به گزارش قدس آنلاین ، در سال 83 هر فرد سالانه به طور متوسط، 30.94 کیلوگرم مصرف شیر داشته اما این رقم در سال 96 به 17.34 کیلوگرم رسیده که بیانگر کاهش 13.6 درصدی مصرف شیر در ایران است. طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی، میانگین مصرف سرانه شیر در دنیا برای هر نفر ۱۰۹ کیلوگرم و در ایران ۱۱۰ کیلوگرم است این درحالی است که در کشورهای اروپایی این سهم به 350 تا 380 کیلوگرم برای هر فرد است.
خودکفایی در بستهبندی محصولات لبنی؛ سبب کاهش 60 درصدی هزینه میشود
روند کاهش مصرف شیر سبب به بار آمدن آسیبهای زیادی در حوزه سلامت عمومی و تعدیل نیرو در کارخانجات لبنی شده است. همچنین یکی از علل افزایش قیمت لبنیات از سال 90 به بعد، قیمت شیر خام بوده است. همچنین حدود 60 درصد هزینه لبنیات، صرف بستهبندی آن میشود و اگر در این زمینه تولیدکنندگان محصولات لبنی به خودکفایی برسند، بخش قابل توجهی از هزینهها کاهش مییابد.
دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران در رابطه با میزان تولیدات فرآوردههای لبنی در کشور، گفت: سالانه 4 میلیون تن فرآورده لبنی در کشور تولید میشود و حدود 771 میلیون دلار در این زمینه صادرات داریم. لذا در این صنعت توانستهایم به پیشرفتهای خوبی برسیم.
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران و به گزارش مرکز آمار ایران، در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ نزدیک به ۵.۲ میلیون تن شیر خام تولید شده است. همچنین ۸۰ درصد شیر خام مورد نیاز کارخانجات لبنی کشور از طریق دامداری های صنعتی و ۲۰ درصد از واحدهای دامداری روستایی و عشایری تامین می شود.
افزایش 51 درصدی قیمت مواد لبنی نسبت به سال گذشته
براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مواد لبنی با افزایش 51 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است. در تاریخ 18 آذر 1397 مصوبهای از سوی ستاد تنظیم بازار مبنی بر اعلام قیمتهای جدید لبنیات شیر بطری پرچرب 4100 تومان، شیر بطری ذنیم چرب(چربی 2 درصد) 4250 تومان، شیر بطری پرچرب (چربی۳ درصد) 4500 تومان، شیر نایلونی 900 گرم کم چرب 2600 تومان، پنیر 400 گرمی یو اف 6900 تومان، ماست دبهای پرچرب 11700 تومان، ماست 900 گرمی کم چرب 4350 تومان، ماست 900 گرمی پرچرب 4750 تومان قیمت گذاری شد.
درست بعد از اعلام این مصوبه بود که رسانهها کاهش 9 درصدی قیمت لبنیات را تیتر زدند اما علاوه بر آن که وعده کاهش قیمت لبنیات محقق نشد به جای آن قیمتها افزایش یافت، به جز چندین برند که قیمت محصولات خود را کمی به قیمت واقعی آن نزدیک کردند.
قیمتهای جدید در واقع منجر به افزایش قیمتها و کمرنگ شدن لبنیات در سبد خانوارها شد که این امر خود هزینههایی در حوزه سلامت عمومی برای دولت در برخواهد داشت.
افزایش قیمتها، پای قوه قضاییه را نیز به این میدان باز کرد و سبب برگزاری جلسهای با حضور مدیران واحدهای لبنی کشور، مسئولان اتحادیهها، معاون وزیر صنعت و نماینده ستاد تنظیم بازار به ریاست حشمتی معاون دادستان کل کشور در حوزه حقوق در دادستانی کل کشور شد.
چه کسی مقصراست؟
کارخانجات لبنی علت گران شدن لبنیات را افزایش قیمت شیر خام از سوی دامداران معرفی میکنند و دامداران نیز افزایش هزینه نهاده های دامی را دلیل گرانی شیر خام عنوان می کنند. گرانی لبنیات سبب کاهش تولید صنایع لبنی و تعدیل نیروهای آن شده است.
پدیده دیگری که در این زمینه بروز کرده، کم فروشی برخی از برندهای محصولات لبنی است و سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز گرانفروشی و کمفروشی کارخانههای لبنی را تایید کرد و از جریمه برخی کارخانهها خبر داد. اما در عمل هیچ چیز مانع گرانفروشی لبنیاتیها نشدهاست.
وضعیت نابسامان بازار لبنیات صدای نمایندگان مجلس را نیز در آورد چنانکه یک نماینده مجلس گفت: زمانی که رییس اتحادیه لبنیات در رسانه ملی اعلام میکند قیمت لبنیات باید کاهش یابد اما شاهد این هستیم که شرکتهای لبنی زیر بار نمیروند که این مساله بسیار تعجبآور است زیرا این موضوع نه تنها به جیب مردم ضربه وارد میکند بلکه باعث میشود با کاهش مصرف این محصولات، چند برابر هزینههای درمان را هم دولت و هم مردم متقبل شوند.
با توجه به مصوبه کاهش قیمت محصولات لبنی و عدم اجرای آن، طی بازدید میدانی خبرنگار ایسنا بازار محصولات لبنی اینگونه دستخوش تغییرات شده است؛
قیمت شیر پاکتی در شش ماه گذشته چیزی حدود 2200 تومان بوده اما اینک به قیمت 2600 تومان به فروش میرسد. همچنین شیر یک لیتری رامک از 3200 تومان به 4500 تومان و برند بینالود از 2800 تومان به 4000 تومان تغییر یافته است.
قیمت پنیر پگاه دو ماه قبل چیزی حدود 5700 تومان بوده که امروز با قیمت 6900 تومان به فروش میرسد و برند رامک از 6000 تومان به 7000 تومان تغییر یافته است.
خامه میهن در چند ماه اخیر از 3000 تومان به 5000 تومان ، پگاه از 2800 به 4000 تومان و کاله نیز از 3200 به 4500 تومان رسیده است، همچنین بستنی نیز حدود 40 درصد افزایش قیمت داشته است. به عنوان مثال بستنی چوبی قهوه میهن از 1500 تومان به 3000 هزار تومان رسیده است.
در کنار روند افزایشی قیمتها، کمفروشی مساله دیگری است که به صورت آزاردهنده در بازار به چشم می خورد و امروز چیزی که بیش از همه بازار به آن نیازمند است نظارت و برخورد قاطع با متخلفان است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام
نظر شما