تایر خودرو یکی از کالایهای راهبردی است که قیمت آن تأثیر مستقیمی بر قیمت تمامی اجناس دارد! با افزایش قیمت این محصول، هزینه جابهجایی اجناس در ناوگان حمل بار و کالای کشور افزایش یافته و به تبع آن قیمت تمام شده محصول و در نتیجه قیمت مصرفکننده کالاها نیز افزایش خواهد یافت، از طرفی گرانی تایر موجب بالا رفتن نرخ کرایه وسایل حملونقل عمومی شده و همین مسئله هزینههای اقشار متوسط و پایین جامعه را بیشتر از پیش خواهد کرد.
دو برابر شدن قیمتها طی یک سال گذشته
یک راننده پراید حدود یک سال پیش یعنی تیر سال گذشته برای تهیه لاستیک در کف بازار باید ۲۱۰ هزار تومان هزینه میکرد، در حالی که امروز همان لاستیک را باید با قیمت ۴۵۰ هزار تومان تهیه کند. مالکان خودرو پژو و سمند نیز هر کدام باید ۲۴۵ و ۲۵۵ هزارتومان برای خرید یک جفت تایرهزینه میکردند که این رقمها به ترتیب به ۴۲۰ و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است که در تمامی موارد حدود دو برابر شده است. این افزایش قیمت تایر در حالی صورت میگیرد که تایرسازان بر این ادعا پافشاری میکنند که نقشی در تغییرات قیمتی بازار ندارند.
میزان هزینه تحمیل شده به سبد خانوار
عمر مفید لاستیک خودرو بسته به مسافتی که طی میکند به طور متوسط بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار کیلومتر است که در کشور ما به خاطر نامناسب بودن جادهها اغلب از ۶۰ هزار کیلومتر بیشتر نمیشود، یعنی حدود سه سال. این تایرها اگر برای خودروهای مسافربری و تاکسی استفاده شوند عمرشان به نصف مدت یاد شده یعنی یک سال و نیم کاهش پیدا خواهد کرد. با این حساب یک راننده تاکسی یا مسافربر شخصی پراید به عنوان یک خودرو پرتیراژ در کشور برای خرید چهار حلقه لاستیک در طول ۱۸ ماه باید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کند که این رقم بر سبد معیشت او تحمیل میشود. این در حالی است که یک جفت تایر پراید باید با قیمت مصوب ۲۸۴ هزار تومان به دست مصرفکننده برسد.
شرایط سخت تهیه تایر خودروهای سنگین
این تغییر دامنه قیمتها در حوزه خودروهای سنگین سختتر و دردسرسازتر است، به طوری که دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور اعلام کرده است اگر یک کِشنده ۱۸ چرخ بخواهد پنج جفت لاستیک مورد نیاز خود را در طول یک سال تأمین کند باید بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بسته به چینی، کرهای یا فرانسوی بودن لاستیک پرداخت کند. به گفته کریمی، به طور متوسط یک کامیون کشنده ۱۸ چرخ پنج جفت لاستیک، کامیون ۱۰ چرخ سه جفت و یک کامیون ۶ چرخ دو جفت لاستیک را در یک سال نیاز دارند.
افزایش قیمتها به تولید ربطی ندارد
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفتوگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان، کالای خود را با نرخ مصوبی که سازمان حمایت مشخص کرده به نمایندگیها عرضه میکنند، میافزاید: در کارخانههای تایرسازی برخی درصد قابل توجهی تا ۴۰ درصد از محصول خود را از طریق سایت فروش خود عرضه میکنند و مصرفکننده میتواند به سایت مراجعه کرده و به قیمت مصوب بخرد.
وی با تأکید بر اینکه هم اکنون قیمت مواداولیه شناور است و نرخ آنها مرتب بهروز میشود، تصریح کرد: قیمت تولید تایر برای تایرسازان از دی ۹۷ که توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان قیمتگذاری شده است تاکنون ثابت مانده که عادلانه نیست.
وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب سازمان حمایت در دی ۹۷ در حقیقت براساس مستندات ارائه شده ما در مهر سال ۹۷ بوده است، از رویه قیمتگذاری کند و زمانبر سازمان حمایت انتقاد کرده و افزود: در حالی که قیمت تایر مثل همه کالاهای دیگر به صورت هفتگی و ماهانه تغییر کرده است ما همچنان به قیمت مصوب پایبند هستیم و اعلام میکنیم افزایش قیمتها به حوزه ما ربطی ندارد و مربوط به بازار است.
عمدهفروشانی که توزیع مویرگی دارند
وی افزود: با توجه به نوسان قیمت ارز و دیگر عوامل مؤثر در قیمت تمام شده، قیمت مصوب در دی ماه برای ما توجیه اقتصادی ندارد، از طرفی مصرفکننده نیز هزینه بیشتری برای محصول میپردازد و این رقم به جای اینکه به جیب تولیدکننده برود نصیب واسطهها میشود.
داوود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو نیز معتقد است، بنکداران و عمدهفروشها که از کارخانهها تایر و روغن را با قیمت مصوب دریافت میدارند با هر قیمتی که خودشان بخواهند در بازار توزیع میکنند. در واقع افرادی که به صورت عمده از کارخانهها خرید میکنند در توزیع مویرگی تعیینکننده قیمتها هستند.
خلأ نظارتی وزارت صمت یا تعلل بانک مرکزی
صدیف بدری، عضو کمیسون صنایع مجلس نیز چند روز پیش با انتقاد از افزایش قیمت چشمگیر لاستیک در بازار، ضعف نظارت دستگاهها بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت را عامل نوسان قیمت دانسته است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد لاستیک ماشینهای سنگین، وارداتی و تنها ۳۰ درصد آن در داخل کشور تولید میشود، تأکید کرده است، وزارت صمت اعلام میکند این وزارتخانه وظیفه خود را برای ثبت سفارش انجام داده، اما متأسفانه بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز تعلل داشته است.
نگاهی به آمار منتشر شده گمرک نیز نشان میدهد واردات لاستیک به کشور به صفر رسیده است، چرا که به گفته سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک تعرفه ۴۰درصدی و اختصاص ارز نیمایی سبب شده واردات آن هیچگونه توجیه اقتصادی نداشته باشد. وی معتقد است، از وقتی جلوی واردات گرفته شده قیمت لاستیکهای پرمصرف مانند پراید با قیمت مصوب فروش دوبرابر اختلاف پیدا کرده است.
قیمت لاستیک در کف بازار چقدر است؟
اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما در چهارم خرداد نشان میدهد، برای خرید لاستیک خودرو گروه پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، رانا، روآ از تولیدات شرکتهای داخلی نظیر کویر تایر، ایران تایر، یزد تایر و لاستیک بارز باید رنج قیمتی ۴۵۰ تا ۷۷۰ هزار تومان را مد نظر قرارداد و استفاده از تولیدات خارجی مبلغ کنار گذاشته شده برای خرید تایر را تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا خواهد برد.
تهیه لاستیک خودروهای زانتیا، سمند، تندر ۹۰، دنا و پارس LX نیز در شرکتهای ایرانی که پیشتر نامشان ذکر شد در محدوده قیمتی ۵۲۰ هزار تومان بوده و نوع خارجی آن نیز حدود ۱.۸ تا ۲ میلیون تومان ارزشگذاری میشود. قیمت خرید محصولات ایرانی برای گروه خودرویی ام وی ام، پراید و ماتیز نیز از ۴۵۰ تا ۵۲۰ هزار تومان متغیر است و برای خرید کالای خارجی مربوط به این نوع خودروها باید ۶۶۰ تا ۷۷۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرد.
انتهای پیام/
نظر شما