به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، یکی از خبرگزاری های کشوری در صفحه استانی خود از قول معاون اتوبوسرانی مدیر عامل سازمان مدیریت بار و مسافر و کالای شهرداری همدان اعلام کرده است که شورای شهر و کمیته انطباق فرمانداری همدان افزایش ۵۰ درصدی تعرفه اتوبوسهای ناوگان شهری همدان برای پرداخت نقدی و ۲۰ تا ۲۵ درصدی را برای پرداخت با کارت بلیت مصوب و قرار است از فردا در همدان اجرا شود.
اکنون کرایه هر مسیر اتوبوس با کارت بلیت الکترونیکی در همدان ۴۰۰ تومان و به صورت استثنا و نبود شارژ در کارت بلیت الکترونیکی و نقدی ۵۰۰ تومان است؛ همچنین خبر دیگر اینکه کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در نشست خبری روز گذشته خود از افزایش رسمی ۲۵ تا ۳۰ درصدی تعرفه تاکسیهای در همدان را خبر داده است در حالیکه این تعرفه به زعم رئیس شورای شهر همدان در این محدوده از افزایش قیمت قرار دارد اما مردم همدان معتقدند بیش از ۳۰ درصد و حتی تا ۴۰ درصد در برخی مسیر ها کرایه تاکسیها افزایش قیمت دارد.
همچنین در این بین رئیس شورای شهر همدان از فرسوده بودن حدود یک هزار تاکسی در همدان هم سخن گفته که نیازمند نوسازی است و نسبت به حمایت نشدن توسط دولت برای پرداخت سهم یک سوم یارانه کمکی به اتوبوسرانی همدان هم گلایه کرده و ادامه داده که هزینه خدمات اتوبوسرانی همدان برای هر سفر درون شهری شهروندان در همدان ۱۲۰۰ تومان است که به دلیل نبود حمایت دولت در پرداخت یک سوم این هزینه ۸۰۰ تومان از هزینه را باید شهرداری همدان و بقیه را مردم بپردازند؛ آنهم در شرایطی که وضعیت مالی مردم و شهرداریها به خصوص شهرداری همدان به دلیل نبود درآمد مکفی و پایدار مناسب نیست و رئیس شورای شهر همدان تقاضا کرده که دولت حمایت بیشتری از شهرداریها در نوسازی ناوگان شهری و تامین هزینه های جانبی آن انجام دهد؛ تا فرسودگی این ناوگان هزینههای زیست محیطی و ترافیکی را به شهر همدان تحمیل نکند.
باید به چرایی این گلایه یک عضو مجلس محلی همدان که ریاست شورای شهر را هم بر عهده دارد هم بیش از این توجه کرد که شهر همدان از سالها قبل مصوبه کلانشهری مجلس دارد اما به حد کفایت که نه، حتی کمتر از آن بودجههای مناسب توسط دولت برای رشد و توسعه در قالب اعتبارهای مختلف کلانشهری دریافت کرده است و حتی سهم قانونی را هم به همدان پرداخت نکرده اند؛ همچنین همدان عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام را به دلیل باغشهر بودن از دهههای قبل و تلاشهای اخیر کسب کرده و ضرورت دارد تا با نگاه بازتری در اختصاص اعتبارها به این شهر که مرکز استان است و شهرستانهای پیرامون از آن الگو میگیرند نگاه شود و بار هزینه ناوگان شهری را دولت بر مردم همدان تحمیل نکند.
در صورت تحمیل این بار افزون بر هزینههای کلان فعلی زندگی در این شهر، مردم همدان به جای روی آوردن به بهرهمندی از ناوگان شهری ترجیح غالب خود را بر استفاده از خودروی شخصی قرار خواهند داد و آنوقت ترافیک روزافزونتری بر این شهر و مردمانش چیره خواهد شد و ضرر و زیانی که از هدر رفت عمر و آسیب دیدن شنوایی و دستگاه تنفسی بر این مردم تحمیل میشود بیش از هزینهای است که دولت باید با پرداخت سهم ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی و اختصاص اعتبار کلانشهری ایفا کند و باید برای درمان مشکلات ناشی از این ترافیک و غیره در همدان و کلانشهر های مشابه بپردازد.
انتهای پیام/
نظر شما