سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خودروها از سوی شرکت های خودروسازی بر اساس 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین می شود.
وی تصریح کرد: اگرچه برای کنترل بازار، تولید خودرو در ماه های پایانی سال گذشته از سوی شرکت های خودروساز افزایش پیدا کرد وبا تحویل برخی خودروهای پیش فروش شده و چند مرحله فروش فوری از سوی شرکت ها ،تثبیت قیمت ها در مقطع زمانی خاصی صورت گرفت ، ولی به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا طی چند روز گذشته ، قیمت ها مجددا روند صعودی داشته اند .
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت و وزارت صنعت و معدن فرمول مشخصی برای تعیین قیمت خودرو ندارند، بیان داشت: تا زمانی که واردات خودرو به شکل مدیریت شده آزاد نشود و همچنین بهای تمام شده و هزینه سربار خودروهای داخلی کاهش پیدا نکند وضعیت قیمت خودرو در کشور با آشفتگی روبرو خواهد بود.
باستانی افزود: برنامه حمایت از صنعت خودروسازی باید به طوربنیادی، کامل و جامع سیاست گذاری و تشریح شود و مشخص گردد که به چه صورتی حمایت ها می خواهد انجام بگیرد ،به هرحال 40 سال از انقلاب گذشته است و نتیجه عملکرد خودروسازی در طول این سال ها در کشور به پراید رسیده است و در صورتی که وضعیت خودرو سازی به همین گونه ثابت باشد انتظار سامان بخشی در حوزه خودرو را نمی توان داشت و دود این نابسامانی بیشتر از همه به چشم مردم و اقشار ضعیف جامعه خواهد رفت.
وی با بیان اینکه در برنامه جامع خودروسازی بیان شده است که ظرف مدت سه سال سهام دولت در خودروسازی باید به صفر برسد، ادامه داد: حتی در زمان طرح این موضوع در مجلس افراد زیادی به دلیل منافعی که با تصویب این طرح از انها سلب می شد مخالفت هایی داشتند و در صدد بودند که این موضوع به تصویب نرسد.
باستانی با بیان اینکه خودروسازان با عوامل فریبی و استفاده از گزینه تعدیل نیرو به عنوان سیاستی برای افزایش قیمت ها استفاده می کنند، افزود: از طرفی خودروسازان باید وابستگی خود به دولت را کاهش و حتی قطع نمایند، زیرا تازمانی که این وابستگی و دخالت دولت در صنعت خودروسازی ادامه داشته باشد، تحمیل نیروی انسانی و افزایش هزینه ها به این دو مجموعه ادامه خواهد داشت که بدون تردید این موضوع بر بهای تمام شده خودرو و قیمت ان تاثیر گذار می باشد و نمی توان امیدی چندانی به بهبود صنعت خودرو سازی و هدفمند شدن قیمت ها داشت.
نظر شما