به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز فخرالدین دانش آشتیانی در نشست هم اندیشی مدیران سازمان دانش آموزی سراسرکشور درسالن جلسات این سازمان، باتبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه «س» وآغاز هفته کرامت، اظهارکرد: جایگاه و امکانات سازمان دانش آموزی باید به گونه ای باشد که بتواند اهداف کلان آموزش وپرورش را محقق سازد.
وی افزود: اهداف تربیتی سازمان دانش آموزی با بخشنامه ودستورالعمل محقق نمی شود، بلکه برای تحقق آن، تغییر نگرش ها نسبت به نظام تعلیم و تربیت و انگیزه مربیان این سازمان، ضروری است.
دانش آشتیانی درک صحیح از بحث تعلیم وتربیت را ضروری دانست وتصریح کرد: با اطلاع رسانی بیشتر وگفتگوی سازنده و تغییر نگرش در بدنه آموزش و پرورش، می توان اهداف تعلیم وتربیت را دردانش آموزان و جامعه متجلّی ساخت.
وی گفت: اینکه فعالیت های تربیتی را تنها درچارچوب کلاس و مدرسه بدانیم، نگرشی اشتباه است، زیرا همه جامعه به عنوان یک فضای آموزشی و تربیتی بر رفتار دانش آموزان مؤثر است.
وزیرآموزش وپرورش ادامه داد: هرچند آموزش وپرورش متولی امر تعلیم وتربیت است، اما اهداف آموزشی و پرورشی بدون ارتباط و تعامل مؤثر مدرسه با محیط خارج از آن، امکان پذیر نیست.
وی اظهارکرد: تحقق ساحتهای شش گانه تربیت که در سند تحول بنیادین آمده است، تنها در فضای مدرسه امکان پذیر نیست، بنابراین برگزاری اردوهای خارج مدرسه خود نوعی کلاس آموزشی است و دانش آموز با حضور در فضای باز و طبیعت خارج از مدرسه، تأثیرپذیری بیشتری در زمینه تربیتی پیدا می کند.
وی تصریح کرد: حضور دانش آموز در اجتماعات گوناگون، زمینه فراگیری مهارت های زندگی را برای آنها فراهم می سازد.
دانش آشتیانی، سازمان دانش آموزی را بازوی قوی آموزش وپرورش برای تحقق اهداف تربیتی در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: همان طور که یک معلم برای تدریس طرح درس ارائه می دهد، مدیر مدرسه نیز باید برای اجرای طرح های خود و تحقق اهداف تربیتی ، باید از ظرفیت های سازمان دانش آموزی در خارج از محیط مدرسه، استفاده نماید.
وی افزود: تا زمانی که درسی مثل جغرافیا در سرکلاس های درس به شکل محفوظات علمی به دانش آموزان آموزش داده شود، یادگیری اتفاق نمی افتد، زیرا آموزش چنین درسی زمانی تأثیرگذار خواهد بود که دانش آموز در دل طبیعت آموزش های مربوطه را فراگیرد، بنابراین تربیت اجتماعی نیز بدون حضور دانش آموز در اجتماع امکان پذیر نیست.
عضو کابینه تدبیر وامید، تصریح کرد: دانش آموزی که شناخت کافی از جامعه پیرامون خود نداشته باشد، در آینده برای ورود به اجتماع و تعامل با آن دچارآسیب می شود، لذا برنامه های خارج از مدرسه باید به گونه ای مدیریت شودکه دانش آموز محتوای آموزشی کلاس درس را در بیرون مدرسه نیز تجربه کند.
وی فضای عمومی جامعه را نوعی سازمان یادگیرنده مانند مدرسه دانست و افزود: از اردوگاه ها و فضاهای پرورشی موجود ، چنانکه باید و شاید استفاده نمی شود، اردوگاه نباید مکمل مدرسه باشد، بلکه باید یک محیط آموزشی باشد که دانش آموز در طول سال همواره از آن استفاده کند.
وزیرآموزش وپرورش، رشد فکری دانش آموزان را از مسائل اساسی تعلیم وتربیت عنوان کرد وگفت: برای تحقق این امر،
دانش آموز نیاز به فعالیت های هدفدار و هدفمند دارد و سازمان دانش آموزی بهترین جایی است که می تواند این اهداف را برای دانش آموزان محقق کند.
وی از استان ها خواست، تجهیزات و امکانات بیشتری دراختیار سازمان دانش آموزی قراردهند تا در راستای تحقق ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین، دانش آموزان مهارت های لازمه را فرا گیرند و سازمان دانش آموزی نیز در طول سال تحصیلی همواره باید ارتباط تنگاتنگی با مدارس داشته باشند
نظر شما