تحولات منطقه

اگر بخواهیم در این سینما فقط به مضمون بپردازیم بدون اینکه به جنبه سرگرمی کار فکر کنیم اصطلاحا به سینما چرتی رسیده ایم و اگر بخواهیم فقط به سرگرمی بپردازیم و مضمون را از کار حذف کنیم مطمنا وارد سینمای سخیفی خواهیم شد.

متاسفانه در سینمای امروز "بزن و بکوب" جای روایتی را که اندیشه به دنبال دارد گرفته است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم وحید زاده فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر پیشکسوت است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۵ با ساختن فیلم کوتاه آغاز کرد؛ از جمله آثار سینمایی او در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده می‌توان به فیلم‌های سینمایی تحفه‌ها، مجسمه، عشق فیلم، معادله، شام عروسی، تاکسی نارنجی و عروسک اشاره کرد.

قدس آنلاین: شما بعد از فیلم سینمایی عروسک دیگر هیچ فیلمی را نه کارگردانی ، نویسندگی و حتی تهیه کننده نکردید.این به معنای قهر از سینماست یا شرایط سخت سینما باعث شد که فاصله بگیرید؟

وحید زاده:من عاشق سینما هستم و قهری در کار نبوده است این شرایط سخت حاکم بر سینما بود که باعث این فاصله شد.من دراین فاصله 5فیلمنامه نوشتم منتها شرایط ساختش از نظر اقتصادی فراهم نشده است ولی در حاضر برای ساخت یکی از آنها گفتگوهایی شده که امیدوارم بتوانم آن را بسازم.

قدس آنلاین: شما حدود هشت سالی را از سینما دور بودید و در این فاصله به سمت تدریس و آموزشگاه فیلمسازی رفتید.

وحید زاده:بله .درست که به این کار علاقه مندم ولی به عنوان یک کار جنبی به آن نگاه می کنم و همچنان عشق بزرگم سینماست و اگر راه بیفتد طبیعتا فیلمسازی را ترجیح می دهم.

قدس آنلاین:با نگاهی به کارنامه کاری شما متوجه این می شویم که آثار شما مشخصا حوزه طنز را در نظر گرفته اید.در سالهای اخیر سینمای ما به وفور از نسحه سینمای کمدی برای چرخه اقتصادی خودش استفاده می کند ولی مشکلی که  در همه این سالها پیش آمده است این است که آن کمدی که می تواند ذهن مخاطب را به فکر وادار کند در خیلی از فیلمها وجود نداشته است و کمدی عملا دارد جایگاه خودش را از دست می دهد به عنوان کسی که صاحب فکر این جریان هستید سینمای کمدی این سالها را چگونه ارزیابی می کنید؟

وحید زاده: فدریکو فلینی معتقد است سینما مضمون به علاوه سرگرمی است  و اگر ما بخواهیم در این سینما فقط به مضمون بپردازیم بدون اینکه به جنبه سرگرمی کار فکر کنیم اصطلاحا به سینمای چرتی رسیده ایم و اگر بخواهیم فقط به سرگرمی بپردازیم و مضمون را از کار حذف کنیم مطمنا وارد سینمای سخیفی خواهیم شد؛ هر چند متاسفانه الان به این بخش رسیده ایم که دیگر روایتی وجود ندارد و در کارها یکسری بزن و بکوب جای روایتی را که می خواهد اندیشه ای را به دنبال داشته باشد گرفته است این میان این قضیه به دو علت بوجود آمده است؛ یکی اینکه دوستانی که به سمت این نوع سینما آمده اند نگران این هستند که اگر بخواهند در آثارشان نقد اجتماعی داشته باشند با مشکل مواجه بشوند پس خود را دچار دردسر نمی کنند و دیگر اینکه این روال ادامه پیدا کرده یک جور سلقیه بوجود آورده است و تماشاچیانی را برای سینما تربیت کرده است که دیگر نیازی نیست فکر کنند و فقط دو ساعت بنشینند و سرگرم بشوند؛ باید کمی در این خصوص یک کار جمعی صورت بگیرد یعنی یک ارزش و اعتباری از سوی دولتی ها و جوامع علمی و فرهنگی بخصوص دانشگاه ها بشود که به این کارها بها بدهند دیگر اینکه برای سازندگان فیلم‌ها انگیزه بوجود بیاورند که اگر کار با ارزش تری بسازند از امکانات بیشتری برخوردار خواهند بود و با این حرکت سطح سلقیه و خواست تماشاگر را بالا ببرند که اگر این اتفاق بیفتد دیگر این فیلم‌ها مشتری هایشان را ازدست خواهند دارد.

قدس آنلاین: و در این سالها تلویزیون در نقطه مقابل سینما خیلی زود در حوزه کمدی پیشرفت کرد.

وحید زاده: بله چون ما خیلی از مسائل را توانسته ایم در این مدت به مردم ارائه بدهیم.یکی از کارکردهای تلویزیون این است که باید برنامه ای که ساخته می شود جذاب باشد یکی از این موارد جذاب عشق است که ممنوعه هم هست و نمی شود از آن پس امدند و سریالهای پلیسی و کاراگاهی را ساختند و چون اینها به هر شکل جذابیت دارند انتن را پر می کنند.

قدس آنلاین: همانطور که گفتید اگر تهیه کننده بداند که در ساخت یک کمدی حمایت خواهد شد مطمئنا به ساخت فیلم های سخیف تن در نخواهد داد

وحید زاده: درست است در گذشته روشی بود که شاید خیلی باب میل آقایان نبود ولی به هر شکل انجام می شد و آنهم درجه بندی کردن فیلمها بود اگر فیلمی الف می شد هم از زمان بیشتری برای اکران برخوردار بود و قیمت بلیت بالاتری داشت و دقیقا با همین انگیزه تهیه کننده می آمد و  به فیلم‌های فرهنگی نگاهی می داشت و سرمایه گذاری می کرد ولی از زمانی که آمدند و این قضیه را نادیده گرفتند طبیعتا فیلمی که در دسترس تر و ارزان تر بود بیشتر ایجاد رغبت کرد.

قدس آنلاین: به عنوان کارگردان فیلمهای تحفه ها، عشق فیلم ، معادله و ...فیلمها که هم مضمون اجتماعی دارند و هم کمدی هستند چرا فیلمنامه‌نویس‌های ما از روند سینمای سالهای اخیر احساس خطر نمی کنند؟

وحید زاده: شاید خیلی هم برایشان دلنشین نیست و یک عده ای بیایند کاری انجام بدهند وعده ای هم آن را پیگیری کنند و خیلی خودشان را درگیر نکنند و خواسته اند که همه چیز در کمال خنثی بودن پیش بروند و به هر شکل چرخ سینما بچرخد.

قدس آنلاین: آیا در وضعیت حال حاضر سینمای کمدی برای اینکه بخواهید به این قالب برگردید رضایت بخش است؟

وحید زاده: نه نیست ولی به هر حال تلاش خودم را خواهم کرد تا در حد توان کاری انجام بدهم که از آن خجل نباشم وامیدوارم که به‌دلیل تجربه سالیان که اگر صداقت داشته باشی تماشاچی متوجه آن می شود و به آن جواب مثبت می دهد بتوانم کاری بسازم که ضمن اینکه کار با ارزشی هست مخاطب هم داشته باشد.

قدس آنلاین: در این سالها فیلم کمدی دیده اید که به دلتان نشسته باشد؟

وحید زاده: حقیقا من از زمان اجازه نشین ها چیز خاصی یادم نمی آید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.