به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی شب گذشته (پنجشنبه ۱۶ اسفندماه) مهمان برنامه تلویزیونی «اختیاریه» بود.
وی درباره رفع توقیف فیلمهای سینمایی در دوران مدیریت خود گفت: از ۵ فیلمی که قول حل مشکل نمایش آنها را داده بودم، ۴ فیلم «خانه دختر»، «عصبانی نیستم»، «پارادایس» و «آشغالهای دوست داشتنی» اکران شد. فیلم «خانه پدری» نیز مجوز اکران برای «هنر و تجربه» گرفته است و در تلاش هستیم با آقای عیاری به توافق برسیم که به احتمال زیاد فیلم اوایل سال آینده روی پرده میرود.
داروغهزاده درباره رفع توقیف باقی فیلمها بیان کرد: طبیعتاً مشکل نمایش همه فیلمها نمیتواند حل شود و ممکن است برخی فیلمها پروانه نگیرند. مثل فیلم «کاناپه» آقای عیاری که مشکل شرعی حجاب دارد و اختیارش دست سازمان سینمایی نیست. یا «گزارش یک جشن» که با توجه به آنکه زمانش گذشته است [موضوع انتخابات سال ۸۸]، کارگردان [ابراهیم حاتمیکیا] و تهیهکنندهاش هم دیگر تمایلی برای اکران اثر نداشتند و داوطلب اکران نبودند.
* تعویق در نمایش فیلمهای مجوزدار از اختیارات وزیر ارشاد است
وی با بیان اینکه در این سالها هرچه قدر سینما مهمتر و تاثیرگذارتر شد، گروهها و نهادهای بیشتری سعی کردند در تصمیمگیریها دخالت کنند، گفت: برخی نهادها قانونا میتوانند دخالت کنند، مثل قوه قضائیه و برخی نمیتوانند. این گروهها و افراد وقتی فیلمی را نمیپسندند، سعی میکنند آن را در نظر نهادهای قانونی نظام سیاه و آنها را نگران کنند. طبق قانون فیلمی حتی اگر پروانه نمایش داشته باشد، نمایشش میتواند توسط وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی برای مدتی نمایشش به تعویق بیفتد. لذا با فشار این گروهها ممکن است این اتفاق رخ دهد و بعد، رفع مشکل آن فیلم سخت میشود.
داروغهزاده ادامه داد: در مدت حدوداً ۲۰ ماهی که من مسئولیت داشتهام، هیچ فیلمی توقیف نشده و فیلمهایی نیز رفع توقیف شدهاند و البته بابت این موضوع نیز هزینههایی دادهام و به جاهایی احضار شدهام. اما من تا هستم مدافع قانون جمهوری اسلامی ایران هستم و هیچ مصلحتی را به جز آن قبول نمیکنم.
* شاید روزهای آخرم در سازمان سینمایی باشد
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که چطور بدون مصلحتاندیشی هنوز مدیر هستید، اظهار کرد: برای همین هم من بقا ندارم، چون صریح پای مواضعم میایستم و از همان ماههای نخست تلاشهایی برای حذفم صورت گرفت. به هر حال تلاشها موفقیتآمیز بوده است و شاید روزهای آخر حضورم در سازمان سینمایی باشد.
داروغهزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره جدی نگرفتن جشنواره فیلم فجر از سوی سینماگران مطرح، بیان کرد: همواره سینماگران مطرح ما، جشنواره فیلم فجر را جدی میگیرند و امسال تمام سینماگران شاخصی که فیلم داشتند از همه نسلها در جشنواره حضور یافتند. اتفاقاً اگر فیلمی انتخاب نشود، بسیار برای هیأت انتخاب حاشیه ایجاد میشود. فیلمهایی هم که از قید جشنواره میگذرند، فیلمهای کمدی و بدنه هستند که در هیچ جشنوارهای اگر فرم هم پر کنند، انتخاب نمیشوند.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شایعاتی مبنی بر پیششرط برخی سینماگران برای حضور در جشنواره گفت: در این ۲ سالی که من دبیر بودم کسی چنین پیش شرطی نداشته است. شأن سینماگران ایرانی بالاتر از این حرفها است. بله همه انتظار دارند اما پیش شرطی وجود ندارد.
* توضیحاتی درباره تکخوانی زن در افتتاحیه فجر
وی درباره تک خوانی زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر امسال توضیح داد: تک خوانی نبود. همخوانی گروه کُر زنان بود. کسانی که در صفهای جلوی سالن نشسته بودند صدای همه را میشنیدند اما به دلیل عدم هماهنگی بین کارگردان برنامه و مسئول سیستم صوتی که باید میکروفنی هم روبروی گروه کُر قرار میگرفت، صدای گروه کُر از خروجی پخش نشد و چنین شائبهای را برانگیخت اما به هیچ وجه اتفاق هماهنگ شدهای نبوده و این کار غیرشرعی و غیرقانونی نمیتواند با برنامهای از پیش تعیین شده در افتتاحیه جشنواره فجر رخ دهد.
داروغهزاده در خصوص دخالت دبیر جشنواره فجر در ترکیب جوایز عنوان کرد: به هیچ وجه دبیر جشنواره امکان دخالت در جوایز را ندارد چون گروه داوری مشخص و اعلام شدهای وجود دارد که شخصیتهای حقیقی هستند و اعتبار خود را به خاطر دبیر جشنواره مخدوش نمیکنند. اگر واقعاً دبیری بخواهد در داوریها تأثیری بگذارد و راجع به فیلم مشخصی مثل «لاتاری» اعمال نظر کند، این مسئله را اعلام رسمی نمیکند و مخفیانه این کار را انجام میدهد. من ۲ دوره دبیر بودم و میتوانید این مسئله را واضح از داوران بپرسید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما مخالف ساخت «لاتاری» بودید، گفت: شورای پروانه ساخت با این فیلم مسئله داشت و مثل باقی فیلمهای دارای مسئله، ایرادات و اشکالات پیش از صدور پروانه با فیلمساز مطرح شد تا نهایتاً شورای پروانه ساخت را اقناع کردند. نکتهای که دوستان داشتند این بود که بحث عرب ستیزی بسیار در این فیلم برجسته نشود. حساسیتها به تهیهکننده و کارگردان منتقل شد و بخشی نیز اصلاح شد.
* اگر برای دبیر فجر دستمزد گرفتهام، سازمان بازرسی اعلام کند
داروغهزاده در بخش دیگری از صحبتهایش درباره صفر بودن دستمزد دبیر جشنواره در برآورد مالی سال گذشته این جشنواره توضیح داد: واقعاً دستمزدی دریافت نکردم. اگر دریافت کرده باشم سازمان بازرسی و … میتوانند، اعلام کنند.
وی افزود: سال گذشته رئیس سازمان سینمایی تاکید داشت تا هزینههای جشنواره را کاهش دهیم و مدیریت کنیم. چون سال قبلش حدود ۱۴ میلیارد تومان برای جشنواره فجر هزینه شده بود و من با سیاست مدیریت هزینهها دبیر شدم. همان روز اول برای مدیریت این حوزه، داوطلبانه اعلام کردم خودم هیچ برداشتی نمیکنم و به مدیرانم اعلام کردم شما نیز دریافتیتان کاهش خواهد داشت. برآوردی که ما از مدیرانمان گرفتیم ۵ میلیارد تومان بود و وقتی به سازمان ارائه دادیم کسی باورش نمیشد، و نهایتاً هم کمتر از این مقدار هزینه شد.
بحث پولشویی با پول کثیف در سینما متفاوت است
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره ورود پولهای کثیف در سینما یادآور شد: اگر کسی آزادانه در کشور در حال تجارت است و پروندهای نیز در دادگاه ندارد، از نظر ما حکم برائت دارد. آیا دغدغههای شخصی ما میتواند فراتر از قانون باشد؟ ما باید دغدغه اصلیمان رعایت قانون باشد. از آن سو در نظر بگیرید آیا من حق دارم شهروندی را که در سینما سرمایهگذاری میکند، چون ظن میبرم ممکن است پولش سالم نباشد، از حقوق شهروندیاش محروم کنم یا به او تهمت بزنم. مگر کشور قانون ندارد؟!
داروغه زاده با بیان آنکه مسئله پول کثیف در سینمای ایران یک مسئله انحرافی است، بیان کرد: اگر واقعاً پولهای زیادِ کثیفی در سینمای ایران وجود دارد و دستگاههای نظارتی و قضائی ما رسیدگی نکردند و نمیکنند، خیلی بد است. این یک مسئله انحرافی است. کل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است. وقتی کسی ۱۱ هزار میلیارد تومان اختلاس کرده، چطور این میزان را با ۱۰ میلیارد تومان میتواند پولشویی کند؟ پولشویی یعنی ما ۱۰ هزار میلیارد پول داریم ببریم جایی یک چرخشی انجام دهیم و برگردانیم.
وی در پایان صحبتهایش اظهار کرد: اصلاً بحث پولشویی با پول کثیف ۲ بحث کاملاً متفاوت است. فردی ۱۱ هزار میلیارد متهم به اختلاس است، بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش متهم اصلی هستند اما جالب است که تمام رسانهها آن ۱۱ هزار میلیارد و بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش و … را ول کردهاند، چسبیدهاند به یک پروژه نمایش خانگی که کل این پروژه ۱۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری داشته و اتفاقاً بازگشت سرمایه نیز داشته است و همین را دستاویز کردهاند و به تمام هنرمندان سینما توهین میکنند که چرا پول گرفتید و فیلم خوب بازی کردید؟! هنرمند سینما باید پول بگیرد و فیلم بازی کند.
برنامه «اختیاریه» با اجرای سید مرتضی فاطمی، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن شبکه ۵ سیما میرود.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما