تحولات منطقه

۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۴۷۸۴۳

مؤسسه فرهنگی دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس(ع) شعبه مشهد روزهای پنجشنبه پذیرای دانش‌آموزان و اولیای آن‌هاست که در محیطی گرم و در یک دورهمی برگرفته از فضای تعلیم و تربیت بر سر سفره مهربانی بنشینند و به دور از تشریفات مرسوم این گونه مراسم‌ مهربانی را به هم هدیه کنند.

سفره مهربانی در دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس(ع)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گفته مدیر این مؤسسه اصول اخلاقی، کرامت انسانی، مهربانی و خردورزی اصلی‌ترین هدف این دارالاکرام است که علاوه بر دفتر مرکزی در تهران در شهرهایی نظیر شیراز، کرج، جهرم، قم و مشهد و چند شهر دیگر ایران شعباتی را پوشش می‌دهد.

اشتغال‌زایی، کارآفرینی، اعطای بورسیه تحصیلی، ارائه خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی، بهداشتی و درمانی و آموزش‌های ارتقای تحصیلی گوشه‌ای از فعالیت‌های این مؤسسه مردم نهاد است.

مریم تقوی مدیر دارالاکرام در گفت‌وگو با قدس گفت: از کودکی عشق و علاقه‌ای وصف‌ناشدنی به کمک داشتم بعدها که وارد زندگی شدم و دارای فرزندانی شدم باز هم با وجود آنکه در سازمان هواپیمایی کشوری شاغل بودم همیشه دنبال آن بودم که در جایی مددرسان کسانی باشم که بتوانم خدمتی را انجام دهم. دوستی من را به مؤسسه دارالاکرام ابوالفضل العباس(ع) معرفی کرد و در همان سال ۹۳ آرزویم به حقیقت گره خورد و بعد از مدتی مدیریت شعبه مشهد مقدس را بر عهده گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: هدف ما در این مؤسسه مردم نهاد که هیچ گونه بودجه دولتی ندارد و غیرانتفاعی، غیرسیاسی و برپایه ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی برای دانش‌آموزان است، حفظ کرامت مادرانی است که در محروم‌ترین نقاط شهر و مناطق کم برخوردار بدون اینکه سرپناهی از خود داشته و اغلب اجاره‌نشین و فاقد پدر، فرزندانی را در دامان خود پرورش داده‌اند که باوجود همه نیازهایی که دارند و کمبودهایی که احساس می‌کنند در تلاشند تا فرزندان خود را از تحصیل محروم نکنند.

مریم تقوی می‌گوید: هدف این مؤسسه ارتقای سطح دانش، فرهنگ و خردورزی و توانمندسازی دانش‌آموزان و خانواده‌هایی است که مزه محرومیت را چشیده‌اند و آمادگی برای کسب دانش و علم و تربیت اجتماعی دارند و ما بر این باوریم که دانش‌آموزانی را که با عشق پای به دارالاکرام می‌گذارند و تحت تأثیر مددیاران خواستار حضور شبانه‌روزی در این خانه دارالمنفعه هستند از خانه و کاشانه‌ای که در آن رشد کرده و با آن بزرگ شده‌اند دور نکنیم و برای تحقق این شعار از ایجاد خوابگاه برای دانش‌آموزان بدسرپرست یا فاقد پدر یا مادر بشدت خودداری کرده‌ایم و بی‌آنکه عزت نفس و کرامت انسانی دانش‌آموز و اولیای او خدشه‌دار شود به آن‌ها می‌آموزیم که باید در بستری از آرامش و امنیت و مهربانی و در محیطی که با آن آشنا هستند رشد کنند و به خود باوری برسند.

وی نحوه پذیرش و شناسایی دانش‌آموزان تحت پوشش را اینگونه روایت می‌کند: مدارس مناطق محروم حاشیه شهر مشهد و خیرین که با خانواده‌ها در تماس هستند کانال‌های مطمئنی برای شناسایی دانش‌آموزان و معرفی آن‌ها به مؤسسه به شمار می‌آیند و بعد از آن کارشناسان برای جذب و تأیید شرایط زندگی کودکان و نوجوانان و تحقیقات میدانی با توجه به از کار افتادگی پدر خانواده یا فوت و دیگر مواردی که لازمه تحت پوشش قرار دادن کودکان و دانش‌آموزان است موارد مورد نظر را در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار داده و دانش‌آموز واجد صلاحیت را برای دانش‌آموزانی که مستعد به ادامه تحصیل و فاقد سرپرست باشند موردنظر قرار داده و عملکرد و کسب مهارت‌های لازم را که با دادن بورسیه برای ارتقای سطح دانش و فن‌آموزی تأثیرگذار است، لحاظ کرده و بورسیه‌ای که تابع شرایط تحصیلی، پیشرفت و امتیازهایی که به دست می‌آورند را برای آن‌ها فراهم می‌سازند.

وی می‌افزاید: در حوزه فرهنگ و خردورزی و ورزش و هنر و فرهنگ مؤلفه‌هایی را در نظر می‌گیریم و در جلسات کتابخوانی و جلسات گروهی در سطوح مختلف تحصیلی کارشناسان و مددکاران دانش‌آموزان را تحت‌نظر دارند و بسیاری از مددکاران که بانوان داوطلب هستند حتی با مدرک دانشگاهی و دکترا در این رابطه مددرسان مؤسسه هستند.

وی در مورد دیگر فعالیت‌های مؤسسه گفت: در ارتباط مستقیمی که مددکاران با خانواده‌های تحت پوشش دارند وضعیت تحصیلی، معیشت، آموزشی، درمانی، بهداشتی را از نزدیک مشاهده و گزارش آن به مؤسسه داده می‌شود و هدف این است که کودک، دانش‌آموز و نوجوانی که آسیب دیده است را حمایت کنیم تا از او انسانی توانا، کارآمد و مفید برای جامعه بسازیم و شرایط خوب و ارزشمندی را برای او فراهم کنیم تا حلقه مفقوده خانواده، پدر از کارافتاده یا ترک خانواده کرده و فوت‌شده را جبران کند و کلاس‌های حرفه‌آموزی، مهارت‌های تربیت فرزندان و آگاهی بخشی به بیماری‌ها و رسیدگی به مشکلات خانواده تحت پوشش از جمله خدمات ارائه شده دارالاکرام است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.