تحولات منطقه

قم- بنا بر آمار منتشره شهر مقدس قم سالانه میزبان ۲۳ میلیون زائر است که تعداد نزدیک به ۳ میلیون نفر آنان نیز زائران غیر ایرانی هستند و از همین رو ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و میزبانی از این زائران سازوکار خاص خود را طلب می‌کند.

ناوگان حمل و نقل عمومی قم نیازمند نوسازی است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرودگاه قم، منوریل، مترو، قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان ازجمله پروژه‌ها و رؤیاهایی است که سال‌ها مردمان استان در انتظار تحقق آن هستند و بنا بر گفته مسئولان این استان تحقق این‌رویاها فقط با ورود مراکز ملی قابل‌حل شدن بوده و از عهده مجموعه مدیریت شهری قم خارج است.

از رؤیاهای بزرگ که بگذریم و به کف خیابان‌ها بیاییم خودروهای زردرنگی به نام تاکسی و اتوبوس‌های دودزا و فرسوده در قالب ناوگان عمومی حمل‌ونقل کار جابجایی زائران ایرانی و خارجی را بر عهده‌دارند که درخورشان زائران و این شهر مقدس نیست.

خودروهایی خارج از شأن زائران

علی محمدی بابیان اینکه بسیاری از تاکسی‌های قم با چهره‌ای فرسوده و صندلی‌های مستعمل در حال جابجایی مسافر هستند اظهار می‌کند: متأسفانه باوجود گرمای بالای ۴۰ درجه اما این خودروها کولری برای روشن شدن ندارند و بوی گاز در فضای کابین خودروها مسافران را فراری می‌دهد.

وی بابیان اینکه برخی از اتوبوس‌های شهری نیز بیش از خودروهای فرسوده دود می‌کنند بیان می‌کند: طبیعی است وقتی شما خاطره خوشی از سفر با این وسایل و درون شهر نداشته باشی رغبتی برای استفاده از آن پیدا نمی‌کنی و وقتی کرایه تاکسی‌های فرسوده با خودروهای مدل‌بالای شخصی یکی باشد مسافران در این گرمای هوا خودروهای شخصی را انتخاب می‌کنند.

وی ابراز می‌کند: با توجه به این‌همه زائری که به قم سفر می‌کنند شایسته نیست با این خودروهای فرسوده میزبان آن‌ها باشیم و در این راستا باید فکری برای این موضوع برداشت.

موانع نوسازی ناوگان

افزایش قیمت تاکسی، عدم توجه به تعهدات در خصوص اعطای خودرو به شهرداری‌ها و کمبود بودجه ازجمله موانع بر سر راه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مقدس قم است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این شهر نیز از آن گلایه دارد.

عباس ذاکریان در این راستا می‌گوید: از آبان ماه سال ۹۶ سایت نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اعلام کرد که خرید خودروی تاکسی فقط به‌صورت نقدی انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: تا قبل از این بخشنامه قیمت یک دستگاه تاکسی پژو ۳۰۵ میلیون ریال و قیمت یک دستگاه سمند ۳۱۰ میلیون ریال بود که مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال از این مبلغ با احتساب ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات و حدود ۵۰ میلیون ریال ارزش تاکسی فرسوده کسر و لذا رانندگان با آورده ۵۰ میلیون ریالی قادر بودند تا نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: اما متأسفانه با اعلام فروش نقدی و از طرفی افزایش قیمت خودرو این موضوع مشکل‌ساز شد و رانندگان موظف شدند برای خرید یک دستگاه پژو ۶۶۰ میلیون ریال و برای سمند ۶۸۰ میلیون ریال هزینه پرداخت کنند و ازآنجاکه هیچ‌گونه تسهیلاتی بابت نوسازی به رانندگان ارائه نشد لذا ناتوانی رانندگان در پرداخت این هزینه در این ۲ سال هیچ اقدامی برای نوسازی تاکسی‌ها نشد.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر از تعداد ۵۸۰۰ تاکسی فعال در قم تعداد۱۷۰۰ دستگاه عمر بالای۱۰ سال دارد که طبق قانون فرسوده محسوب شده و باید نوسازی شود.

وی در خصوص ناوگان اتوبوس‌رانی نیز بیان می‌کند: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری فعال است که ازاین‌بین، حدود ۱۷۰ دستگاه اتوبوس تا آبان ماه امسال از رده خارج می‌شود که نیازمند نوسازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.