به گزارش قدس آنلاین به نقل ازپلیس گیلان، سرهنگ محمدرضا محمدی در خصوص میزان تصادفات معابر درون شهری گیلان از ابتدای سالجاری، اظهار کرد: طی ۹ ماهه نخست سالجاری ۲۶ هزار و ۸۵۸ فقره تصادف در محورهای درون شهری گیلان رخ داده که از این تعداد، ۹۹ فقره تصادف منجر به فوت با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۴ هزار و ۶۱۱ فقره تصادف جرحی و ۲۲ هزار و ۱۴۸ تصادف منجر به خسارت مالی با افزایش ۱۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته در استان رخ داده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به تعداد کشتهها و مجروحین در این بازه زمانی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۹۹ نفر در تصادفات معابر شهری گیلان فوت و ۵ هزار و ۵۹۰ نفر هم مجروح شدهاند که عابران پیاده با ۴۷ درصد و موتورسیکلت سواران با ۳۲ درصد بیشترین کاربران کشته شده هستند.
وی در مورد معابر و مسیرهای پر تصادف و خطرناک استان با بیان اینکه توجه به ماهیت معابر درون شهری و نوع تصادفات این معابر که ۷۹ درصد آن را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل میدهند نقطه یا خیابان خاصی را نمیتوان به عنوان پر تصادف معرفی کرد، گفت: عموما شهرکهای اقماری، کمربندیها و محلهای که درهم تنیدگی وسایل نقلیه و عابران پیاده بیشتر مشاهده میشود و سرعت خودروها نیز در این معابر بیشتر است شاهد وقوع تصادفات زیادتری هستیم در مجموع کلانشهر رشت بیشترین تصادفات درون شهری استان را به خود اختصاص داده است.
رئیس پلیس راهور گیلان تصریح کرد: برابر آمارهای موجود بیشترین علت تصادفات معابر درون شهری استان به ترتیب عدم توجه به جلو و پس از آن عدم رعایت حق تقدم است.
سرهنگ محمدی با اعلام اینکه در حال حاضر معیار استاندار و دقیقی برای تفکیک سهم هر یک از عوامل موثر در وقوع تصادف وجود ندارد، ادامه داد: باید به تفصیل فرآیند تصادف شامل علت وقوع، عوامل تشدید کننده، افزایش شدت جراحات و صدمات به طور دقیق و علمی موشکافی شود.
این مقام انتظامی بیشترین علت وقوع تصادف را عامل انسانی دانست و بیان کرد: انسان با علم و آگاهی از وضعیت خود، راهها و وسیله نقلیه باید تدابیر ایمنی لازم را اندیشیده و سپس بر اساس آن رانندگی کند اما نمیتوان نقش دو عامل دیگر یعنی خودرو و معابر را نادیده گرفت چراکه خودروها باید ایمن باشند و معابر نیز باید استاندارد باشند.
وی در مورد وضعیت معابر گیلان نسبت به سایر استانهای کشور گفت: معابر استان گیلان تفاوت چندانی با سایر استانها ندارند اما با توجه به شرایط خاص گیلان از نظر گردشگری و حضور گسترده مسافران از سراسر کشور، توسعه و ساخت معابر باید بر اساس این نیازمندی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس پلیس راهور گیلان ادامه داد: خوشبختانه با تعامل خوب مابین پلیس راهور و شهرداریهای استان ارتباط سازندهای وجود دارد البته به این معنی نیست که هیچگونه نقص و اختلاف نظری وجود ندارد، اما کلیه اقدامات برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان است، کمبود اعتبارات و بعضی مسائل، کاستیهای را ایجاد میکند که باید برای حل آنها نیز تلاش کرد.
این مقام انتظامی یکی از بخشهای مقفول مانده در ترافیک شهری استان گیلان را عدم توجه و اقدام لازم در خصوص سیستم حمل و نقل هوشمند شهری اعلام کرد و افزود: در آینده نزدیک کاربردیترین راهکار مدیریت ترافیک رو به رشد شهرها و معابر برون شهری توجه به هوشمند سازی سیستم حمل و نقل است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح کرد: حضور کارشناسان پلیس راهور در مدارس و دانشگاهها، آینده ترافیکی ما را تا حد زیادی بیمه خواهد کرد چراکه آموزش در کودکی بسیار ماندگار و کاربردیتر از سنین بزرگ سالی خواهد بود.
این مقام انتظامی با اعلام اینکه باید با واقعیت ترافیک روبرو شویم و کاربران ترافیک آحاد جامعه هستند، اضافه کرد: آموزش باید تمام اقشار را فرا گیرد و بر گروه خاصی نباید تمرکز کرد، بهترین اقدام شروع از کودکی و در مدارس است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری ۲ هزار و ۹۵۰ جلسه آموزشی در مدارس و دانشگاهها، آموزش یکصد و ۱۸ هزار دانشآموز و دانشجو، برگزاری جلسات آموزشی برای موتورسیکلت سواران و توزیع هزار و ۲۰۰ کلاه ایمنی، برگزاری جلسات بازآموزی مقررات برای ۲ هزار و ۵۰۰ راننده عمومی متخلف، آموزش ۸ هزار و ۲۰۰ نفر کارکنان سایر ادارات، نصب ۱۶۴ بنر آموزش فرهنگ ترافیک، توزیع ۳۲ هزار و ۱۶۰ برشور، تراکت و سی دی با موضوعات آموزشی و فرهنگی از جمله اقدامات کلان فرهنگی پلیس راهور استان گیلان بوده است.
انتهای پیام/
نظر شما