به گزارش قدس آنلاین، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه مرکز استان خراسان شمالی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در یادداشتی نوشتند:
فطرت و طبیعت بشر همواره در برابر هم صفآرایی میکنند، فطرت بهسوی آسمان و ملکوت مییکشاند، طبیعت انس یا ملک و زمین دارد. هدی ریشه در فطرت انسان دارد و «هوی» ریشه در طبیعت او. از این رو تقابل هدی و هوی پدیدهای مستمر و جدی در زندگی انسانی بشمار مییرود.
اسلام برای حاکمیت خط نور و هدایت در زندگی انسان و نیز محکومیت جریان جهل و هواپرستی در کشور وجود بشر، راهکارهایی ارائه داده است که هر کدام در جایگاه خود از کارآیی ویژهای برخوردارند.
رمضان، از جمله آموزشگاههایی است که درس هدایت در ان پررنگ و پرشور و پرحضور است، در این کلاس یک ماهه متنی تدریس مییشود که جامعترین کتاب عالم هستی است، این کتاب که نامش «قرآن» است زبان فطرت آدمی است، سخن اساسی که در این آموزشگاه و از این کتاب میتوان آموخت این است که:
«فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ...
پی روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده، دگرگونی در آفرینش الهی نیست. این است آیین استوار.»(۱)
ماه رمضان زمینه های شکوفایی فطرت آدمی را فراهم مییسازد در این ماه بر اثر کم خوردن و منظم خوردن انسان فرشته خوی میگردد و شباهت به فرشتگان پیدا مییکند و به گفته سعدی:
اندرون از طعام خالی دار
تا در او نور و معرفت بینی
در این ماه فرصت خودسازی و رصد کردن خویش و تقویت تقوا فراهم است نسیم ویژه الهی وزیدن مییگیرد خوشا به حال کسانی که خود را در معرض این نسیم قرار مییدهند.
ایمان درجاتی دارد ممکن است در طول سال افت و خیزهایی داشته باشد، باطری ایمان ممکن است بر اثر برخی از گناهان ضعیف و کم انرژی گردد. ماه رمضان فرصت شارژ کردن باطری ایمان است. «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون»(۲)
از این رو این ماه را هم باید ماه آموزش نامید و هم ماه پرورش و هم ماه پالایش و هم ماه پویش و پویایی در مسیر تکاملی فطرت. کسانی که در این دوره یک ماهه آموزشی حضور به موقع و منظم داشته باشند مجاهدان راستین هستند که در صحنه پیکار هوی و هدی به فلاح و فوز دست یافته و میتوانند در روز عید فطر با کمال جرأت این آیات الهی را زمزمه کنند که:
«قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَکّاها»(۳)
و
«قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی»(۴)
برای این دسته از مسلمانان ماه مبارک رمضان «غنیمت» است. اما کسانی که غنچه فطرت خویش را شکوفا نساختند مصداق آیه شریفه
«وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها»(۵)
میشوند و این ماه برای آنان «غرامت» به شمار می رود.
در روایات اسلامی آمده است که ماه رمضان برای افراد یکسان نیست.
«لِلْمُؤْمِنِ غُنْمٌ وَ لِلْمُنَافِقِ غُرْمٌ
(رمضان) برای انسان با ایمان سرمایه و غنیمت است و برای انسان منافق جریمه و غرامت.»(۶)
انسان خداباور معادشناس در فصل روزه و رمضان انبساط روح پیدا میکند، سبکبار و سبکبال میشود، جنبه تجرد او گسترش مییابد و در نتیجه احساس پیوند با ملکوتیان در او پیدا میشود و به همین دلیل نتیجه روزه او هم «جُنّه» است و هم «جَنّه» یعنی روزه او سپری در برابر آتش جهنم است
«الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ»(۷)
و هم سرمایه ورود به بهشت و جنت الهی است این چنین سربازی که ابزار کارزار فراهم ساخته و از پیکار با اهریمن نفس و دیو هوی غالب و پیروز بیرون آمده و «جهاد اکبر» را به خوبی سپری کرده است، قابلیت و شایستگی آن را دارد که در «جهاد اصغر» نیز ثبت نام کند و با مستکبران و متجاوزان همآوردی نماید.
از این رو در فرهنگ شیعه هرکس در جبه رمضان به خوبی حضور یابد و از آزمایش رمضان سرفراز بیرون آید، شایستگی حضور در جبهه عاشورا و محرم را پیدا میکند و شاید رمز تأخیر ماه محرم از رمضان این باشد که: تا به سلامت از ماه رمضان بیرون نروی لیاقت حضور در عاشورا را پیدا نمیکنی، پس فرصت غنیمت بدان و قدر این ماه و شبهای قدرش را بدان تا قدر و قیمتت بالا رود و عاشورایی شوی؛ انشاءالله.
پی نوشت:
۱) روم، آیه ۳۰
۲) بقره، آیه ۱۸۳
۳) الشمس، آیه ۹
۴) الاعلی، آیه ۱۴
۵) الشمس، آیه ۱۰
۶) مستدرک الوسائل، ج ۷، ص ۴۳۷ (چاپ آل البیت)
۷) میزانالحکمه، ج ۷، ص ۳۲۰۸
انتهای پیام/
نظر شما