تحولات منطقه

نرگس نوراله زاده با توجه به اینکه طرح جامع این شهر برای چشم‌انداز ۱۴۱۰ در دست تهیه است، گفت: انتظار می‌رود مسئولان امر با آینده‌نگری و برنامه‌ریزی مبتنی بر دانش و تجربه نسبت به احیای سطح بندی تراکمی اقدام کنند و با تدبیر هوشمندانه، شهر و محلات و مناطق آن را آنطور که شایسته است، برای آیندگان به امانت گذارند.

لزوم آینده‌نگری برای سند ۱۴۱۰ شهر با تدابیر هوشمندانه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، نرگس نوراله زاده رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت احیای سطح‌بندی تراکمی شهر در زمان تهیه طرح جامع شهر، بیان کرد: بر اساس طرح جامع تهیه شده توسط شرکت «موژدا و همکاران» در حدود ۲۵ سال پیش، محلات و مناطق شهر همدان به ۳ سطح تراکمی بالا، متوسط و پایین تقسیم بندی شده بودند؛ به طوری که در مناطقی با تراکم پایین صرفاً احداث ساختمان‌های ۲.۵ طبقه، در تراکم متوسط تا ۴.۵ طبقه و در تراکم بالا ارتفاع آزاد پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: در این راستا ابعاد زمین‌های تفکیکی در نقاطی با تراکم متوسط و پایین، بزرگتر و مواردی که در مجاورت فضاهای سبز و باغ‌ها قرار داشتند، با متراژ بزرگتر و تراکم پایین پیش‌بینی شده بود.

نوراله‌زاده اضافه کرد: متأسفانه در گذر زمان و بر اساس سیاست‌های اشتباه مدیریت شهری و تصمیم کمیسیون موضوع «ماده ۵» قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری، این راهبرد مبتنی بر استانداردهای علم شهرسازی دچار تغییر و تحول شده و سیاست اشتباه ارائه تراکم ارتفاعی بر مبنای عرض معابر جایگزین آن شده است.

نوراله زاده افزود: این تصمیم اشتباه، شهر و مناطق شهری را مبتلا به مشکلاتی کرده که در آتیه با ادامه این روند، مشکلات چندین برابر خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: دانش‌آموختگان و اساتید شهرسازی به خوبی واقفند که وقتی شبکه معابر مناطق مختلف شهر در چارچوب طرح جامع طراحی و تصویب می‌شوند، آستانه جمعیت‌پذیری محلات بر اساس تراکم های احداث ساختمان‌ها، پیش‌بینی و لحاظ می‌شود.

نوراله زاده ادامه داد: پر واضح است که تغبیر در تراکم ارتفاعی محلات موجب افزایش جمعیت چند برابری محلات شده و ضمن ایجاد مشکل ترافیکی و ناامنی فردی و اجتماعی شهروندان، ساکنین را با فقر کاربری‌های عمومی مورد نیاز همچون آموزشی، فرهنگی، ورزشی و تجاری مواجه می کند.

وی بیان کرد: در این میان کاربری‌های انتفاعی همچون تجاری یا به صورت غیرمجاز و یا در قالب امتیازهایی که شهرداری برای مالکین املاک ایجاد می‌کند، کم و بیش تأمین می‌شود؛ بنابراین کاربری‌های خدماتی با توجه به عدم پیش‌بینی اراضی و نبود تمایل سرمایه‌گذاری در این بخش، هیچ وقت تأمین نشده است و این مهم، موجب گسیل ساکنان این مناطق به سایر مناطق برای بهره‌مندی از این امکانات می‌شود که این امر موجب ایجاد مشکلات ترافیکی، از بین رفتن آرامش و آسایش شهروندان خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات حاصل از افزایش تردد درون‌شهری موجب اتلاف وقت و صرف هزینه مالی و اجتماعی برای ساکنین شهر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.