به گزارش قدس آنلاین، داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری کشور در برنامه روی خط خبر گفت: تردد این میزان کامیون فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال در جادههای کشور علاوه بر بالا بردن میزان مصرف سوخت، آسیبهای مختلف زیست محیطی مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد.
رئیس سازمان راهداری کشور با بیان اینکه تاکنون قانونی برای جلوگیری از فعالیت خودروهای فرسوده وضع نشده افزود: متاسفانه بیشتر این کامیون ها درون شهری هستند و از آنجائیکه برای حمل بار درون شهری نیاز به گرفتن بار نامه نیست، کامیون های فرسوده به راحتی در داخل شهر فعالیت می کنند و اطلاعات دقیقی از آنها در دست نیست.
داوود کشاورزیان در خصوص کنترل کامیون های فرسوده گفت: البته این کامیون ها در زمان دریافت کارت هوشمند مورد بررسی و در صورت عدم صلاحیت از چرخه فعالیت حذف می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تعداد کامیون های فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال را ۱۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۰ هزار عمر بالای ۳۰ سال، ۵۵ هزار بالای ۳۵ سال، ۳۵ هزار کامیون عمر بالای ۴۰ سال، ۷ هزار کامیون عمر بالای ۴۵ سال و هزار و ۴۰۰ دستگاه نیز عمر بالای ۵۰ سال دارند.
داوود کشاورزیان در خصوص روند نوسازی ناوگان ها نیز گفت: می توانیم با وضع مکانیسم هایی مثل وضع عوارض آلایندگی و افزایش قیمت سوخت به شکلی طبیعی و خود جوش کامیون داران را تشویق به نوسازی ناوگان های خود کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته سازمان راهداری نیز به همین منظور برنامه هایی تشویقی مانند اعطای وام برای ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته است.
کشاورزیان گفت: مصرف سوخت در کامیون های جدید ۳۰ لیتر است که این میزان سوخت تاثیر به سزایی در کاهش مصرف دارد، به طوری که می توان گفت کامیون های جدید به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۵ لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت واقعی سوخت در دنیا بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار است افزود: یکی از چالش های اصلی ناوگان جاده ای قیمت سوخت است، واقعی شدن قیمت سوخت و وضع عوارض آلایندگی می تواند در نوسازی ناوگان جاده ای بسیار موثر باشد.
کشاورزیان گفت: واقعی شدن قیمت سوخت موجب می شود تا به مرور کامیون های فرسوده از رده خارج شده و حمل بار جاده ای از کامیون ها به ریل های قطار منتقل شود، که این امر نوسازی ناوگان ها را نیز در پی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته شورای اقتصاد نیز به منظور اجرایی شدن نوسازی ناوگان حمل و نقل برنامه هایی در دست دارد که با اعطای تسهیلات با سود ۹ درصد در اختیار کامیون داران قرار دداده می شود. کشاورزیان با بیان اینکه محدود کردن فعالیت ناوگان فرسوده موضوعی کاملا اجتماعی است و نیاز به پشتوانه اجتماعی دارد، گفت: محدویت مسافت های طولانی برای کامیون های فرسوده، جلوگیری از دادن بارنامه، و پیشگیری از ورود کامیون های فرسوده به بنادر خاص از جمله اقدامات سازمان نوسازی برای پیشگیری از فعالیت کامیون های فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال است که به احتمال زیاد این موارد از ابتدای سال ۹۷ اجرا شود.
نظر شما