به گزارش قدس آنلاین، رضا تقی زاده در نشستی خبری با اعلام اینکه هنوز شرکت سایپا افزایش قیمتها را براساس مجوز شورای رقابت در گروه پراید و تیبا اجرا نکرده است، اظهار داشت: زمان اجرای افزایش قیمت خودرو برخلاف سایر بخش های اقتصادی که به طور معمول ابتدای هر سال است، حدوداً میانه سال اجرایی می شود به نحوی که امسال در حالی که نزدیک به پنج ماه از سال گذشته که اجازه افزایش قیمت یافته ایم.
وی افزود: براساس مصوبه شورای رقابت در گروه تیبا و پراید متوسط افزایش قیمتها ۱.۲۵ است. برهمین اساس قیمت پراید ۱۳۱، ۱.۹ درصد، پراید ۱۳۲، ۲ دهم درصد، پراید ۱۱۱، ۵۳ صدم درصد و تیبا مدل sx با افزایش ۱.۹۲درصدی افزایش قیمت روبرو خواهد شد.
وی با بیان اینکه تیبا هاچ بک نیز ۲.۷۸درصد و رنو ساندروی دنده ای به همراه پارس تندر ۳.۵۱ درصد مجوز افزایش قیمت را دریافت کردهاند، تصریح کرد: این افزایش قیمت ها به قیمت پایه خودروها اعمال می شود که به طور طبیعی شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش ارقام مالیات ها، افزایش عوارض گمرکی و ... خواهیم بود و بر این اساس، افزایش های اعلام شده در عمل بیش از آنچه به نظر می رسد خواهد بود.
معاون بازاریابی و فروش سایپا با اعلام اینکه ابلاغیه مصوبه شورای رقابت در افزایش قیمت ها هنوز برای ما با ابهاماتی همراه است قرار است این هفته جلسه ای با شورا برگزار و ابهامات ابلاغیه را برطرف کنیم و سپس هفته آینده افزایش قیمت ها را اعمال کنیم.
وی در خصوص وضعیت دعوتنامههای ارسالی به مشتریان نیز گفت: آن دسته از مشتریانی که دعوتنامهها را دریافت کردهاند باید در تاریخ معتبر نسبت به پرداخت مابقی هزینه خودرو اقدام کنند. در غیر این صورت برای آنها نرخهای جدید لحاظ خواهد شد.
تقیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال افزایش قیمت آن هم در شرایط فعلی بازار منطقی است، افزود: افزایش یک تا سه درصدی خودرو تأثیری در بازار ندارد چرا که درصد افزایش بسیار اندک است.
وی در رابطه با بحث ارتقای کیفیت خودروهای شرکت سایپا نیز تصریح کرد: براساس توافقات قرار است محصولات جدید از جمله ساینا و کوئیک راهی بازار شوند. . امروز بیشتر مشکلات موجود در گیربکس و پیشرانه های خودرو تیبا حل شده همچنین در بحث قطعهسازی نیز سخت گیریهایی را اعمال کردهایم به این صورت که با قطعهسازانی که جنس بیکیفیت تولید کنند، همکاری نخواهیم کرد.
وی با اعلام اینکه وقتی سقف قیمتی خودروها تثبیت شده باشد، به طور قطع و یقین برای کارهای تحقیقاتی و افزایش کیفیت از منابع مالی کافی برخوردار نخواهیم بود، تصریح کرد:
چندین سال است سیستم بانکی منابع جدید مالی در اختیار خودروسازان قرار نداده است و به مشتریان تسهیلات نمی دهد، نرخ بهره های تسهیلات سنگین شده و مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد اما قیمت محصولات ثابت و فریز شده است؛ بر این اساس محصولات سود ده نیستند.
معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد ریالی سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه در این شرکت در سال ۱۳۹۵ که امسال به حدود سه هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داشت، گفت: رفع دستکم ۳۰ تا ۴۰ درصد نارضایتی های مشتریان در ۲سال گذشته برنامه ریزی شده و در این زمینه با رفع قالب ها، تعویض قطعه سازان بی کیفیت و ... اقدامات لازم انجام شده است.
تقی زاده با اشاره به اینکه از آغاز امسال ۲۲۴ هزار مشتری جدید برای خودروهای سواری ثبت نام کرده اند، گفت: ۱۶۸ هزار مورد آنها مربوط به گروه سایپا و بقیه مربوط به سایر گروه های زیرمجموعه آن است.
* عدم تمدید قرارداد تولید تندر ۹۰ صحت ندارد
وی در ادامه این نشست خبری در خصوص دلیل وجود حاشیه قیمت در خانواده محصولات ال۹۰ مانند ساندرو استپ وی، اظهارداشت: رنو متناسب با میزان تامین قطعات، سهمیه تولید در هر کشور را تعیین میکند و برای ایران نیز سهمیه خاصی در نظر گرفته است که البته پاسخگوی میزان تقاضا نیست. درواقع رنو سهمیه تولید محصولاتش را بهگونهای تنظیم میکند که عرضه کمتر از تقاضا بوده و در نتیجه اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برای محصولات ایجاد شود در حالیکه این اختلاف قیمت به ضرر خودروساز است.
معاون بازاریابی و فروش سایپا با بیان اینکه به عنوان مثال اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار ساندرو استپوی باعث شده که خیلی از افراد به دنبال خرید این خودرو باشند، گفت: این وضعیت تنها باعث ایجاد دردسر و البته بروز شبهات برای خودروساز میشود.
وی در رابطه با دلیل عدم تمدید قرارداد تولید تندر ۹۰ از سوی شرکت رنو، اظهار کرد: در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. بازار ایران برای رنو مهم است بهگونهای که تولید محصولات خانواده تندر ۹۰ طبق روال ادامه داشته و حتی افزایش یافته است.
نظر شما