تحولات لبنان و فلسطین

زهرا نژادبهرام با انتقاد از صدور بی‌رویه مجوزهای تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری گفت: طی سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری تهران از ردیف «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» تحقق یابد.

 درآمد ۱۵هزار میلیاردی شهرداری تهران از تغییر کاربری واحدهای مسکونی به تجاری و اداری

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در جریان برگزاری یکصدوسیوهشتمین جلسه شورای شهر تهران با استناد به ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در تذکری به شهردار تهران اظهار کرد: مسئولیت سازمان شهرداری یا مرکز نظارت همگانی (۱۸۸۸) به پاسخگویی، ریشه در مفهوم نظارت همگانی و تحقق شعار «شهروند مسئول- مدیر پاسخگو» دارد و نقش تعاملی «شهروند مطالبه گر و مدیر پاسخگو» در  بهبود زیست شهری، اهمیت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و الزام مدیران به پاسخگویی است که نتیجه آن در افزایش کارآمدی و سلامت سازمانی متبلور می‌شود.

وی ادامه داد: اساسا یکی از ابزارهای ویژه مدیریت شهری برای تحقق برنامه‌ریزی از سطح پایین و خرد، پیگیری دغدغه‌ها و انتقادات شهروندان در «سامانه نظارت همگانی» است که از طریق آن می‌توان بستر برنامه‌ریزی همگانی و تحقق مطالبات و خواسته‌های شهروندان را پاسخ داد.

نژادبهرام با بیان اینکه بررسی نظرات و گلایه‌مندی‌های شهروندان به تفکیک مناطق ۲۲ گانه در طول ۹ ماهه نخست ۱۳۹۷ بیانگر آن است که مسئله «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» در ۸ منطقه کلانشهر تهران (مناطق،  ۱، ۲، ۳، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۹ ) در رده نخست گلایه‌مندی شهروندان از اقدامات شهرداری‌های مناطق جای گرفته، تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق طرح تفصیلی مصوب ۱۳۹۱، شهرداری تهران می‌تواند در پهنه سکونت، مجوز استقرار فعالیت‌های تجاری خرد و خدمات در مقیاس محله‌ای و ناحیه‌ای ( انتفاعی و غیرانتفاعی، مانند واحدهای تجاری خرد) تحت عنوان خدمات پشتیبان سکونت صادر کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه دستورالعمل و ضابطه روشنی برای تثبیت خدمات محله‌ای اعم از تجاری و غیرانتفاعی تدوین نشده است این خلاء موجب صدور مجوزهای بی‌ضابطه و خلاف قانون شهرداری‌های مناطق به تغییرکاربری از مسکونی به تجاری و اداری را فراهم آورده است.

نژادبهرام گفت:‌ گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که تبعات حاصل از تعریف ردیف مذکور به عنوان منبع درآمدی و فقدان چارچوب شفاف و مشخص، باعث شده است تا طی سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری تهران از  ردیف «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» تحقق یابد.  

وی افزود: نهایتا با توجه به تبعات حاصله از مساله تغییر کاربری مسکونی به اداری و تجاری، اشباع شدن سقف واحدهای تجاری خرد مقیاس در محدوده های مسکونیِ غالب مناطق ۲۲ گانه و تغیر هدف مدیران شهری از موضوع تامین خدمات به سمت درآمدزایی و تجاری سازی، ضروریست در راستای جلب اعتماد شهروندان، شهرداری تهران با دستور توقف روند فعلی، تهیه و تدوین دستورالعمل ارائه خدمات پشتیبان سکونت را در مقیاس محله ای و ناحیه ای که شامل بهداشتی، آموزشی- درمانی، فرهنگی، تفریحی- گردشگری، ورزشی، پارکینگ های عمومی و فضای سبز است را مرتبط با نیازمندی های ساکنان، استانداردهای سرانه خدماتی و وضعیت موجود مناطق ۲۲ گانه در دستور کار قرار دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.