قدس آنلاین-گروه استان ها:جاده ایلام-مهران یکی از پرآوازهترین محورهای تردد برای زائران کربلا است که همزمان با فرارسیدن ایام اربعین ازدحامی غیرقابلتوصیف پیدا میکند.
مرز بینالمللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام به دلیل کوتاهی مسافت و برخورداری از امنیت یکی از کانونهای پرتردد ورود و خروج زائران عتبات عالیات به شمار میرود.
روزانه بهطور متوسط ۶ هزار زائر از این مرز رسمی به شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق سفر میکنند ولی در ایام منتهی به اربعین نزدیک به سه میلیون زائر از این مرز برای سفر به عتبات عالیات تردد میکنند.
بنا بر گفته مسئولان بیش از ۲۰ درصد تصادفات سطح استان به همین محور تعلق دارد و ازآنجاکه ظرفیت این جاده گنجایش اینهمه تردد در ایام خاص سال مثل اربعین را ندارد لذا مقرر شد تا پروژه چهار خطه شدن این محور آغاز شود.
ازدحام خودروها در این محور در ایام اربعین بهگونهای است که این جاده یکطرفه میشود و لذا تسریع چهار خطه کردن این محور کاملاً ضروری است.
با توجه به حذف ویزا بسیاری از مسئولان پیشبینی میکنند که تعداد زائران کربلا امسال با رشد تصاعدی همراه باشد و افزون بر ۵ میلیون نفر از این مرز تردد کنند.
هرچند که قرار بود این پروژه اربعین سال گذشته به پایان برسد اما شرایط اعتبارات این طرح را تا امسال عقب انداخت و در حال حاضر نیز بیم آن میرود که این محور تا اربعین به زیر بار ترافیک نرود!
گفته میشود پیمانکار این پروژه ۷۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است و لذا بیم آن میرود که این پروژه حیاتی تا اربعین امسال به بهرهبرداری نرسد.
آخرین وضعیت پروژه بزرگراه ایلام-مهران
در همین حال مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه خبر میدهد.
علیاصغر کاظمی بابیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل چهار خطه شدن مسیر ایلام -مهران نیاز است میافزاید: سال گذشته ۲۶ کیلومتر دیگر از این مسیر بهصورت چهار خطه زیر بار ترافیک رفت و هماکنون در سه قطعه این مسیر پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.
وی از بیان زمان قطعی برای این پروژه امتناع میکند اما عنوان میکند: برای تکمیل پروژه چهار خطه کردن محور ایلام-مهران نیازمند توجه مسئولان کشوری برای اختصاص اعتبارات لازم است.
وی یادآور میشود: این مسیر یکی از مهمترین پروژههای راهسازی کشور است که تاکنون برای این طرح بالای ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی عنوان کرد: قطعه اول از مهدیآباد تا سهراهی ماربره با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد، قطعه دوم از سهراهی ماربره تا سهراهی جند الله با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد، قطعه سوم از سهراهی جندالله تا مهران با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال انجام است.
وی در مورد قطعه دوم این مسیر یادآور شد: طول این قطعه ۱۹ کیلومتر میباشد که ۱۰ کیلومتر آن بهصورت چهار خطه اجراشده و زیر بار ترافیک قرار دارد و در تلاش هستیم تا اربعین سال جاری ۹ کیلومتر باقیمانده این قطعه تکمیل و زیر با ترافیک رود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه میکند: قطعه سوم این پروژه که پیمانکار آن قرارگاه خاتمالانبیا (ص) است به طول ۳۹ کیلومتر که ۲۵ کیلومتر این قطعه در کنار مسیر قبلی اجرا میشود که ۲۲ کیلومتر آن بهصورت چهار خطه اجرا و زیر بار ترافیک قرار دارد.
به گفته کاظمی، سه کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر در دست اجرا میباشد؛ ۶ کیلومتر اصلاح مسیر رفت در محدوده کنجانچم نیز به انجام رسیده و ۲ کیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است، همچنین مسیر برگشت محدوده کنجانچم که ۹ کیلومتر است نیز در حال اجرا میباشد.
کاظمی اذعان میکند: در سالهای گذشته بیشتر مسیر ایلام-مهران با توجه به حجم بالای تردد زائرین از مرز بینالمللی مهران با یکلایه آسفالت زیر بار ترافیک قرارگرفته است.
نظر شما