به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در جریان برگزاری یکصدوسیوهشتمین جلسه شورای شهر تهران با استناد به ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در تذکری به شهردار تهران اظهار کرد: مسئولیت سازمان شهرداری یا مرکز نظارت همگانی (۱۸۸۸) به پاسخگویی، ریشه در مفهوم نظارت همگانی و تحقق شعار «شهروند مسئول- مدیر پاسخگو» دارد و نقش تعاملی «شهروند مطالبه گر و مدیر پاسخگو» در بهبود زیست شهری، اهمیت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و الزام مدیران به پاسخگویی است که نتیجه آن در افزایش کارآمدی و سلامت سازمانی متبلور میشود.
وی ادامه داد: اساسا یکی از ابزارهای ویژه مدیریت شهری برای تحقق برنامهریزی از سطح پایین و خرد، پیگیری دغدغهها و انتقادات شهروندان در «سامانه نظارت همگانی» است که از طریق آن میتوان بستر برنامهریزی همگانی و تحقق مطالبات و خواستههای شهروندان را پاسخ داد.
نژادبهرام با بیان اینکه بررسی نظرات و گلایهمندیهای شهروندان به تفکیک مناطق ۲۲ گانه در طول ۹ ماهه نخست ۱۳۹۷ بیانگر آن است که مسئله «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» در ۸ منطقه کلانشهر تهران (مناطق، ۱، ۲، ۳، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۹ ) در رده نخست گلایهمندی شهروندان از اقدامات شهرداریهای مناطق جای گرفته، تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق طرح تفصیلی مصوب ۱۳۹۱، شهرداری تهران میتواند در پهنه سکونت، مجوز استقرار فعالیتهای تجاری خرد و خدمات در مقیاس محلهای و ناحیهای ( انتفاعی و غیرانتفاعی، مانند واحدهای تجاری خرد) تحت عنوان خدمات پشتیبان سکونت صادر کند.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه دستورالعمل و ضابطه روشنی برای تثبیت خدمات محلهای اعم از تجاری و غیرانتفاعی تدوین نشده است این خلاء موجب صدور مجوزهای بیضابطه و خلاف قانون شهرداریهای مناطق به تغییرکاربری از مسکونی به تجاری و اداری را فراهم آورده است.
نژادبهرام گفت: گزارشهای دریافتی نشان میدهد که تبعات حاصل از تعریف ردیف مذکور به عنوان منبع درآمدی و فقدان چارچوب شفاف و مشخص، باعث شده است تا طی سالهای ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری تهران از ردیف «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» تحقق یابد.
وی افزود: نهایتا با توجه به تبعات حاصله از مساله تغییر کاربری مسکونی به اداری و تجاری، اشباع شدن سقف واحدهای تجاری خرد مقیاس در محدوده های مسکونیِ غالب مناطق ۲۲ گانه و تغیر هدف مدیران شهری از موضوع تامین خدمات به سمت درآمدزایی و تجاری سازی، ضروریست در راستای جلب اعتماد شهروندان، شهرداری تهران با دستور توقف روند فعلی، تهیه و تدوین دستورالعمل ارائه خدمات پشتیبان سکونت را در مقیاس محله ای و ناحیه ای که شامل بهداشتی، آموزشی- درمانی، فرهنگی، تفریحی- گردشگری، ورزشی، پارکینگ های عمومی و فضای سبز است را مرتبط با نیازمندی های ساکنان، استانداردهای سرانه خدماتی و وضعیت موجود مناطق ۲۲ گانه در دستور کار قرار دهد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما