به گزارش قدس آنلاین به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در «بیست و هشتمین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی» که در معاونت علمی برگزار شد، گفت: در ابتدای انقلاب، از مجموع ۲۷۰ هزار دانشجوی ایرانی، ۱۰۰ هزار دانشجو در خارج از کشور و از این میان ۵۰هزار نفر در امریکا حضور داشتند. اما اکنون از جمع ۴میلیون و هفتصد هزار دانشجوی ایرانی، ٤٨ هزار دانشجو در خارج از کشور داریم که تنها ۱۲ هزار نفر در آمریکا تحصیل میکنند و این موضوع نشان میدهد ایران دیگر جزو کشورهای مهاجرفرست دنیا نیست.
وی گفت: جذب و حمایت مستعدان برتر هر استان باید به طور جدی دنبال شود چراکه توسعه استانها در گرو شکوفا شدن توانمندی و استعداد جوانان و ایجاد زمینه مساعد برای ایجاد کسب و کارهای دانشبنیان و استارتآپهایی بر پایه مزیتهای بومی است.
وی افزود: برنامههای معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان در راستای تغییر نگرش عمومی جامعه به سوی حمایت از کسب و کارهای خلاق و دانشبنیانِ ایجاد شده توسط استعدادهای برتر دانشگاهی و پژوهشی استانها، شکل گرفته، بر همین اساس، ایجاد زمینههای مساعد برای توسعه زیستبوم کارآفرینی و نوآوری، بهعنوان مهمترین راهبرد بازگشت و نگهداشت نخبگان و به کارگیری استعدادها و نخبگان بومی، در راستای بهرهمندی از توان آنان در دستور کار قرار گرفته است.
ایجاد زیستبوم کارآفرینی هموارکننده راه بازگشت و ماندگاری نخبگان
ستاری، شکلگیری زیستبوم کارآفرینی در کشور را مهمترین زیرساخت برای بازگشت و نگهداشت سرآمدان ایرانی به کشور عنوان کرد و گفت: ایجاد زیرساختهای لازم برای حمایت از توانمندی جامعه نخبگانی اعم از نخبه و مستعد برتر و تسهیلگری در مسیر فعالیت آنان در حوزه کارآفرینی و نوآوری میتواند راه بازگشت، جذب و نگهداشت نخبگان و استعدادهای برتر ایرانی را هموار، و شرایط لازم برای رسیدن به جامعه ای مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان و نوآور را فراهم کند.
وی سپس به ساز و کارهای تعامل با نخبگان و استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: ساز و کار تعریف شده ظرفیتی فراهم آورده تا استعدادهای برتر ایرانی که توانمندیهای بالایی در حوزه کارآفرینی و نوآوری دارند در کشور بمانند و کسب و کارهای دانشبنیان و استارتآپی خود را شکلدهند.
تاکید معاونت علمی بر توجه به تحقیقات مرز دانش، علوم پایه و علوم بنیادی
ستاری با طرح این پرسش که چرا علیرغم رشد درخور توجه دانشجویان ایرانی در کشور، نقش علم و پژوهش در تحول و پیشرفت و افزایش تولید ناخالص ملی مشهود نیست، گفت: تحول در زیرساختهای پژوهشی و آموزشی کشور با تغییر رویکرد فرهنگی جامعه و همچنین توجه به تحقیقات مرز دانش، علوم پایه و علوم بنیادی ضروری است و معاونت علمی بر توجه ویژه به این علوم تاکید جدی دارد.
ضرورت تحول ساختاری در آموزش
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور با اشاره لزوم ایجاد زمینه لازم برای بازگشت و ماندگاری نخبگان و دانشجویان ایرانی غیرمقیم در کنار فراهم ساختن بستر تحصیل و پژوهش آنان در دیگر کشورها گفت: تحول در فضای آموزشی بسته و بدون ارتباط با دیگر کشورها امکانپذیر نیست و باید بستری فراهم شود تا دانشجویان و پژوهشگران ایرانی بتوانند توانمندی خود را در حوزه علم و فناوری توسعه دهند، اما از سوی دیگر لازم است زمینههای بازگشت و نگهداشت آنان برای توسعه پژوهشهای کاربردی و بنیادین، ایجاد شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای استارتآپی فراهم شود و این تحول باید خارج از این ساختار و به کمک تمامی بخشهای اثرگذار از جمله دانشگاهیان، نهادهای اجرایی و جامعه صورت گیرد.
ستاری بر لزوم فراهم ساختن زمینه مساعد برای نقشآفرینیِ بدون دغدغۀ بخش خصوصی در حوزه پژوهشهای کاربردی و تجاری، شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها تاکید کرد و آن را مهمترین عامل در شکلگیری زیست بوم کارآفرینی دانست و افزود: نقش دولتها در توسعه و رونقبخشی کسب و کارهای خلاق و دانشبنیان، هدایتگری و تسهیلگری است و موفقیتهای کسب و کارهای استارتآپی و دانشبنیان در سالهای اخیر به دلیل عدم دخالت دولت و ایجاد فضایی مساعد برای فعالیت این کسب و کارها با تاکید بر حضور فعال بخش خصوصی اتفاق افتاده است.
نظر شما