه تنها مردمان خوب آن کشور را به شدت آزار میدهد، بلکه گروههای تروریستی آموزش دیده در این کشور، امنیت بسیاری از کشورهای دیگر را نیز به خطر انداختهاند.
خرازی افزود: یکی از اهداف پروژه یک کمربند یک جاده میتواند توسعه اقتصادی و نتیجتاً توسعه امنیت منطقهای باشد. البته، باید اذعان کرد که بدون همکاری همه کشورهای منطقه این مهم دست نیافتنی است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی ظرفیت خود را برای مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت در این منطقه حساس به کار بندد.
نظر شما