تحولات منطقه

یزد - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین نهایی سند استراتژی توسعه صادرات کاشی و سرامیک از مهمترین برنامه‌های در دستور کار وزارت صنایع است و ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور از ۲۸ میلیون مترمکعب در دهه های گذشته به ۵۵۰ میلیون مترمربع در سال رسیده است .

تدوین سند استراتژی توسعه صادرات کاشی و سرامیک در دستور کار وزارت صنایع است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، سیف الله امیری پیش از ظهرسه شنبه در نشست خبری مدیران تولید و فنی کارخانجات تولید کاشی و سرامیک ایران که  به میزبانی دانشگاه یزدبرگزارشد اظهارداشت: صنعت کاشی و سرامیک از صنایع استراتژیک کشور است و این صنعت با کیفیت و قیمت قابل رقابت، در بحث اشتغالزایی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود : ظرفیت تولید کاشی در کشور به زودی به بیش از یک میلیون مترمربع می‌رسد، و در چند سال گذشته مجوز جدید برای این صنعت صادر نشده است حمایت از صنعت کاشی و سرامیک در دستور کار دولت است،‌وافزایش تعداد رایزن‌های اقتصادی در اولویت اجرایی وزارت صنایع است.

این مسئول دروزارت صنایع  نبود کنسرسیوم صادراتی را یکی از مهمترین مشکلات صنعت کاشی و سرامیک ایران عنوان کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت کافی برای تولید انواع کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد و دولت حمایت همه جانبه از صنعتگران به ویژه تولید کنندگان کاشی و سرامیک را در دستور کار خود قرار داده و اختصاص بودجه بازسازی و بهسازی واحدهای تولیدی و حمایت از تولیدهای مشکل‌دار و حمایت در جهت واردات مواد اولیه و قطعات کارخانجات ، واگذاری معادن خاک صنعتی به واحدهای تولید کننده از طریق مزایده  را از دیگر برنامه‌های انجام شده به منظور حمایت از واحدهای تولید کاشی و سرامیک در کشور عنوان کرد.

امیری تدوین نهایی سند استراتژی توسعه صادرات کاشی و سرامیک را  یکی از مهمترین برنامه‌های در دستور کار وزارت صنایع دانست و افزود : ایتالیا و اسپانیا، مرجع دانش، طراحی و تکنولوژی تولید کاشی و سرامیک هستند و اکنون در دنیا ۱۲ میلیارد مترمربع کاشی تولید می شود که ۷۰ درصد از این میزان توسط کشورهای آسیایی تولید می شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشور چین در حال حاضر ۵.۵ میلیارد مترمربع از تولید کاشی و سرامیک جهان را انجام می دهد و به تازگی نیز هند ظرفیت تولید خود را به یک میلیارد مترمربع رسانده است

  امیری با بیان اینکه در حال حاضر تهدیدهای بازار کاشی ایران و رقبای جدی ما در این زمینه کشورهای چین، هند و ترکیه هستند تصریح کرد :در ایران در سال ۹۵ بیش از ۳۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده که بخش قابل توجهی از آن صادر شده و بیشترین صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق بوده است

وی در مورد واردات کاشی نیز گفت: در مجموع واردات ما ۳ میلیون مترمربع کاشی است که این میزان در برابر صادرات کاشی ایران بسیار ناچیز است وبه طور قطع در سایه همدلی و مستندسازی مطالب مطرح شده در این همایش، کشور ما به جایگاه شایسته ای در تولید کمی و کیفی کاشی و سرامیک دست خواهد یافت

امیری افزود: در حال حاضر ۱۲۳ واحد فعال تولید کاشی و سرامیک با ظرفیت اسمی ۵۵۰میلیون مترمربع در حال فعالیت هستند که با تکمیل واحدهای نیمه کاره تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید اسمی کاشی و سرامیک در کشور به یک میلیون و ۲۳۲ هزار مترمربع خواهد رسید

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت تلاش برای پایین آوردن هزینه تولید را ضروری دانست وافزود: اگر کارخانجات از و تجهیزات مدرن و بروز استفاده کنند هزینه تولید آنها کم و در نهایت شرایط بهتری برای صادرات پیدا می‌کنند.

وی تدوین سند صادرات تولید کاشی و سرامیک را از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و افزود: پیگیری برای تامین مالی واحدهای دارای مشکلات مالی، بررسی مشکلات مالیاتی، نبود کنسرسیوم‌های تامین مواد اولیه و صادرات محصولات و ... نیز از دیگر مواردی است که توسط این وزارتخانه پیگیری می شود.

مرکز فناوری کاشی و سرامیک در یزد راه اندازی می شود

قائم مقام پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست  از راه اندازی مرکز فناوری کاشی و سرامیک در یزد خبر دادو اظهارداشت:از سالیان قبل راه اندازی مرکز فناوری سرامیک در دستور کار بود و الگوگیری و بررسی مراکز مشابه در کشورهای مختلف انجام شد و این  مرکز بر اساس مطالعات علمی شکل گرفته و همبخش دولتی و هم بخش خصوصی در شکل گیری و پایه گذاری آن استفاده شده است  ظرفیت های

شهرام شکوهی افزود: کشورهای چین، هند، ویتنام، اندونزی و ... با ایجاد مزیت های نسبی توانسته اند به عنوان رقیب جدی کاشی و سرامیک ایران وارد عرصه شوند.

وی با اشاره به چشم اندازهای تدوین شده برای این مرکز گفت :: یکی از مهمترین چشم اندازهای این مرکز ، تبدیل شدن یزد به قطب پژوهش و فناوری کاشی و سرامیک ایران است و فلسفه وجود این مرکز بر قاعده طلایی تقویت روح مشارکت بین ارکان صنعت سرامیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha