اتصال ایستگاههای اصلی راه آهن کشور به شبکه حمل و نقل درون شهری از برنامه های اصلی وزارت راه و شهرسازی است اما به نظر می رسد اتصال زمان بر خط دو قطار شهری مشهد به ایستگاه راه آهن این شهر موجب پیچیدگی ترافیک و افزایش مشکلات مسافران ریلی شده است.

از تی.او.دی تا گره ترافیکی میدان راه آهن مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، یکی از تکامل یافته ترین دیدگاههای توسعه شهری که می تواند موجب بهبود به هم ریختگی ترافیک کلانشهرهایی مانند مشهد شود توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی Transit Oriented Development یا به اختصار TOD است.
صاحبنظران مسائل شهری معتقدند تنها استقرار حمل و نقل همگانی مدرن مانند مترو برای تغییر الگوی توسعه و ایجاد تغییرات معنادار در فرم شهری کافی نیست از این رو بر تلفیق سامانه های حمل و نقل همگانی در پایه و اساس شهر پافشاری می کنند.
تی.او.دی رویکردی است که بر مبنای ارتباط متقابل بین حمل و نقل همگانی و توسعه شهری ایجاد شده و الگویی از توسعه شهری متکی به حمل و نقل عمومی پیرامون ایستگاههای اصلی حمل و نقل همگانی مانند پایانه های اتوبوسرانی و ایستگاههای مترو و همچنین اتصال آنها به شبکه حمل و نقل برون شهری مانند ایستگاههای راه آهن و فرودگاه را در بر می گیرد.
سابقه اجرای این الگوی توسعه در کلانشهرهای کشورهای صنعتی به ابتدای قرن بیستم باز می گردد. در ایران نیز وزارت راه و شهرسازی طی سالهای اخیر طرحهای توسعه ایستگاههای راه آهن کشور را با توجه به شاخصهای مطرح در رویکرد TOD به اجرا در می آورد.

* ساخت پایانه بر اساس الگوی تی.او.دی در مشهد
مدیرکل راه آهن خراسان به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای سیاستهای وزارت راه و شهرسازی ایستگاههای مهم و بزرگ کشور از جمله مشهد به سایر شبکه های حمل و نقل از جمله مترو و شبکه حمل و نقل درون و برون شهری متصل می شوند.
محمدهادی ضیایی مهر از ساخت یک پایانه ترکیبی مبتنی بر الگوی تی.او.دی در غرب مشهد خبر داد و افزود: این پایانه پذیرای مسافران خط سه مترو مشهد، راه آهن حومه‌ ای گلبهار - مشهد، راه آهن گرگان - مشهد و پایانه ‌های اتوبوسرانی برون شهری، درون شهری و تاکسیرانی مشهد خواهد بود.
وی اظهار داشت: محدوده زمین مورد نیاز برای ساخت این پایانه مشخص شده و توافقات لازم در باره مطالعات دستگاه های مختلف از جمله شهرداری مشهد، راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت ‌های حمل و نقل انجام شده است.
وی گفت: اتصال ایستگاه راه آهن مشهد به خط 2 مترو و ساخت پایانه شماره 2 در این ایستگاه از جمله طرح های موجود در طرح تفصیلی ایستگاه راه آهن مشهد است که قرارداد اجرای آن با یک شرکت مشاور داخلی منعقد شده و تا پایان امسال به اتمام می رسد.

* شکایت شهروندان از ترافیک میدان راه آهن مشهد
بر این اساس، طرح های کلان، پرهزینه و مهم در کلانشهر مشهد اجرا شده که یکی از نتایج آن بهره برداری از خط دوم قطار شهری مشهد و اتصال ایستگاه راه آهن مشهد به شبکه مترو این شهر است.
اما این طرح با توجه به زمان بر بودن و تغییر ساختار هندسی خیابان های منتهی به راه آهن مشهد، دردسرساز شده است.
برخی شهروندان در تماس با ایرنا از ترافیک بلوار راه آهن مشهد در زمان رسیدن قطار و تخلیه مسافران آن در ایستگاه یاد شده ابراز نارضایتی کرده اند.
یکی از این شهروندان گفت: به دلیل بی نظمی و نامشحص بودن نحوه فعالیت تاکسی ها و مسافربرهای شخصی در این محدوده بویژه در زمان ورود قطارهای مسافربری و خروج مسافران از ایستگاه راه آهن ترافیک بسیار در این محدوده اتفاق می افتد.
وی که خود را اشرفی معرفی کرد افزود: تلاش مسافران در معابر اطراف میدان مزبور برای سوارشدن به تاکسی و مسافربرهای شخصی نیز به ترافیک بلوار شهید کامیاب (راه آهن) افزوده است.

* مشکلات ترافیکی میدان راه آهن مشهد قدیمی است
مدیر کل راه آهن خراسان نیز با تایید مشکلات مزبور به خبرنگار ایرنا گفت: کارکنان راه آهن خراسان که در خانه های سازمانی این محدوده زندگی می کنند از این ترافیک مستاصل شده اند.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: سال گذشته پیش از احداث ایستگاه قطار شهری موضوع رفع اشکالات ترافیکی میدان راه آهن مشهد را با شهرداری مطرح کردیم که با شروع عملیات ساخت ایستگاه قطار شهری در محوطه میدان، نیمی از آن و تاسیسات موجود در اختیار پروژه قطار شهری قرار گرفت.
وی اظهار داشت: براساس مذاکرات انجام شده با شهرداری مشهد مقرر گردید اصلاح طرح هندسی میدان راه آهن این شهر به بعد از ساخت ایستگاه مترو و بهره برداری از آن موکول شود.

* لزوم تسریع در اصلاح هندسی میدان راه آهن
ضیایی مهر، با بیان اینکه حدود سه ماه از بهره برداری کامل ایستگاه قطار شهری متصل به میدان راه آهن می گذرد گفت: در هفت ماه گذشته تعداد زائران و مسافران ورودی و خروجی مشهد هشت میلیون و 600 هزار نفر بود لذا از متولیان اصلاح هندسی این میدان که شهرداری منطقه سه مشهد است انتظار می رود نسبت به اتمام طرح اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی افزود: با توجه به فعالیت شبانه روزی ایستگاه پرتردد مشهد، لزوم انجام اقدامات زیربنایی و اساسی در این محوطه و مشکل کمبود منابع مالی شهرداری مشهد، فعالیت های انجام شده در این زمینه تاکنون قابل قبول است.

* اصلاح هندسی میدان راه آهن تا آخر آذر
سخنگوی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در باره معضلات ترافیکی این محدوده گفت: یکی از تاکیدات شهردار سابق مشهد، اصلاح هندسی میادین و تقاطع های شهری بود و در این راستا اصلاح ساختار هندسی میدان راه آهن مشهد در دستور کار قرار گرفت.
مجید بخت آزما، زمان بهره برداری کامل طرح اصلاح هندسی میدان مزبور را پایان آذر ماه اعلام کرد و افزود: باید توجه داشت مشکل ترافیکی که هم اکنون در اطراف این میدان ایجاد می شود به خاطر این میدان نیست بلکه به دلیل استفاده خودروها از 2 دوربرگردان ایجاد شده در بلوار شهید کامیاب (راه آهن) است که در نزدیکی میدان می باشد.
وی اظهار داشت: به خاطر اجرای ایستگاه خط 2 مترو مشهد در فضای این میدان و در پی تغییر مسیر بلوار راه آهن (شهید کامیاب)، محدوده پارکینگ و پایانه تاکسی های درون شهری در مسیر منتهی به این میدان دچار تغییراتی گردید که پس از اصلاح هندسی میدان این مشکل نیز رفع خواهد شد.

* اولویت شهرداری مشهد اصلاح هندسی تقاطع ها
بخت آزما گفت: در اجرای طرح های پیش روی شهرداری در میدان راه آهن مشهد، مسیرهای پیاده رو و مسیر های دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی برای مسافران قطار ایجاد خواهد شد.
وی به اصلاح هندسی میدان سعدی مشهد در سال جاری اشاره کرد و افزود: به منظور رفع گره های ترافیکی، اصلاح هندسی میدان های راه آهن، جانباز، شهید فهمیده و سه راه راهنمایی این شهر در دستور کار قرار گرفته و در این میان اصلاح هندسی میدان های راه آهن و جانباز به دلیل اهمیت زیاد تا پایان آذر ماه تکمیل خواهند شد.
طی 6 ماه نخست سال جاری حدود هفت و نیم میلیون مسافر از طریق خطوط ریلی به صورت رفت و برگشت در مسیر مشهد جا به جا شده اند.
سالانه 42 درصد قطارهای مسافربری کشور به مشهد رفت و آمد می کنند.
منبع : ایرنا

انتهای پیام /*

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.