به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سرانجام پس از مدت طولانی انتظار، نسل هشتم پورشه ۹۱۱ درنهایت در مدلهای Carrera S و Carrera ۴S با مشتقات فراوانی طی سالهای آینده وارد بازار میشود. خودروساز اشتوتگارت اعلام کرد که هنوز فناوری این شرکت برای تولید پورشه ۹۱۱ تمام الکتریکی آماده نیست و خودروهای اسپرت نمادین ۹۱۱ طی یک دوره هفتساله برای تبدیل به خودروی الکتریکیبرنامهریزی شدهاند. بنابراین طی این چند سال با پورشه ۹۱۱ نیم-هیبریدی و پلاگین هیبرید روبهرو خواهیم شد که راه را برای ورود مدلهای برقی در آینده آماده میکنند.
آگوست اخلتنر، مدیر بخش ارتقای خودروهای اسپرت پورشه در مصاحبه با اتوکار گفت:
در حال کار روی پورشه ۹۱۱ هیبریدی هستیم ولی شعاع حرکتی این خودرو در حالت تمام برقی، فعلاً محدود است. پورشه با استفاده از تجارب خود در هنگام کار روی ۹۱۸ اسپایدر و مدلهای برقی (هیبریدی) پانامرا و کاین، روشی برای بهکارگیری پکیج هیبریدی در داخل پورشه ۹۱۱ کشف کرد.
مجموعه دندهی جدیدی که ۱۰۰ میلیمتر کوتاهتر از موارد استفادهشده در جعبهدنده نسل دومپورشه پانامرا و کاین هستند، برای جعبهدنده جدید پورشه ۹۱۱ انتخاب شدهاند. این مجموعه دندهها باعث میشود تا پورشه فضای بیشتری در عقب جعبهدنده دوکلاچه هشتسرعته ساختهشده توسط ZF، برای قرارگیری موتور الکتریکی مدور (دیسکیشکل) آزاد کند. همچنین این جعبهدنده PDK جدید بسیار قدرتمندتر از مدلهای قبلی است، زیرا میتواند حداکثر گشتاوری حدود ۸۰۰ نیوتنمتر را انتقال دهد که برای خودروی هیبریدی پورشه ۹۱۱ ایدهآل خواهد بود.
سری ۹۹۲ از پورشه ۹۱۱ در ابتدا با نسخه بهروزرسانیشده از پیشرانه بنزینی ۳ لیتری مجهز بهتوربوشارژر دوقلو عرضه خواهد شد، که در هر دو مدل محرک عقب Carrera S و مدل چهار چرخ محرک Carrera ۴S میتواند ۴۴۳ اسببخار قدرت و ۵۳۰ نیوتنمتر تولید کند. باتوجهبه اینکه تولید این مدلهای هیبریدی در آینده احتمالاً با تغییرات بیشتری همراه خواهند بود، اخلتنر جزییات زیادی دربارهی پورشه ۹۱۱ هیبریدی ارائه نداد.
بااینحال اخلتنر اشاره کرد که با انتخاب پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید (Panamera Turbo S E-Hybrid) بهعنوان مدل مرجع، این خودرو دارای ۱۳۴ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولیدی توسط موتور الکتریکی است. با انجام محاسبات ساده ریاضی میتوان قدرت و گشتاور پورشه ۹۱۱ Carrera S مدل ۲۰۲۰ را با خروجی مدل هیبریدی جمع کرد و به اعداد ۵۷۷ اسببخار و ۹۳۰ نیوتنمتر رسید. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که چنین اعدادی در تئوری کاربرد دارند و میزان توان و گشتاور در عمل میتواند بسیار متفاوت باشد. بهرهگیری از چنین توانی باعث میشود تا پورشه ۹۱۱ هیبریدی بتواند در زمان ۲.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد، درحالیکه بیشینه سرعت آن به ۳۳۰ کیلومتربرساعت محدود میشود.
سیستم چهار چرخ محرک پورشه ۹۱۱ نیز در مدل هیبریدی به کار رفته است تا بتواند ۵۰ درصد از نیروی محرکه را به چرخهای جلو انتقال دهد. تغییرات بیشتری نیز مشابه با ۹۱۸ اسپایدر در بوستر ترمز اتفاق میافتد و عملکرد الکترومکانیکی آن با سیستم برقی جایگزین میشود. استفاده از این سیستم باعث خواهد شد تا علاوهبر بازیابی انرژی، عملکرد بهتری در ترمزگیری و شتابگیری داشته باشد.
باتوجهبه اینکه باتری باید موتور الکتریکی را به حرکت درآورد، فضایی در جلوی پورشه ۹۱۱ هیبریدی در نظر گرفته شده است تا علاوهبر آن، توزیع وزن نیز بهبود یابد. یکی دیگر از مزیتهای طراحی مدل هیبریدی، استفاده از باک سوخت کوچکتر نسبت به مدلهای معمولی است که باعث میشود تا باتری در پایین بخش جلویی قرار گیرد.
البته استفاده از فناوری جدید باعث بزرگتر شدن ابعاد خواهد شد، اما قدرت اضافی تولیدی موتور الکتریکی افزایش وزن را جبران میکند. باتری لیتیوم یون مورد استفاده در پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید با ظرفیت ۱۴.۱ کیلوواتساعت برای این خودروی هیبریدی در نظر گرفته شده است و شعاع حرکتی این لیفتبک ۲۴۱۰ کیلوگرمی طبق استاندارد قدیمی NEDC، حدود ۵۰ کیلومتر ارزیابی میشود.
اگرچه ممکن است زمان زیادی طول بکشد که پورشه ۹۱۱ هیبریدی رونمایی شود، اما این محصول تا سال ۲۰۲۲ به فروش نخواهد رسید.
منبع: زومیت
انتهای پیام/
نظر شما