خرمآباد- فرزانه سلطانپور/
به نظر میرسد سوژه سیل و رسوباتی که از این حادثه در سرتا سر میهن اسلامی برجای مانده تمامشدنی نیست و اجازه نمیدهد که بر روی سوژه دیگری متمرکز شویم.
بارشهای بیسابقه در سراسر کشور و بویژه در استان لرستان بنا بر گفته مسئولان در طول ۵۰ سال اخیر تقریباً بیسابقه بود و شاید از همین رو هنوز حاشیههای آن تمامی ندارد و افزون بر ۵۰ روز است که تمامی مسئولان را با خود درگیری کرده است.
هیچ شخصی در بیسابقه بودن بارشهای استان لرستان شکی ندارد و بسیار پرواضح است که رودخانه «کشکان» درصورتی که لبالب شود دبی آن به ۳۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه میرسد، درحالی که در مدت این بارشها دبی آن به ۶۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید و اگر به لایروبی هم از قبل دست زده بودیم باز هم این حجم آب غیرقابل کنترل بود.
اما آن چیزی که امروز سوژه گزارش من شده است اتفاقی قابل توجه در این سیل بود که باید از آن درس عبرت گرفت.
همانطور که شنیدهاید استان لرستان به استان پلهای تاریخی نیز شهرت دارد و در سیل اخیر نیز اتفاقی به وقوع پیوست که این موضوع را برجستهتر ساخت.
دود از کنده بلند میشود
بهمنظور ارتباط شمال و جنوب لرستان تعدادی پل تاریخی و ارزشمند بر روی رودخانه کشکان ساخته شده که قدمتی بیش از ۱۵ قرن دارند.
پل کاکا رضا در روزگار پیش از اسلام و توسط پادشاهان سلسله ساسانی ساخته شده و هنوز پس از گذشت قرنهای متمادی، پایههای آن سالم و استوار بر جا باقی مانده است و در دوران پهلوی نیز در مسیر راه شاهی و قدیمی شمال به جنوب و در شهرستان سلسله پل دیگری با استفاده از سنگ ساخته شد که بهعنوان یکی از جاذبههای گردشگری در این شهرستان با همین نام خودنمایی میکند.
جالب اینجاست که در سیل اخیر این پلها حتی خم به ابرو نیاوردند، اما نکته قابل تأمل اینجاست که در جوار این پل حدود دو سال پیش پل مهندسیسازی برای تردد خودروها در محور ارتباطی الشتر به خرمآباد ساخته شد که در برابر فشار آب تاب نیاورد و فرو ریخت.
متأسفانه پل تازه ساخت رودخانه کاکا رضا با سقوط یک دستگاه خودرو تیبا همراه شد و در این حادثه یک زن کشته و دو نفر نیز مجروح شدند.
ریزش این پل مهندسی ساز در قرن بیست و یکم در مقابل پل همجوارش با دانش قرن پنجم سؤالات بسیاری را در پیش روی مسئولان و مردم قرار داده است.
موجسواری رسانههای معاند
تخریب پل کاکا رضا مانند باقی حوادث با موجسواری رسانههای معاند همراه بود، زیرا رسانههای ضدانقلاب، قرارگاه خاتمالانبیاء را بهعنوان سازنده پل تخریبی کاکا رضا در جریان سیل اخیر لرستان معرفی کردند و این در حالی بود که پیمانکار این پل، بخش خصوصی بوده و قرارگاه خاتمالانبیاء هیچ نقشی در ساخت آن نداشته است.
تضییع بیتالمال
در همین رابطه دادستان الشتر میگوید: پیگیری چنین حوادثی جزو وظایف ذاتی ماست، بنابراین بیتوجهی مسئولان و تضییع بیتالمال منجر به ایجاد چنین حادثه تلخی شده است.
محسن همتی میافزاید: این حادثه نیازمند برخورد جدی است تا هم این افراد متنبه شوند و هم جنبه پیشگیرانه داشته باشد تا همه بدانند که اگر اهمالکاری صورت گیرد در آینده شاهد برخورد جدی دستگاه قضا خواهند بود و از همین رو پس از وقوع این حادثه نسبت به دستگیری دو نفر از عوامل حادثه اقدام شد.
وی با اشاره به تشکیل پرونده شکایت از سوی خانواده فرد کشته شده در حادثه تخریب پل کاکا رضا، خاطرنشان میکند: با توجه به تشکیل پرونده و پیگیری که بنا به اهمیت و ضرورت از سوی دستگاه قضا داده شد، خانواده این فرد نیز تشکیل پرونده داده و از تمامی عوامل دخیل در این حادثه شکایت کردهاند که رسیدگیهای لازم از سوی دستگاه قضا در حال انجام است.
ادعای غیرقابل پذیرش
درحالی که پیمانکار پل کاکا رضا برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، تردد غیرمجاز ماشینآلات سنگین راهسازی بر روی این پل را عامل تأثیرگذار در کاهش مقاومت این سازه عنوان میکند، اما مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل این ادعا را نمیپذیرد.
خیرالله خادمی ابراز میکند: ادعای مشاور این است که طراحی پل صحیح بوده و در چند روز قبل از سیل ماشینآلات سنگین از روی پل عبور داده شده و میتواند عامل نشست پل باشد که این ادعا پذیرفتنی نیست.
وی توضیح میدهد: البته این پل حین سیل تخریب نشده است و دو روز بعد از سیل پایه میانی پل نشست کرده و منجر به ریزش و تخریب پل شده است.
خادمی مدعی است: گویا سطح آب شستگی در رودخانه به درستی تشخیص داده نشده و پایه پل کاکا رضا روی آبرفت قرار گرفته است.
خادمی یادآور میشود: در این راستا دستگاه قضایی به این پرونده ورود کرده و اگر تخلف پیمانکار و مشاور ثابت شود آنها موظف به پرداخت هزینه اجرای دوباره پل هستند.
وی تأکید میکند: در تمام قراردادها قید شده اگر در هر مرحلهای از بهرهبرداری ثابت شود که طراحی اشتباه بوده و همین عامل موجب تخریب یا آسیب شده مشاوران و پیمانکاران مورد مواخذه قرار میگیرند.
در سیل اخیر پل تاریخی کاکارضا با قدمت چند صد ساله حتی خم به ابرو نیاورد در حالی که پل مهندسی تازه ساخت محور ارتباطی الشتر به خرمآباد در برابر فشار آب تاب نیاورد و فرو ریخت.
نظر شما