کیانوش کیامرز روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: هشت کیلومتر از مسیر 28.5 کیلومتری این خط تاکنون حفاری شده و از مسیر تونل شرقی هم اینک به محدوده باب الجواد در حرم مطهر امام رضا(ع) رسیده است.
وی ادامه داد: هیچ توقف غیرمجازی در اجرای خط 3سوم قطار شهری مشهد وجود ندارد و هم اینک عملیات با هماهنگی آستان قدس رضوی برای عبور دستگاه حفاری از عمق 40 متری زمین در محدوده باب الجواد در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: تلاش می شود تا پایان امسال حفاری تونل خط سوم قطارشهری در ضلع شرقی در مسیرهای باب الجواد، میدان 15 خرداد و پایانه مسافربری به پایان برسد و تونل غربی نیز که هم اکنون از میدان فردوسی به کیان سنتر رسیده نیز به اول امامت برسد. چهار ایستگاه در محرله نخست این خط اجرایی شده و سه ایستگاه دیگر نیز امسال اجرایی خواهند شد.
وی به پیشرفت 18 درصدی خط سوم قطارشهری اشاره و بیان کرد: طبق برنامه زمانبندی پیشرفت این خط تاکنون باید حدود 30 درصد می بود اما به دلیل مشکلات مالی از برنامه زمانبندی عقب است. 65 هزار میلیارد ریال برای تکمیل خط سوم نیاز است و تاکنون سه هزار میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است.
* تعهد دولت به قطارشهری مشهد
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: دولت پارسال بیشتر از تعهدات مالی خود به قطارشهری مشهد پرداخت کرد. این تعهد 910 میلیارد ریال بود اما از سوی دولت هزار و 50 میلیارد ریال تخصیص یافت. همچنین دولت بیش از 60 درصد بدهی اوراق مشارکت را پرداخت کرده است.
وی افزود: امسال بودجه دولتی برای قطارشهری مشهد 600 میلیارد ریال است. این رقم نسبت به پارسال30 درصد کاهش یافت.
کیامرز به فروش هفت هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت خطوط دوم و سوم قطارشهری مشهد مربوط به سال 96 نیز اشاره و بیان کرد: مشهد تنها شهر در کشور است که توانست تمام اوراق را به فروش برساند.
او ادامه داد: خط دوم قطار شهری مشهد تا پایان امسال بطور کامل بهره برداری می شود. تاکنون 18 هزار میلیارد ریال برای این خط هزینه شده و پنج هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن نیاز است. چهار هزار میلیارد ریال از این مبلغ از طریق اوراق مشارکت تامین و با همین مبلغ خط آماده مسافرگیری می شود. هزار میلیارد ریال نیز برای رفع نقص این خط هزینه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: طبق برنامه زمانبندی خط دوم باید تا پایان سال 96 تکمیل می شد اما به دلیل مشکلات مالی این پروژه تاکنون 81 درصد پیشرفت دارد و دولت تا پایان سال 97 قرارداد خط دوم را تمدید کرده است.
وی افزود: مرحله نخست خط دوم از طبرسی تا میدان شریعتی هم اکنون در حال بهره برداری و مسافرگیری است. البته نواقصی در محل اتصال این خط به خط اول در ایستگاه شریعتی نظیر نصب نشدن آسانسور، فنهای تهویه و پله برقی وجود دارد اما موضوع سیگنالینگ و سامانه دستی اطفاء حریق بطور کامل اجرا شده و با توجه به استانداردهای موجود مسافرگیری مشکلی ندارد.
وی ادامه داد : 300 میلیارد ریال برای رفع این نواقص نیاز است. از اول تیر ماه آتی اقدام به رفع نواقص تا مهر ماه این کاستیها مرتفع می شود.
* 200 دستگاه واگن
کیامرز در خصوص تامین واگنهای قطار شهری مشهد نیز گفت: تا پارسال واگنهای مورد نیاز برای پروژه های قطارشهری را شهرداری تامین می کرد اما با مصوبه ای در وزات کشور از سال 96 تامین واگنها بر عهده آن وزارتخانه است و دیگر شهرداری برای خرید واگن هزینه نمی کند.
کیامرز افزود: نخستین مناقصه تامین واگن توسط وزارت کشور برای مترو تهران برگزار شده و مناقصه بعدی قرار است برای شهرستانها برگزار شود و مشهد نیز از اولویتها است. 47 دستگاه واگن برای خط یک از 60 دستگاه مورد نیاز و 150 دستگاه نیز برای خط سوم قطار شهری مشهد در فهرست وزارت کشور قرار گرفته است.
وی همچنین به بدهکاری 500 میلیارد ریالی شرکت قطارشهری مشهد به پیمانکاران اشاره و بیان کرد: از پارسال تاکنون 10 هزار میلیارد ریال در پروژه قطارشهری مشهد هزینه شده و شش هزار نفر به صورت مستقیم در آن مشغول کار هستند.
در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند. مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفندماه پارسال نیز با بهره برداری دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری شد و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یک در ایستگاه شریعتی به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 17.5کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه برنامهریزی شده است.
نظر شما