به گزارش قدس آنلاین،براساس اعلام شرکت بهمن قرار شد فروش اینترنتی مزدا۳ از ساعت ۹ صبح چهارشنبه (٣مردادماه امسال) آغاز شود. اما از همان دقیقه نخست آغاز ثبتنام داستان تکراری سرگردانی مردم در خریدهای اینترنتی خودرو تکرار شد و کمتر کسی توانست حتی به سایت فروش گرو ه بهمن دسترسی پیدا کند.
اختلاف قیمت بسیار بالای مزدا۳ از کارخانه تا بازار عاملی شده بود تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فروش سرکاری بوده و کمتر کسی توانست حتی ثبت نام اولیه خرید این خودرو را با موفقیت انجام دهد. در حال حاضر مزدا۳ در بازار ۲۲۰ میلیون تومان معامله میشود که در این فروش کارخانه قیمت ۱۴۲میلیون تومانی را برای این خودرو تعیین کرده بود.
*دستور فوری وزیر صنعت برای بررسی پیش فروش مشکوک مزدا ۳ / لیست خریداران اعلام شود
دو روز بعد از اجرای این طرح فروش محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت در توئیت خود با اشاره به ابهامات پیش فروش خودروی مزدا ٣ گفت: " نحوه پیش فروش مزدا۳ گروه خودروی بهمن به دلیل حاشیه سود و قطع و وصلهای مشکوک بحث برانگیز شده ،به مرکز روابط عمومی وزارت صمت دستور دادم با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان ضمن بررسی روند پیش فروش نسبت به شفافیت لیست خریداران اقدام کند و اگر تخلفی رخ داده به تعزیرات معرفی کنند".
بعد از دستور فوری وزیر صنعت در بررسی در این طرح فروش، گروه بهمن در دفاع از عملکرد خود به ارائه توضیحاتی پرداخت در بخش هایی از آن آمده است: "روش اینترنتی، از طریق سایت اینترنتی شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) صورت گرفته که این شرکت از طریق شرکت مگفا، وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. لازم به ذکر است که شرکت مگا سابقه طولانی در همکاری با خودروسازان بزرگ کشور در زمینه فروش اینترنتی دارد".
گروه بهمن اضافه کرد: "پیرو آمار ارسالی از جانب شرکت مگا ، مجموع متقاضیان خرید (غیر تکراری) در زمان فروش اینترنتی ۲۱۲۰۰۰ نفر بوده است . بر همین اساس احتمال خرید جهت هر متقاضی بسیار اندک بوده است. گفتنی است کل تولید خودروی مزدا ۳ جدید از سال ۸۹ تا کنون ، کمتر از ۲۶۰۰۰ دستگاه بوده است لذا قطعا امکان پاسخ به چنین حجمی از تقاضا برای شرکت بهمن موتور وجود نداشته است".
*مدیرعامل مگا: ۲۱۲ هزار نفر متقاضی خرید ۲۷۰ دستگاه مزدا۳ بودند
جعفر توحیدی مدیرعامل مگا در همین ارتباط در نشست خبری با اشاره به اینکه در ۳ مرداد ماه امسال گروه بهمن تنها تعداد اندکی خودرو را طی دو بخشنامه به صورت اینترنتی در معرض فروش قرار داد، افزود: به دلیل اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی این خودرو با بازار آزاد پیش بینی می شد که این فروش با استقبال و هجوم فراوان کاربران مواجه گردد. از این رو سایت فروش اینترنتی برای مقابله با این هجوم کاملا تجهیز گردید.
توحیدی تصریح کرد: در طول برنامه فروش بیش از ۲۱۲هزار کاربر مستقل به سایت فروش مراجعه کرده اند که ۷۸۸ برابر ظرفیت خودرو اعلام شده بوده است. به عبارت دیگر شانس خرید برای هریک از این کاربران ۰.۱۲ درصد بوده است. از ۲۱۲ هزار کاربر مراجعه کننده، نزدیک به ۶۵هزار نفر موفق به ورود اطلاعات شخصی خویش و ثبت نام اولیه شده اند. برخی از کاربران ۲ یا ۳ مرتبه اقدام به ثبت نام نموده اند. شانس خرید برای هر یک از این کاربران ۰.۴۱ درصد بوده که اطلاعات کامل این کاربران ثبت شده و قابل ارائه است.
مدیر عامل شرکت مگا با اشاره به اینکه در نخستین نوبت پذیرش در ساعت ۹ صبح که سایت به مدت ۵ ثانیه بازگشایی گردید، صدها کاربر وارد سایت شدند و ۷۵ درصد ظرفیت خودروها در همان ۱۵ دقیقه اول به فروش رسید، افزود:در روز فروش ۲۱۲ هزار نفر برای خرید ۲۷۰ خودرو تلاش کردند. بدیهی است که بجز تعداد قلیلی که موفق به خرید شده اند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرآیند فروش داشته باشند. این گمان از موارد زیر ناشی میشود:
- ایشان از نسبت ۷۸۸ برابری تقاضا نسبت به عرضه و یا ۰.۱۲ درصدی موفقیت خرید بیخبرند.
- ایشان واقف نیستند که در همان زمانهای کوتاه ۵ تا ۱۵ ثانیهای که سایت پذیرش می کند، تعداد زیادی کاربر وارد سایت میشوند و در صف بخشنامه ها قرار میگیرند.
- ایشان واقف نیستند که چنانچه مدت پذیرش سایت طولانی گردد، صفهای چند ده هزار نفری پشت بخشنامه ها تشکیل شده و کسانی که پشت این صف های طولانی قرار میگیرند، به دلیل منقضی شدن اعتبار زمانی، به طور اتوماتیک از سایت خارج میشوند و عملاً هیچگونه شانسی برای خرید ندارند.
- ایشان واقف نیستند که در زمان هایی که سایت پذیرش نمیکند، تعداد زیادی کاربر در سایت مشغول فعالیت هستند و تا زمانی که وضعیت ایشان تعیین تکلیف نشده و اعتبار زمانی کاربر منقضی نشده باشد، پذیرش جدید عملاً بی فایده خواهد بود.
توحیدی افزود: گزارش ویژه فروش مزدا۳ به وزیر صنعت، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و فروشندگان ارسال شده است.
وی اضافه کرد: در فروشهای پرتال جامع خودرو که به صورت قانونی برای نظارت دولت بر پیشفروشها و فروشهای خودرو راهاندازی شده است، بارها بازرسی صورت گرفته و دستگاههای نظارتی حتی در مورد فروش خودروهایی مثل سراتو یا پژو ۲۰۰۸ نیز که متقاضی بالایی برای ثبت نام آنها وجود داشت، وارد شده و پروندهها را مورد به مورد بررسی کردند.
توحیدی با بیان اینکه تمام آیپی های مرتبط با ثبت نام برای خرید خودروی مزدا۳ چک شده تا مورد تکراری وجود نداشته باشد، گفت: هیچگونه تبانی یا توافقی بین این سامانه و خودروساز امکانپذیر نیست و روند کاملا شفاف است، ضمن اینکه مگا میتواند کاملا در مورد تک تک موارد و ابهامات، شفافسازی کرده و توضیحات لازم را ارایه دهد؛ همانطور که تاکنون با دستگاههای نظارتی، کاملا این موضوع پیش رفته است.
مدیرعامل پرتال جامع خودرو خاطرنشان کرد: البته گروه بهمن برای این دوره از فروش خودروی مزدا۳ قصد داشت که تعداد بیشتری از خودروها را به فروش برساند، اما با توجه به بخشنامه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه اجازه پیش فروش برای مدت طولانی تر از یکماه داده نمی شود، تنها سهمیه تولید یک ماه این خودروساز به فروش رسید و قرار است که فروش های دیگری هم تکرار شود.
متن گزارش ویژه شرکت "مگا" در فروش اینترنتی مزدا۳ به شرح زیر است:
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما