به گزارش قدس آنلاین، طهمز احمدپور ضمن اعلام خبر فوق، مطالعات مربوط به شناسایی حفرههای زیرسطحی در معابر اصلی شهر تهران را پروژهای با مشارکت شرکت مهندسی «سی تی آی» ژاپن دانست و با بیان آنکه این شرکت از فناوریهای نوینی در زمینه پایش و کنترل فرونشستهای زمین در مناطق شهری برخوردار است، یادآور شد: مدیریت شهری پایتخت، انجام مطالعات رادار نفوذی زمین به صورت سه بعدی را با توجه به اهمیت این مطالعات در طرحهای توسعه مترو، تونلهای ترافیکی و سایر فضاهای زیر سطحی و همچنین پیشگیری از فرونشستهای احتمالی زمین، در دستور کار قرار داده و راهبری آن را به سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران سپرده است.
وی با تأکید بر اینکه روش مذکور راهکاری ژئوفیزیکی با کارایی قابل قبول به شمار میآید، مبنای شناسایی عوارض زیرسطحی در این شیوه را تغییرات خواص الکتریکی مصالح زیرزمینی دانست و یادآور شد امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته، استفاده از سیستمهای پرسرعت GPR نه تنها برای پایش تأسیسات و عوارض زیرسطحی بلکه برای شناسایی سایر محیطها مانند سطوح بتنی، چوبی و آسفالتی به روشی معمول تبدیل شده است.
مهندس احمدپور با اشاره به اینکه کشور ژاپن و به ویژه شهر توکیو همچون تهران با مشکل فروچالهها در سطح معابر شهری مواجه است، طراحی و ساخت سیستمهای پیشرفته GPR در این کشور را زمینه ساز موفقیت بیشتر در پایش پیوسته و صحیح مناطق پرخطر و مستعد ریزش خواند و اضافه کرد: تجربیات فنی موجود در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران که مرهون بهرهگیری از سیستمهای دستی GPR از سال ۱۳۹۱ است و همچنین توان سختافزاری و نرمافزاری شرکت سی تی آی که مجهز به پیشرفتهترین تجهیزات رادار نفوذی زمین به صورت سه بعدی و قابل اتصال به خودرو میباشد، آینده موفق این مطالعات را تضمین کرده است.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، اهداف اصلی این پروژه مطالعاتی را شناسایی نقاط مستعد فرونشست و حفرههای احتمالی با سیستم GPR متحرک سه بعدی، مشخص ساختن محلهای غیرقابل بررسی به دلیل وجود موانع، تعیین مناطق بحرانی به دلیل وجود حفرههای زیرسطحی، انجام آزمایشهای ثانویه با سیستمهای دقیق تر GPR دستی به منظور راستی آزمایی عوارض شناسایی شده و همچنین انتقال فناوری و تجربیات فنی کارشناسان ژاپنی به کارشناسان فنی شهرداری تهران توصیف کرد.
نظر شما