همچنین براساس این مصوبه تعرفه کرایه تاکسیهای راهآهن و پایانه مسافربری مشابه نرخ کرایه تاکسی کاربری شهری تعیین و تعرفه کرایه این تاکسیها در این مبادی به صورت دربست محاسبه میشود.
این پیشنهاد افزایش پیش از تصویب در بین اعضای شورای شهر نیز موافقان و مخالفان خود را داشت؛ به عنوان مثال بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر پیرامون این مصوبه گفت: با توجه به تورم موجود نمیتوان حقوق قشر خاصی نظیر تاکسیرانان را نادیده گرفت و آنها را از حقوق اولیهشان محروم کرد. از طرف دیگر حیدری رئیس شورا نیز در واکنش به این مصوبه اظهار داشت: در سال نمیتوانیم دو بار نرخ کرایه تاکسیها را افزایش دهیم لذا اگر واقعا تغییر نرخ حاملهای انرژی روی هزینههای تاکسیرانان تاثیر میگذارد باید این مصوبه را تا قطعی شدن نرح حاملها به تعویق بیندازیم.
افزایش 20 درصدی جوابگو نیست
مسعود قرایی راننده تاکسی میگوید: در حالی که شرایط اقتصادی جامعه تورمی چند برابری را تجربه میکند، کرایه تاکسی فقط بیست درصد افزایش یافته است. در صورتی که هنوز بحث افزایش بنزین در پیش روست و شاید باید همین روزها منتظر افزایش قیمت بنزین هم باشیم. با این وجود که از سال گذشته تا امروز هزینه تعمیرات و لوازم یدکی یا اصلا یک تعویض روغن ساده بیش از سه برابر شده است، افزایش 20 درصدی کرایه میتواند مرهم زخم ما باشد؟
هزینههای کمرشکن حمل و نقل
یک خانم جوان مشهدی در واکنش به افزایش قیمت تاکسی اظهار داشت: مثل این که شورای شهر از وضعیت جیب شهروندان مشهدی بیخبر است، هنوز از گران شدن کرایه اتوبوس و مترو چند هفته نگذشته حالا کرایه تاکسی را هم افزایش دادند. واقعا برای من که کارمند بخش خصوصی هستم و هر روز از وسائل نقلیه عمومی استفاده میکنم همین افزایش هم تاثیرگذار است. همین امروز تاکسی مسیر هر روزه با کرایه دو هزار تومن را 2500 تومن از من کرایه خواست.
این خانم جوان میافزاید: شما در طول سال حساب کنید حداقل 280 روز باید رفت و برگشت به محل کار بروم که با احتساب این گرانی روزی هزار تومان به هزینههای ماهانه من اضافه شده است یعنی در سال 280 هزار تومن فقط افزایش هزینه در کرایه تاکسی، حالا امسال حقوق من چقدر افزایش یافته است؟ نزدیک به 450 هزار تومان، به نظر شما شرط انصاف این است؟
افزایش کرایه برابر با مسافر کمتر
یک راننده تاکسی ترمینال مسافربری که نخواست نامش منتشر شود عنوان کرد: من 10 سال بیشتر است که راننده تاکسی ترمینال هستم. در تمام این سالها به یاد ندارم که ما بدون مسافر مانده باشیم. حتی در فصلهای غیرزائری همه تاکسیهای رسمی ترمینال پنج دقیقه هم معطل مسافر نبودند. مسافر این قدر زیاد بود که مسافربرهای شخصی زیادی هم کار و کسبشان از همین ترمینال میگذشت.
وی گفت: اما در یک سال گذشته با ورود تاکسیهای اینترنتی نه تنها دیگر خبری از مسافربرهای شخصی نیست بلکه جلوی چشمان ما مسافران اقدام به گرفتن تاکسی اینترنتی میکنند و به خاطر پرداخت کمتر کرایه حاضر میشوند معطل شوند یا مسیری را پیاده طی کنند. حالا با افزایش 20 درصدی کرایه به نظر شما اوضاع ما بهتر میشود یا بدتر؟ بسیاری از همکاران من حاضر هستند با مشکلات گرانی تعمیر و نگهداری خودروهایشان کنار بیایید اما از ترس از دست دادن مسافر کرایه کمتری دریافت کنند.
در افزایش کرایه همه جوانب در نظر گرفته شد
مهدی علوی مقدم مدیرعامل تاکسیرانی مشهد در واکنش به تصویب لایحه افزایش 20 درصدی تعرفه تاکسی لایحه دیروز در شورای شهر مشهد و واکنش موافقان و مخالفان این افزایش اظهار داشت: محاسبات نرخ کرایه تاکسی براساس مدل وزارت کشور انجام میشود که دارای شاخصههای متعددی مانند هزینههای ثابت و جاری تاکسی به همراه محاسبه نرخ تورم، هزینههای نگهداری مانند بیمه شخص ثالت، عوارض و همچنین هزینههای شخص راننده شامل بیمه، حقوق است که به همراه تعداد سفر و مدل تاکسی نهایتا خروجی یک عدد استخراج میشود. سپس گروههای کارشناسی با مطالعه وضعیت عرضه و تقاضا و بازار؛ قیمت پیشنهادی نهایی را جهت تصویب به شورای شهر ارائه میدهد. افزایش 20 درصدی هم با لحاظ همه شرایط و مصالح به شورا پیشنهاد شد و مورد تائید قرار گرفت.
مدیرعامل تاکسیرانی مشهد با اشاره به نوع خدمترسانی تاکسیرانی افزود: خدمات تاکسی از جنس عرض و تقاضا است و مشتری براساس نرخ، سرویس خود را انتخاب میکند و رقابت هم بر همین اساس بر سر کرایه کمتر میچرخد. با توجه به همین موضوع جهش زیاد قیمتی، مشتری تاکسی را کاهش داده و به ضرر آنها خواهد بود.به عنوان مثال سال گذشته مصوبه افزایش کرایه تاکسیهای شبکههای بیسیم را داشتیم اما رانندگان این شبکه معتقد بودند این افزایش منجر به کوچ مشتریان به گروههای دیگر ارائه خدمات حمل و نقل میشود.
علوی مقدم همچنین در پاسخ به نارضایتی شهروندان از این افزایش گفت: همانطور که هزینههای بقیه اقشار جامعه مانند کارمند و کاسب افزایش یافته، راننده تاکسی هم با این افزایش قیمتها و تورم دست و پنجه نرم میکند. راننده تاکسی علاوه بر افزایش هزینههای روزمره باید هزینههای بیشتری برای وسیله متحمل شود. توقع عدم افزایش تعرفه منطقی به نظر نمیرسد کما اینکه با توجه به میانگین نرخ کشوری، افزایش منطقی و متعادل بوده است.
تاکسیهای اینترنتی رقیب نیستند
مدیرعامل تاکسیرانی مشهد در خاتمه با اشاره به فعالیت تاکسیهای اینترنتی و رقابت با تاکسیرانی سنتی گفت: بنابر قانون متولی بخشهای مختلف حوزه حمل و نقل شهرداری است که تاکسیرانی هم بخشی از آن است. مجموعه شهرداری در راستای تقابل با مجموعههای تاکسی اینترنتی نبوده و بنای ما تنها نظارت است و تفاوتی برای شهرداری در حوزه نظارت چه تاکسی بی سیم چه تاکسیرانی و چه تاکسیهای اینترنتی وجود ندارد.
علوی مقدم گفت: معتقدیم تکنولوژی و ارائه سرویسهای جدید منجر به افزایش رضایت مردم و افزایش بهرهوری میشود اما نظارت مورد انتظار مردم را هم اعمال خواهیم کرد چه بسا این نظارت از بروز برخی اتفاقات که ابتدا گریبانگیر خود این شرکتها است را هم بگیرد؛ هر چند تا امروز دستورالعمل جدیدی پیرامون ساز و کار نظارت بر تاکسیهای اینترنتی به ما ابلاغ نشده و ما هم برای انجام اقدامات آتی منتظر ابلاغ دستورات جدید هستیم.
منبع : تسنیم
انتهای پیام
نظر شما