به گزارش قدس آنلاین، فرهاد احتشامزاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو در یادداشتی نوشت: "جذابیت بازار خودروهای وارداتی با آنچه از نزدیک توسط واردکنندگان واقعی دیده میشود، متفاوت است. علیرغم انتظار عمومی حاشیه سود این بازار بهدلیل قیمتگذاری سازمان حمایت کم است و همین باعث شده ورود سرمایه گذاران به بازار واردات خودرو با هزینههای سنگین همراه شود.
پس از برقراری نظام تعرفهای جدید قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا کرده است، چند دلیل به این افزایش قیمت دامن زده است؛ عامل اول افزایش تعداد خودروهای فرسوده است که بهطور متوسط دو برابر شده است. عامل دوم این گرانی افزایش قیمت ارز است. چه ارز مبادلهای که مبنای محاسبات گمرکی است و چه ارز متقاضی که مبنای خرید است، هر دو گرانتر شده است. از سوی دیگر تعرفه واردات هم بالا رفته و ترکیب این سه عامل باعث شده قیمت تمامشده خودروی وارداتی افزایش پیدا کند. البته این قیمت براساس مکانیزم قیمتگذاری سازمان حمایت تعیین شده است. قیمت و میزان افزایش در سایت نمایندههای رسمی مشخص است. آمارها نشان میدهد که خودروهای پرفروش و پرطرفدار بازار بهطور متوسط ۹۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
تعرفه که قرار بود از اواخر سال ۹۱ سالانه کاهش پیدا کند، طی چهار سال ثابت بوده و امسال بهطور نجومی افزایش پیدا کرده است. این مسئله به سرکوب تقاضای کیفی مشتریانی میانجامد که میخواهند از خودروهای بهروز، ایمن و با تکنولوژی بالا در ایران استفاده کنند. این تقاضای سرکوبشده بهطور حتم از بازار خودروهای وارداتی به دیگر بازارهای موازی سرایت میکند.
با تصمیمات هیجانی مسئولان که هر روز با آن روبهرو هستیم، نمیتوان آینده روشنی را متصور بود. در یک سال گذشته در هر یک ماه دو مورد نوسان ناشی از تصمیمگیریهای ناگهانی را تجربه کردیم که به ترسیم افق مهآلود برای آینده بازار خودروهای وارداتی منجر میشود. مواردی مثل کاهش دوره ثبت سفارش و تصمیمات آنی دیگر پیام ریسکپذیری بالای این بازار را به سرمایهگذار مخابره میکند. با توجه به این شرایط امیدواریم واردکنندگان کماکان برای حضور در این بازار تلاش کنند چراکه نقش مهمی در اشتغال، ارائه خدمات و افزایش انتظار کیفی و فرهنگی مردم در زمینه خودرو ایفا میکنند".
نظر شما