معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اعلام اینکه برای اولین بار در کشور زنگ سوادآموزی در خراسان رضوی زده شد، گفت: ۱۰۰ مرکز یادگیری و یاددهی در حال حاضر در استان فعال است و در این مراکز ۱۰ هزار بانو تحت پوشش قرار دارند.

شناسایی ۱۰۵ هزار بی‌سواد در خراسان رضوی

مصطفی اسدی با اشاره به اینکه در هفته سوادآموزی دو مرکز جدید یادگیری و یاددهی در نواحی یک و هفت مشهد افتتاح می‌شود، افزود: با افتتاح این مراکز تعداد ۱۷ مرکز فعال به ۱۹ مرکز ارتقاء می‌یابد.

معاون مدیرکل و مدیر سوادآموزی خراسان رضوی با مقایسه نرخ بی‌سوادی در جهان و ایران اظهار داشت: نرخ سواد در جهان ۸۶ درصد و در ایران هم ۸۶ درصد است که از این جهت نرخ سواد ایران با نرخ سواد جهانی برابر است و در گروه هدف ۱۵ تا ۲۴ سال جهان ۹۱ درصد و ایران ۴/۹۷ درصد باسواد دارد که بالاتر از جهان است.

اسدی با تأکید بر اینکه اگر کودکان از سنین کودکی به سوادآموزی ورود پیدا کنند در آینده بی‌سوادی در کشور وجود نخواهد داشت، گفت: در گروه هدف رشد بسیار خوبی در استان داشته‌ایم و خراسان رضوی با اختلاف زیاد نسبت به سایر استان‌ها بیشترین تعداد مراکز سوادآموزی را تأسیس کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در رابطه با گسترش سوادآموزی در کشور باید در جهت ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان گام برداریم و مبادی بی‌سوادی را مسدود کنیم و هم اکنون در این راستا در مراکز یادگیری ۴۰ نوع مهارت نظری و عملی از جمله آموزش عملی خیاطی، قالیبافی، چرم دوزی، گیاهان دارویی و حرفه‌های بومی و محلی به سوادآموزان داده می‌شود و تعدادی از آموزش دیده‌ها در حوزه کارآفرینی مشغول به کار شده‌اند.

وی یادآور شد که با همکاری امور زندان‌ها مراکز سوادآموزی در ندامتگاه‌ها دایر است و با همکاری اداره کل زندان‌ها مرکز سوادآموزی در زندان تربت جام هم دایر خواهد شد. وی با گلایه از اینکه بعضی از سوادآموزان بعد از یک تا ۳ سال ابتدایی به دلیل مشکلات از ادامه تحصیل بازمانده و وارد بازار کار می‌شوند، افزود: متأسفانه این نوآموزان به دلیل آنکه مدرک تحصیلی پایه اول را کسب نمی‌کنند در حد خواندن و نوشتن سوادآموزی کرده، اما از نظر کسب مدرک تحصیلی بی‌سواد به شمار می‌آیند و از طرفی هم در دختران به دلیل ازدواج زودرس در سنین ۹ تا ۱۵ سالگی هم شاهد ترک تحصیل سوادآموزان بوده‌ایم که این هم به آمار بی‌سوادان اضافه می‌شود در حالی که می‌توانند بعد از ازدواج هم مسیر تحصیل را ادامه داده و مدرک تحصیلی دریافت کرده و از زمره بی‌سوادان خارج شوند.

وی گفت: در سرشماری سال ۹۵ استان خراسان رضوی تعداد ۱۵۹ هزار بی‌سواد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال اعلام شده است که این تعداد در سال ۹۷ به ۱۰۵ هزار نفر کاهش یافته است که تاکنون از این تعداد بیش از ۵۰ هزار نفر شناسایی شده و در مراکز سوادآموزی آموزش می‌بینند، اما متأسفانه اگر نتوانیم در پایه اول کودکان بی‌سواد را جذب کنیم هر سال به تعداد بی‌سوادان اضافه خواهد شد و این در حالی است که توانسته‌ایم تاکنون ۲۷ هزار نفر بی‌سواد را شناسایی کنیم که بعضاً تا کلاس اول تا سوم سوادآموخته و جذب بازار کار شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.