به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، کاوه حاجی علی اکبری در جلسهای که با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با بیان این که فلسفه و ضرورت مداخله در بافتهای فرسوده با بحث زلزله در ایران و تهران شروع میشود، یادآور شد: با وجود این که بازآفرینی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری ابعاد و جنبههای مختلفی دارد، اما تا به امروز شاخصهای شناسایی و اقدام در این بافتها متمرکز بر کاهش آسیب پذیری بوده است.
علی اکبری با اشاره به همپوشانی و وجود فصل مشترک در مأموریت، اهداف، برنامهها و اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان نوسازی شهر تهران بر ضرورت کاهش و اجتناب از موازی کاری و انجام چند باره اقدامات مشترک از طریق تعامل میان دو دستگاه تأکید کرد و اظهار داشت: پیش شرط این موضوع، به اشتراک گذاشتن و بهرهگیری از اطلاعات، تجربیات و دانش انباشه شده در سازمانها است و مهمتر از آن چگونگی استفاده از ظرفیتها و تعریف اقدام مشترک است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که بجز مناطق ۶ و ۲۲ در سایر مناطق تهران حداقل یک دفتر توسعه محلهای حضور دارد که انباشت قابل ملاحظهای از دانش و تجربه در آنها نهفته است، تصریح کرد: این دفاتر بیشتر از ۵۰ درصد از پایتخت را تحث پوشش قرار دادهاند که سابقه فعالیت برخی از آنها به یک دهه میرسد و بعضاً شاهد این بودهایم که برخی از مدیران دفاتر به واسطه ضرورت ارتباط و تعامل مستمر با اجتماع محله، ساکن همان محله شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران تنها سازمانی است که به واسطه استقرار دفاتر توسعه محلهای با متخصصان و کارشناسان علوم اجتماعی، برنامه ریزی شهری، معماری، حقوقی، اقتصادی و .. در سطح کارشناسی در مقیاس محله حضور دارد.
علی اکبری با بیان این که دفاتر توسعه محلهای حلقه واسط و اتصال دهنده همه کنشگران در سطح محلات هستند، گفت: ظرفیت دفاتر توسعه محلهای تنها متعلق به سازمان نوسازی نیست بلکه متعلق به شهرداری تهران و تمام دستگاهها و نهادهایی است که دارای مأموریتهای مشترک با سازمان هستند و در مقیاس محله فعالیت دارند؛ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیز میتواند به منظور پیشبرد امور مطالعاتی، ارزیابی و اجرایی در سطح محلات از ظرفیت این دفاتر استفاده کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به این که بحث مقاومسازی یکی از خلاءهایی است که در سالهای گذشته احساس میشد، عنوان کرد: تنها روشی که در حال حاضر در بافتهای فرسوده قابل تجویز است، تخریب و نوسازی است چون از روشهای دیگر حمایت نمیشود و سیاستهای تشویقی برای آن وجود ندارد؛ لذا یکی از حوزههایی که سازمان نوسازی امسال به آن ورود پیدا کرد بررسی امکان سنجی مقاومسازی ساختمانها بود که ضروری است چارچوب همکاری مشترک و هماهنگی این مبحث با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیز مورد بررسی قرار گرفته شود.
وی بر ضرورت تعامل مستمر میان سازمان نوسازی شهر تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به منظور تدوین برنامههای سالیانه و تعریف اقدامات مشترک تأکید و ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم نامه مشترک بتواند با افزایش امکان کارآیی و کارآمدی دو سازمان، منشأ آغاز همکاریهای مثمرثمر قرار گیرد تا شهروندان و شهرداری تهران بتوانند از ثمره آن بهره مند شوند.
احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این جلسه با بیان این که در موضوع ضرورت نوسازی بافتهای فرسوده هیچ بحثی وجود ندارد، یادآور شد: در سال گذشته بنا به درخواست ریاست محترم جمهور مبنی بر این که برای زلزله تهران چه میتوان کرد، بر اساس مطالعات ۱۵ پروژه را ارسال کردیم و اولین دستوری که ایشان دادند دستور بازآفرینی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری بود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که طبق مطالعات انجام شده ۳۰ درصد از بافتهای نوسازی شده فرسودهاست، خاطر نشان کرد: عدم نظارت بر ساخت و ساز و استفاده از مصالح غیر استاندارد باعث میشود ۳۰ درصد از زحماتی که کشیده میشود، تسهیلاتی که ارائه میشود و منابع ملی که هزینه میشود تا نوسازی قدم به قدم جلو رود، بی فایده باشد؛ البته کل این ۳۰ درصد مربوط به اقدامات نوسازی در بافتهای فرسوده نبوده و بافتهای مقاومی که تخریب و مجدد نوسازی میشود را نیز شامل می شود.
صادقی متذکر شد: همانطور که مباحث فرهنگ سازی در بافتهای فرسوده توسط کنشگران اجتماعی دنبال میشود، ضروری است نظارت عالی بر بحث ساخت و ساز و همچنین توزیع مصالح نامرغوب در سطح شهر تهران نیز صورت گیرد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که اقدامات خوبی در بحث نوسازی بافتهای فرسوده انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به مواردی که در تفاهم نامه همکاری مشترک میان دو سازمان مورد توجه قرار گرفته، میتوان با هم افزایی، سرعت و دقت در امور را تسریع و از اقدامات و فعالیتهای موازی پرهیز کرد.
در این جلسه گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامههای سازمان نوسازی شهر تهران از سوی علی خانی، معاون هماهنگی و برنامه ریزی و گزارشی از سامانه پیشخوان محلات از سوی احمد موحدی امین، مدیر اداره فناوری و سامانه های مکانی ارائه شد.
شایان ذکر است بر مبنای تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان نوسازی شهر تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک و هوشمندسازی نظام مدیریت جامع اطلاعات در حوزه تابآوری و توسعه محلهای؛ همکاری در تهیه و ترویج بستههای آموزشی به منظور افزایش آگاهیهای عمومی شهروندان درخصوص مفاهیم تابآوری شهری؛ همکاری در تدوین برنامه عملیاتی ایمنی و مدیریت بحران در محلههای دارای بافت فرسوده و ناکارآمد (بر اساس ضوابط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران)؛ تدوین برنامه توسعه محلهای با تأکید بر کاهش خطرپذیری لرزهای در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد و ... بخشی از اصلی ترین محورهای همکاری این دو سازمان خواهد بود.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما