به گزارش قدس آنلاین، براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در بهمن ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٥٨.١ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٢.٣ درصد میباشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٢.٣ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردهاند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٩.٦ درصد) ٢.٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣.٥ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
به علاوه شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.١ درصد افزایش نشان میدهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به بهمن ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٦٤.٣ و ٣٣.٥ درصد میباشد.
این در حالی است که شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٧.٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزایش نشان میدهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤١.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٩.٠ درصد) ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است.
افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور
همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٢.٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان میدهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٢.٧ درصد) ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است.
البته در ماه جاری برخی بخشهای زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بودهاند. در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (کاهو، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز و خیار) گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) میباشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.
گفتنی است، دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای دهکهای مختلف هزینهای از ٢٢.٥ درصد برای دهک اول تا ٢٥.٣ درصد برای دهک دهم است.
منبع: میزان
انتهای پیام/
نظر شما