رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم خاتم الانبیا(ص) گفت: ۷۵ درصد اختلال‌های بینایی قابل پیشگیری است.

 آب مروارید و عیوب انکساری ۲ اختلال عمده بینایی مشهدی‌ها

دکتر اکبر درخشان، دبیر علمی همایش «سلامت بینایی جامعه» در نشست اختصاصی اعضای کمیته ارتقای سلامت بینایی با خبرنگار قدس به مناسبت روز جهانی بینایی خاطرنشان کرد: عمده بیماری‌هایی که موجب نابینایی می‌شود آب مروارید (کاتاراکت) و عیوب انکساری درمان نشده است که براساس برنامه‌ریزی WHO باید تا سال ۲۰۲۰ این دو علت کاهش یافته و نابینایی و کم بینایی به حداقل برسد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص ضرورت برگزاری (همایش سلامت بینایی جامعه) ۱۹ مهرماه جاری اظهار داشت: مهم‌ترین هدف ما آگاهی دادن به جامعه واطلاع از میزان دقیق اختلال‌های بینایی در شهر مشهد و حاشیه شهر برای تدوین برنامه‌ها و طرح‌های لازم، دستیابی به آمار دقیق و نوع اختلال‌های بینایی در گروه‌های مختلف و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در خصوص بیماری‌های شایع است.

سعید شاهپری، کارشناس ارشد و رئیس انجمن اپتومتری خراسان نیزدر ادامه با اشاره به تحقیقات انجام شده در مشهد گفت: آخرین بررسی سال ۲۰۱۸ در مشهد میزان شیوع کاتاراکت را ۲۰ در صد و عیوب انکساری را ۴۱/۸ درصد نشان داده که میزان کل ابتلا مانند سطح جهان است.

وی افزود: اگر تمهیدات پیشگیرانه انجام شود، با احتساب ۷۵ درصد اختلال‌های قابل پیشگیری ۶۱/۸ درصد این افراد را می‌توانیم از نابینایی نجات دهیم که در این راستا اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، غربالگری و معاینات و درمان به موقع، اجرای طرح آمبلیوپی، و تشویق مردم به چکاپ‌های مکرر در خصوص گلوکم و ... می تواند نقش موثری در تحقق هدف کاهش نابینایی و کم بینایی تا سال ۲۰۲۰ داشته باشد.

وی به اقدامات جنبی انجمن اپتومتری خراسان در این راستا اشاره و تصریح کرد: این انجمن تاکنون علاوه بر اجرای طرح‌های مذکور توانسته است با حداقل هزینه، اهدا عینک رایگان برای بیماران نیازمند و معاینات و آموزش‌های لازم به مردم و طرح‌های ویژه گام مؤثری در کاهش آمار بیماران چشمی و نابینایی و کم بینایی بردارد.

دکتر مرتضوی، دبیر اجرایی «همایش سلامت بینایی جامعه» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۵۰۰ نفر از چشم پزشکان سه استان خراسان، همکاران گروه‌های پزشکی و بینایی سنجی، پرستاری، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، پزشکان عمومی در این همایش که ۱۹ مهرماه در پردیس دانشکده پزشکی سالن دانشجو برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد و درباره تازه‌ترین اقداماتی که در خصوص سلامت بینایی انجام شده به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.