نصرالله پژمانفر شب گذشته 28 تیرماه در نشست یاران انقلاب اسلامی با عنوان بررسی عملکرد نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی که به همت جبهه آرمانخواهان واقعبین برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: برخلاف آنچه امروز به شدت در نظام ما تبلیغ میشود که ما با لایههای مردم ارتباط نداریم و جریانی موضوع دموکراسی را در جامعه اسلامی زیر سوال میبرد، ما بهترین نوع دموکراسی را در نظام جمهوری اسلامی براساس قانون اساسی داریم.
وی با بیان اینکه امام مجلس را عصاره ملت میدانستند، عنوان کرد: انتخابات مجلس به صورت محلی است، بدین معنی که 300 نماینده از حوزههای انتخابی شهرستان انتخاب میشوند اما تصمیمگیریها در مجلس به صورت ملی است. این فلسفه مهمی دارد و این است که با بدنه اجتماع در همه نقاط کشور ارتباط برقرار میشود. این یک حسن است که در جمهوری اسلامی سعی شده رابطه بین مردم و مرکز تصمیمگیری که ریلگذاری کشور را عهدهدار است حفظ شود.
پژمانفر ادامه داد: در تمام دنیا برای شنیدن حرف مردم مخصوصا بعد از انتخاب شدن افراد تدبیری نشده که مردم بتوانند حرفهای خود را به دیگران منتقل کنند. اگر گروه، جمع یا فردی حرفی داشته باشد، خیابانی قرار دادند که از ابتدا تا انتهای آن میتوان حضور پیدا کرد، پلاکارد به دست گرفت و حرف زد اما تدبیری برای انتقال این حرفها در نظام آنها وجود ندارد اما در نظام ما وجود دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که نماینده در حوزه انتخابی خود با مردم ارتباط برقرار کرده و این حس را ایجاد میکند که من برای برونرفت از مسائل شما تصمیم ملی پیدا میکنم، این امتیاز بسیار بزرگی است که ما در جمهوری اسلامی داریم و در جای دیگری وجود ندارد اما اگر همین مجموعه نتواند کار خود را درست انجام دهد نتیجه این میشود که بستر یک هنجارشکنی بزرگ در جامعه ایجاد میشود.
نماینده مردم مشهد در خصوص موسسات مالی، تصریح کرد: در کشور ما موسسات مالی فعال بودند که اشکالاتی دارند؛ البته وضع آنها بدتر از بانکها نبود و امروز این امکان وجود داشت که برای حل آن بهتر وارد عمل شد. مردم سرمایههایی را در این مجموعهها گذاشتند. بانک مرکزی که ناظر بود اعلام کرد که ما در این زمینه اشکال داریم و عملیاتی را انجام دادند که بیتدبیرانه بود.
وی افزود: مردم حرفهایی داشته و در ارتباط با این موضوع کمترین تقصیر را داشتند. ما حق نداریم مردم را بیش از مقدار مقصر بودنشان مجازات کنیم. تمام مشکلات موسسات در حال حل شدن است الا مردم. مردم حرف دارند و حرفهایشان را میزنند. نتیجه این حرفها این شد که بیش از 180 نماینده در قالب سوال از رییسجمهور وارد عمل شدند.
پژمانفر خاطرنشان کرد: بسیار خوب بود که رئیس جمهور در ارتباط با این موضوع به مردم پاسخ میدادند اما این موضوع صورت نگرفت و تمام سرمایه دولت در این زمینه صرف شد که نمایندهها را از سوالاتشان برگردانند. نتیجه این میشود که وقتی پیام به مردم میرسد که این تعداد به حدود 50 نفر رسیده با خود میگویند که جایگاه حقوقی برای پیگیری این مسئله موثر نبود پس کلاه ما پس معرکه است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من در مجلس به آقای لاریجانی گفتم که شما و آقای روحانی در آمدن مردم به خیابانها مقصر بودید زیرا اگر ما موضوع مردم را از مسیر قانونی در مجلس طرح میکردیم، هیچ موقع فردی تصور نمیکرد که برای پیگیری حق خود باید به خیابانها بیاید. ما برای اینکه مردم به حقوق خود برسند، مسیر را بستیم. مجلس عمل اقدام را انجام نداد و دولت نیز به جای اینکه جواب مردم را بدهد و وقت بگذارد، نمایندگان را از سوال منصرف کرد.
اگر مجلس جایگاه خود را داشته باشد میتواند امیدآفرین و راهگشا عمل کند
نماینده مردم مشهد با اشاره به اینکه اگر مجلس جایگاه خود را داشته باشد میتواند امیدآفرین و راهگشا عمل کند، تصریح کرد: اگر مجلس جایگاه خود را نداشته باشد، ضرر زیادی برای جامعه خواهد داشت. امروز بخشی از مشکلات موجود پیش روی ما و جامعه این است که مجلس جایگاه خود را پیدا نکرده است. اگر مجلس سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص میکند، به معنای این نیست که مقابل جریان دولتی ایستاده بلکه وظیفه مجلس این است.
وی بیان کرد: یکی از چماقهای بزرگی که به سر جریانهای مطالبهگر میزنند این است که کار سیاسی میکند. این کارها سیاسی نیست بلکه وظیفه است. بخشی از مشکلات جامعه به دلیل ضعف مجلس بوده که باید جایگاه خود را پیدا کند و بخشی نیز در ارتباط با قوانینی است که باید کارآمدی مجلس را بیشتر نماید.
پژمانفر با بیان اینکه تقریبا نمایندگان در مجلس فعال بودند، عنوان کرد: نمایندگان توانستند در بسیاری از مسائل جریانسازی کنند تا مجلس بتواند فعال باشد. نماینده باید فعال باشد و بتواند در فضای مجلس هماهنگی و همنظری ایجاد کند که این کار سادهای نیست. در ارتباط با این موضوع شکلهای مختلفی موثر است. یک شکل متداول فعالیتهایی است که در کمیسیونهای مربوط به آن موضوع صورت میگیرد و شکل دیگر فراکسیونهایی هستند که در آن موضوع شکل میگیرند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: منظور تنها فراکسیونهای سیاسی نیست بلکه منظور فراکسیونهای متعدد مربوط به این حوزه است. امروز بسیاری از افراد پذیرفتند که در برخی حوزهها اظهارنظر نمایندگان مشهد قابل اعتماد است. ما در فراکسیونها فعال بودیم.
نماینده مردم مشهد با اشاره به اینکه فراکسیونها یکطرفه کار نمیکنند، تصریح کرد: فراکسیونها به صرف اینکه جناح طرف مقابل در موضوعی حرفی زده باشد، کار نمیکنند. اتفاقا در بسیاری از مسائل ما به طور مشترک نظر میدهیم. این از مواردی است که برخی فضاهای ذهنی را آلوده میکنند. من در مجلس ندیدم که فردی غیرمنصفانه کاری را انجام دهد و اینگونه نبوده که فقط انتقاد شده و حمایت نشده است.
وی افزود: در یک مسیری ماموریت فرد این است که نسبت به خطاهای صورت گرفته تذکر دهد اما معنایش این نیست که وظیفه فرد در بخشهای نظارتی همین است. حمایت از دولت فراوان میشود. معنای امضاهای متعدد در مجلس این نیست که همه افرادی که حامی دولت بودند امضا کردند اما در بسیاری از مواقع صداهای مخالف پررنگ و به آن توجه شده است. ما هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی را دیدیم. مسئولیت در مجلس، تشویق نیست. ما وظیفه داریم نسبت به مسایل ورود پیدا کنیم.
پژمانفر گفت: من در دی ماه به رئیسجمهور تذکر دادم. موضوع این بود که ایشان در مورد انتقاد به امام زمان(عج) اظهارنظر کردند. من برای آن تذکر به رئیسجمهور امضا جمع کردم که بیش از چهار ماه از سال کشاورزی گذشته و شما قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکردید. نباید رئیسجمهور در خصوص انتقاد به امام زمان(عج) اظهارنظر کند بلکه ایشان رئیس دولت است و باید مشکلات کشاورزی و صنعت را حل کند. این نکته انحرافی است که وظایف انجام نشده را رها کنیم و در مورد انتقاد از امام زمان صحبت کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع 2030 ، اظهار کرد: 2030 موضوع مبسوطی است. دولت نسبت به این موضوع ورود پیدا کرد. در جلسه شورای انقلاب فرهنگی موضوع 2030 مطرح شد و در آنجا آقای روحانی و ظریف بحثی را مطرح کردند که در مواجهه با معاهدات بینالمللی دو رویکرد وجود دارد. یکی اینکه نسبت به مواردی که احساس خطر داریم ورود پیدا نکنیم که ممکن است محرومیتهایی برای ما ایجاد کند و دیگری اینکه وارد این معاهدات شویم و برای خود حق تحفظ و شرط بگذاریم اما هیچ کدام از آنها قابل پیگیری نیست.
نماینده مردم مشهد بیان کرد: موضوع 2030 در امتداد نگاه جهانیسازی در عرصههای مختلف است که بتوانیم مدل واحدی را در بخشهای مختلف از جمله حوزههای آموزش و پرورش، گردشگری، محیطزیست و مسایل اجتماعی ارایه کنیم. در این سند اشکالات متعددی وجود داشت. مجلس پیگیریهایی انجام داد و برای این مصوبه اعلام اجرا کرد. سپس آقای جهانگیری اعلام کردند که این مصوبه باید متوقف باشد اما در حال حاضر هنوز در برخی موارد این رویه اجرا میشود.
وی خاطرنشان کرد: موضوع 2030 مرتبط با کمیسیون آموزش بود. یکی از پیگیریها در اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش ،در این مجلس صورت گرفت. در قانون برنامه ششم نسبت به اجرایی شدن این سند تذکر داده شد که دولت موظف است، مقدمات اجرایی و عملیاتی شدن این سند را برای آموزش و پرورش ایجاد کند. در غرب رفتارهایی را آموزش میدهند اما اعتقاد ما این است که این موضوع آسیبهای زیادی همچون بلوغ زودرس را ایجاد میکند.
پژمانفرگفت: ما کارگروهی را تشکیل دادیم و با رویکرد رشد عفاف در جامعه هم متنی تهیه شده و هم مسایلی را در این قالب تهیه کردند که به سرانجام خواهد رسید. در این صورت در مقطع شش سال دوم، بستههای آموزشی برای آنها پیشبینی شده تا هم اطلاعات بچهها نسبت به مسایل بالا رود که آسیبهای موجود در جامعه مدیریت شود و هم در ارتباط با الزاماتی که در باورهای ما وجود دارد، حریمها دریده نشود. در این زمینه طرحی آماده شده و در مراحل نهایی است.
تعطیل کردن پدیده مشهد به مصلحت نبود
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص پدیده، اظهار کرد: در مورد پدیده اتفاق نامناسبی رخ داد. چرخه رشد اقتصاد میچرخید و فعالیتی صورت میگرفت. تعطیل کردن این مجموعه مصلحت نبود. این امکان وجود داشت که فکرهای دیگری برای این قضیه شود. بهانه آنها این بود که تخلفاتی صورت گرفته و شکایتهایی علیه آنها وجود دارد و بعد تصمیم پرهزینهای را گرفته و به این نقطه رساندند که براساس مجوزها از رهبری گرفته شده است.
نماینده مردم مشهد اضافه کرد: این هزینه را درست کردند که رهبری اجازه داده است. همه سهم خود را گرفتند و تنها مردم ضرر کردند. از نگاه آنها مشکل حل شده است اما آنها به صورت غیرواقعی و پرهزینه به این موضوع ورود پیدا کردند. این قضیه هنوز در مجلس در حال پیگیری بوده و بسته شده نیست؛ اگرچه دولت اعلام کرده که تصمیمات را اجرایی کردیم اما در حال حاضر در وضعیت نامناسبی است.
وی در خصوص حاشیه شهر، تصریح کرد: باید در این زمینه تلاش کنیم تا دستگاههای اجرایی که میتوانند، در این موضوع فعال باشند. وزیر کشور قول دادند که در مشهد سازمان حاشیه شهر را داشته باشیم اما این طرحی نبود که در هیئت دولت و مجلس مصوب شده باشد. آقای رحمانی فضلی و نوبخت قول دادند که برای ما سازمان حاشیه شهر را ایجاد کنند. من هم پیگیر این موضوع بودم اما به هر دلیلی سازمان برنامه و بودجه آن را نپذیرفت.
پژمانفر بیان کرد: کل ردیفهای حاشیه شهر را جمع کرده و یک ردیف به عنوان ساماندهی حاشیهشهرها تعیین کردند که ۱۰۰ میلیارد برای آن قرار داده و به ما وعده دادند که ۵۰ درصد را به مشهد میدهیم. ما توانستیم ساماندهی حاشیه شهر مشهد را ایجاد کنیم اما عدهای اعتراض کردند بنابراین ما عنوان ساماندهی حاشیه شهرهای مذهبی را ایجاد کردیم که شهرهای شیراز و قم را نیز شامل میشد. اکنون ردیفی به نام ساماندهی حاشیه شهر مشهد در ردیف ملی داریم و ما توانستیم اعتبارات آن را هر سال افزایش دهیم.
موضوع آب در مشهد جدی است
این نماینده مجلس شورای اسلامی در زمینه موضوع آب در مشهد، عنوان کرد: بحث آب در مشهد جدی است. بحث انتقال آب برای دیگران نان دارد اما برای مشهد آبی ندارد. بخشی از مشکل مشهد مشکل مدیریتی و رانتهایی است که در این موضوع ایجاد میشود. تمام آبیاری فضای سبز ما از آب شرب تامین میشود. قانون بیان کرده که باید در مصرف آب فضای سبز از پساب استفاده کنند. مجوز به شهرداریها داده و تکلیف شده است. اگر امسال شهرداری این کار را انجام ندهد ما در بسیاری از فضاها برای شهرداری محدودیت در مصرف آب ایجاد میکنیم.
نماینده مردم مشهد افزود: یک مشکل دیگر ما بحث ظرفیت تصفیهخانهها در مشهد است که اگر افزایش پیدا نکند، مشکل ایجاد میشود. ما با پیمانکار صحبت کردیم تا سرمایهگذاری کند و به ازای آن پساب بگیرد، برای کشاورزی بفروشد و بتواند از فروش آن سرمایه خود را برگرداند. باید چاههای غیرمجازی که در مشهد وجود دارد را پلمپ کنیم. باید هزینه آب برای افرادی که مصرف زاید دارند، واقعی باشد. امروز هیچ کس هزینه واقعی آب را پرداخت نمیکند. باید پساب را جایگزین کرده و گردش آب را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: ما در زمینه صنعتی کردن آبیاری در حوزه کشاورزی سرمایهگذاری کردیم اما نتیجه این نشد که مصرف آب کشاورزی کاهش پیدا کند. تفکیک بین آب شرب وآب بهداشتی پاسخی قابل اجرا است. انتقال آب از دریای عمان و مازندران تنها یک حرف است، با وضعیتی که دولت دارد و ۹۳ درصد درآمدهای نفتی و مالیاتیاش جاری بود و تنها خودش را اداره میکند.
پژمانفر بیان کرد: ما باید برای موضوع آب شهری فکری کنیم. ما متولی واحد در موضوع آب نداریم و تلاش میکنیم تا آب منطقهای را مسئول آب در کشور قرار دهیم. یکی از کارهای بزرگ نظام در سالهای گذشته، اصلاح سیستم آبیاری است. امروز تحول بزرگی در این زمینه صورت گرفته اما اشکال این است که قرار بود به سمتی پیش رود که مصارف ما با منابع ما تنظیم شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید در فضای مشترک مسائل را جلو ببریم، عنوان کرد: اگر نمایندهای کوتاهی میکند باید یقه او را گرفت. این باید فرهنگ شود که یقه افراد را بگیریم که چه کاری انجام میدهند. این کار نمایندگان را فعال و بسیاری از مشکلات را در جامعه برطرف میکند.
حل کردن مسئله فرهنگی با رویکرد امنیتی مسئله را پیچیدهتر میکند
نماینده مردم مشهد گفت: ما شورای فرهنگ عمومی مشهد نداریم بلکه شورای فرهنگ عمومی استان داریم که این سبب مشکلات فرهنگی میشود. مجوز داده شد که در مشهد این شورا تشکیل شود اما به دلایلی نشد. یکی از مسائلی که کمک زیادی میکند، مجموعه فرهنگی است تا با رویکرد فرهنگی مسائل را حل کند. مشکل ما این است که با رویکرد فرهنگی مسائل را حل نکردیم. اگر ما رویکرد فرهنگی در حل موضوع عفاف و حجاب داشتیم، وضعیت اینگونه نبود. ما میخواستیم که یک مسئله فرهنگی را با رویکرد امنیتی حل کنیم که مسئله را پیچیدهتر کرد.
وی افزود: به جای نیروی انتظامی باید از حوزه علمیه، دانشگاه، متدینین، پدر و مادر و مسئولین فرهنگی استفاده میکردیم تا ببینیم که چرا بچهها نسبت به عفاف و حجاب متزلزل شدند. راحتتر این بود که نیروی انتظامی در مسئله ورود پیدا کند. این نیست که نباید برخورد امنیتی شود. بخشی هستند که باید با آنها برخورد امنیتی کرد اما یک درصد هم نیستند. ۹۹ درصد تحت بمباران فکری بوده و با مشکلات فکری مواجه هستند.
پژمانفر یادآور شد: مجلس میتواند در صدر امور باشد اما اعتقاد ندارم که این مجلس در صدر امور است. من اشکالاتی به مجلس دارم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صداوسیما اشکالات اساسی دارد، تصریح کرد: نظر من این است که نظارتی که در شورای شش نفره نظارت در صداوسیما از هر قوهای وجود دارد به گونهای است که همه برنامهها روی آنتن میرود و بعد میگویند کاری را انجام دهید، سپس نماینده قوه مقننه و مجریه بیان میکند که چرا این برنامه را علیه من درست کردید. نظارت باید استصوابی باشد یعنی باید قبل از اینکه محتوا روی آنتن برود، مجموعهای بر محتوای صداوسیما نظارت کند.
نماینده مردم مشهد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار سال گفت: مهمترین مشکلی که ما در مصرف کالای ایرانی داریم، فرهنگی است؛ باور اینکه کالای ایرانی میتواند بهترین کالا باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مدرک رئیسجمهور، بیان کرد: ما باید در جامعه شفافیت داشته باشیم. من برای شفاف شدن جامعه این مسئله را مطرح کردم. این گزارش برای ما وجود داشت و من در فضاهای مجازی میدیدم که این مسئله مطرح بود. من به آقای روحانی گفتم که کاش اجازه میدادید مطرح شود که شما این مدرک را دارید یا نه. ما مدارکی داریم که شما مدرک ندارید اما اجازه میدادید که مطرح میشد. این امر بسیار خوب است که من خودم را در معرض آن قرار دهم.
کمسیون فرهنگی را در 12 سال ریاست اصولگرایان ناموفق میبینم
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه من کمیسیون فرهنگی را در 12 سال ریاست اصولگرایان ناموفق نمیبینم، عنوان کرد: اما موفقیتش را نیز بالا نمیبینم. ما در این کمیسیون اشکالاتی داریم که باید حل شود. یکی از این اشکالات تداخل ماموریتهای کمیسیون فرهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی است. من کارنامه کمیسیون را بد نمیدانم بلکه اوضاع مسایل فرهنگی خوب نیست. کارهای نشده فراوانی داریم اما کارهای انجام شده نیز داریم.
وی افزود: آقای حداد عادل بسیار ناموفق بودند. این مجلس با مجلس قبل تفاوتهایی دارد. آقای لاریجانی در مجلس قبل ظرف 20 دقیقه علیرغم اینکه تعداد اصولگرایان بیشتر بود، توانست کار خود را انجام دهد اما در این مجلس دو بار FATF مطرح شد. علل مختلفی وجود دارد و یکی این است که ما در این مجلس افرادی چون حداد عادل نداریم. این افراد چوب لای چرخ جریان اصولگرایی میگذارند و به نظر من کارنامه ایشان موفق نبود.
نظر شما