کمیته بین‎المللی المپیک (IOC) سالانه مبلغی به عنوان کمک مالی در اختیار کشورهای عضو این کمیته قرار می‎دهد در حالیکه چند سالی است که سهم ایران از این کمک‎ها «صفر» است.

سهم «صفر» کمیته المپیک از کمک‎های مالی کمیته بین‎المللی المپیک

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، کمیته بین المللی المپیک (IOC) که از سال ۱۸۹۴ به صورت رسمی تشکیل و آغاز به کار کرد، فعالیت کشورهایی از قاره های مختلف را زیر نظر دارد. در حال حاضر ۲۰۵ کشور جهان عضو IOC هستند و تحت نظر این نهاد بین المللی، فعالیت های خود را در زمینه های مختلف داخلی و بین المللی دنبال می کنند. 

این کشورها بعضا برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود از حمایت مالی کمیته بین المللی المپیک هم برخوردار می شوند. مجموع این کمک های مالی، سالانه رقم قابل توجهی می شود در حالیکه کمیته ملی المپیک ایران سهمی از آن ندارد!

مجموع اعتباری که سالانه از طرف کمیته بین المللی المپیک در قالب کمک مالی در اختیار کشورهای عضو قرار می گیرد، ۵۰۹ میلیون دلار است. کشورهای مختلف در راستای ترقی ساختار خود، توسعه ورزش در کشورشان و نهایتا حضور موفق تر در بازی های المپیک و جنبش المپیک و البته بر اساس برنامه هایی که در زمینه های آموزشی، فرهنگی، قهرمانی و ... دارند، درخواست بهره مندی از کمک مالی IOC را مطرح کرده و از آن استفاده می کنند. 

کمیته ملی المپیک ایران نیز طی چند دوره، برای برگزاری دوره های آموزشی المپیک سولیداریتی و بر اساس سرفصل های تعیین شده برای این دوره ها، از کمک های مالی کمیته بین المللی المپیک بهره مند شد البته این کمک ها به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، از طریق شورای المپیک آسیا در اختیار کمیته ملی المپیک ایران قرار می گرفت. 

کمک ۵۰۹ میلیون دلاری کمیته بین المللی المپیک به کشورهای عضو، همچنان به صورت سالیانه انجام می شود اما سهم کمیته ملی المپیک طی سال های گذشته از این کمک ها به صفر رسیده است. این در حالی است که طی این مدت هم برنامه های بخش المپیک سولیداریتی پیگیری شده اما به خاطر شرایط موجود و عدم پیگیری های لازم، این کمک ها به ایران نرسیده است. 

البته اخیرا کمیته ملی المپیک رایزنی های دوباره ای داشته تا همچون دیگر کشورها بتواند از کمک مالی و سالیانه کمیته بین المللی المپیک بهره مند شود. مسئولان کمیته ایران قصد دارند از این کمک ها برای تشکیل موزه المپیک استفاده کنند. 

در همین زمینه حتی درجریان سفر سیدرضا صالحی امیری به لوزان و دیداری که وی با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک داشت، صحبت هایی مطرح شد. در پاسخ به همین صحبت ها، باخ اعلام کرد: «به شما به دلیل برنامه ریزی ویژه در برنامه آموزشی المپیک و احداث موزه نیز تبریک می گویم و اعلام می کنم که بسیار مایلم از اولین نتایج تلاشهایتان در مورد آموزش المپیک و احداث موزه مطلع شوم. لطفا در فرصتهای مناسب گزارشهای خود را در این خصوص به اطلاع من برسانید. ضمنا در مورد هر دو پروژه موزه المپیک و آموزش نیز اعلام می کنم که از ایران حمایت می کنم و شما حمایت موزه بین المللی المپیک و واحد المپیک سولیداریتی IOC را در سطحی وسیع به همراه خواهید داشت.»

قرار است کمیته ملی المپیک طرح خود را برای احداث موزه المپیک ارائه دهد و بر اساس آن از کمک مالی IOC بهره مند شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.