به گزارش قدس آنلاین ، محمدهادی مهدینیا در خصوص برنامههای شورا برای ساماندهی ساختوسازها در راستای هویت بخشی به شهر مشهد اظهار کرد: ساماندهی ساختمانها برای بازگرداندن هویت کاری کلان است و از سطح مدیریت شهری بالاتر است، اما با این وجود نظم و نسق دادن به حوزه ساختمان در چارچوب طرحهای اداری و توسعه شهر اتفاق میافتد. در طرح جامع، طرحهای تفصیلی و... به موضوع هویت شهر توجه میشود.
صرفاً با ضوابط شهرسازی نمیتوان هویت شهر را احیا کرد
وی با بیان اینکه «در این راستا صرف تاکید طرحهای مدیریت شهری، شرط کافی نیست»، ادامه داد: وقتی قرار است فرهنگ و هویت شهر را حفظ کنیم باید سراغ تمام مردم برویم و همه در این زمینه همراهی کنند تا اتفاق بیفتد. یعنی فقط به صرف ضوابط شهرسازی قابلیت برگرداندن یا احیای هویت شهر از طریق نما و ساختمان نمیتواند انجام شود. مواد ساختمانسازی، فرهنگ و ذائقه مردم، بهصرفهبودن نماهای سنتی یا نماهایی که به نوعی هویت ما را دوباره احیا میکنند و... زنجیرههایی هستند که به یکدیگر متصلاند.
مهدینیا خاطرنشان کرد: آنچه به مدیریت شهری برمیگردد این است که در حوزه طرحهایی که خودش مجری آنهاست، در حوزه نحوه اجرای آنها به نحوی عمل کند که در نهایت برآیند کار کمک کند به اینکه از طریق ساختمانها هویت ایرانیاسلامی شهرها حفظ شود. این موضوع در دستور کار ما بوده و در مکانیزمهای اجرایی سعی کردیم از بدنه متخصصانی که به این موضوع اعتقاد دارند، استفاده کنیم که در فرآیند اجرا هم این اتفاق بیفتد اما خود اصل موضوع فراتر از اختیارات مدیریت شهری است. هم باید در حوزه ملی، هم در حوزه تکنولوژی و مدیریت ساخت و هم در حوزه فرهنگسازی و ذائقه مردم کار شود تا به مرور این موضوع رخ دهد.
انتظار ۳۶ ساله برای آمدن آییننامه درآمدهای پایدار شهرداریها
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد درمورد دورزدن قوانین و پرداختن جریمه در ساختمانسازی گفت: حدود 38 سال است به این موضوع مبتلا هستیم. در آلبوم بودجه سال 62 بنا شد که اعتبارات شهرداریها از دولت قطع و شهرداریها خودکفا شوند و ظرف 6 ماه آییننامهای بیاید که تعیین کند درآمدهای پایدار شهرداری از کجا خواهد بود، اما 36 سال است این آییننامه نیامده و عملاً سنگ بنای این موضوع گذاشته شد. شهرداریها تا قبل از این موضوع از بودجه دولتی استفاده میکردند که به یکباره قطع شد و جایگزینی هم برای آن نیامد. به همین دلیل شهرداریها سراغ راحتترین راه برای کسب درآمد رفتند که آن هم فاصله بین طرحهای مصوب و خواست مردم بود که اسم آن تراکمفروشی، تخلف ساختمانی و... شد. این موضوع تقریباً تا سالهای پایانی جنگ تحمیلی با شیب ملایمتری انجام میشد اما از بعد سال 68 و اتفاقاتی که در تهران به عنوان الگوی سایر شهرها افتاد با شیب خیلی بیشتری رخ داد.
تخلف ساختمانی نباید اتفاق بیفتد
مهدینیا افزود: هرچه رشد شهری و توسعه شهری بیشتر میشد که نیاز به اعتبار هم داشت، از آن طرف فروختن تراکم و شهرفروشی هم رونق بیشتری مییافت. امروز هم اگر قرار باشد اصلاحاتی انجام شود اولاً عزم ملی میخواهد که در حوزه قوانین و مقررات ملی از جمله قانون مدیریت یکپارچه شهری، قانون جامع شهرسازی و لایحه درآمد پایدار شهری باید به سرانجام مقصود برسند. دوم به لحاظ فرهنگی باید فرهنگسازی شود که تخلف ساختمانی مثل بسیاری تخلفات دیگر حرمت دارد و نباید اتفاق بیفتد. انسانهایی را سراغ داریم که برای یک ریال حقالناس و خمس و زکات مراعات میکنند اما دهها و صدها متر تخلف ساختمانی هم انجام میدهند. شهرداریها این حساسیت را داشته باشند که فرهنگسازی انجام دهند. اگر این اتفاقات بیفتد باید امیدوار باشیم در حوزه تخلفات ساختمانی به سمت کاهش برویم.
سنددارکردن اراضی حاشیه شهر تاثیری در افزایش حاشیه ندارد
وی در خصوص سنددار کردن خانههای حاشیه شهر و ارتباط آن با افزایش حاشیه شهر تصریح کرد: خط حریم و محدوده شهر مشخص است. آنچه در حال حاضر شهرداری در حاشیه شهر سنددار میکند اراضیای هستند که طبق طرح جامع جزئی از شهرند و دیگر حاشیه شهر نیستند. به این دلیل که ما حاشیه شهر به معنای خط حریم و محدوده نداریم، موظفیم املاک داخل محدوده شهر را از روشهایی که وجود دارد، شناسنامهدار کنیم. این موضوع تاثیری در افزایش حاشیه شهر نخواهد داشت.
انتهای پیام
نظر شما