حجت الاسلام و المسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در گفتوگو با قدس آنلاین درخصوص چرایی اهمیت برگزاری مراسم حج از دیدگاه معصومین (ع)گفت: حسب فرموده امام صادق (ع) مراسم حج حلقۀ پیوند دهنده و اتحاد میان مسلمانان و مایۀ آگاهی آنان از اوضاع جهان و آشنایی با گفتار و رفتار رسول خدا (ص) است. در خصوص چهره سیاسی حج نیز فرمودهاند: هیچ مکانی در جهان نزد خداوند والا از مساع یعنی جایگاه سعی میان صفا و مروه محبوبتر نیست زیرا در آنجا همه گردنکشان خوار میشوند و حسب فرمایش امام باقر (ع) که میفرمایند از مردم خواسته شده که بیایند و گرد این سنگها بگردند وسپس به نزد ما بیایند و اظهار ولایت کنند و هواداری خود را نسبت به ما نشان دهند؛ تنها در سایه سار امامت است که حج کمال مییابد پس حاجی در زمان حاضر طرف باید در حج و مشاعر آن حجت الهی و امام زمان خود را جستوجو کند درست است که آن حضرت از دیدهها پنهان است ولی مردمان را میبیند و میشناسد و اما مردم نیز او را میبینند ولی نمیشناسند پس تنها آن بزرگوار است که به حج روح معنویت میدهد.
وی درای باره افزود: از طرف دیگر حاجی باید بداند پابرجای گامهای پیامبران نهاده است و همین امر شکوه و عظمت سالهای آغازین اسلام را برایش تجلی میکند.از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: پدرم امام باقر (ع) وصیت کرد که از اموال من مقداری را وقف کن تا ده سال در سرزمین منا در موسم حج برای من گریه کنند و برای مظلومیت من زاری نمایند به این علت که در موسم حج مسلمانان از اطراف و اکناف آمده و در منا اجتماع نمودهاند، مطالب گفته شود و ظالمان معرفی گردند تا مسلمین به حق کشیها و ستمهای طاغوتیان آگاه شوند یعنی با این کار در واقع دو اصل فروع دین تولی و تبری تحقق مییابد بلکه مسلمانان بیاموزند هم خود ظلم نکنند و هم زیر بار ظلم نروند.
این کارشناس دینی تصریح کرد: حسب آیه شریفه 3 سوره توبه که خداوند بُعد سیاسی حج را برای مسلمین بیان میفرمایند و اگر همه مسلمین به آن عمل کنند اتحاد و انسجامشان را به نمایش میگذارند؛ آن هنگام است که کفار ومشرکین از هر گونه سیطره بر مسلمانان ناامید میشوند و در واقع آن زمان است که آنها مسلمین را امت واحده قلمداد کنند.اعلام بیزاری از ستمگران و طاغوت پرستان در گرو حضور سیاسی اسلام در سرزمین منا است ودر واقع حج بی روح و بی تحرک و بی بهره از وحدت مسلمانان و برائت از مشرکان حج نیست. هر چند برخی گمان میکنند موضوع برائت از مشرکین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط نظام جمهوری اسلامی ابداع شده، سابقۀ این امر به زمان حضرت ابراهیم خلیل الله برمیگردد و آنقدر مهم است که پیامبر اکرم (ص) زمانی که از مدینه یکی از صحابه را مأمور میکند تا به مکه اعزام شود برائت از مشرکین را انجام دهد، سپس او را معذور میدارند و این مأموریت را به حضرت علی (ع) محول میکند پس مساله آنقدر مهم است که حضرت رسول اولین مأمور را از مأموریت عزل و حضرت علی (ع) را منصوب میکنند بلکه بنحواحسن برائت از مشرکان محقق شود و اعلام انزجار و ندی تبری و فریاد برائت در برابر سرکشان فرو مایه برای همیشه تداوم داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مظفری میانجی گفت: متأسفانه حاکمان فعلی عربستان سعودی تلاش میکنند تا در نهایت مانع عمل برائت از مشرکین شوند غافل از آنکه برقراری وحدت با برائت از مشرکین محقق میشود و اگر بدان عمل نشود در واقع تنها گرد سنگی بیجان گشتهاند که سود و زیانی برایشان در پی نداشته است؛ پس همانطور که اقامه نماز در اوقات معین نموداری از وحدت و یگانگی امت بزرگ اسلامی است و نماز در کعبه خود تجلی بزرگی از اتحاد و یگانگی است که مسلمانان را با ریسمان عبادت و ارتباط با خدا به هم پیوسته ومتحد میکند؛ برائت از مشرکین نیز از چنان جایگاهی بلکه بالاتر از آن است.
وی خاطر نشان کرد: لمس حجرالاسود نیز همینگونه است چرا که لمس آن به منزله بیعت با حضرت حق است واصل آن بیعت نیز موضوعی کاملاً سیاسی است. معنی بیعت با خدا این است که با تو بیعت کردیم که در راه تو گام برداریم و با دشمنان تو همانند آمریکا و اسرائیل وهمه مظاهر کفر، اخوت و مراودهای نخواهیم داشت؛ یا در منا که به رمی جمرات میپردازیم و با نیت خالص به هر یک از سه جمره هفت سنگ ریزه میزنیم در واقع چون آنها مظهر و کمینگاه شیطان هستند سنگ میزنیم در حالی که حاکمان فعلی عربستان و برخی از حاکمان کشورهای اسلامی با شیطان انسی عقد اخوت بسته و درصدد آنند که امتهای اسلامی به نمادهای شیطان سنگ بزنند اما با شیاطین انسی اخوت و مراوده داشته باشند در حالی که انتظار میرود همه اعمال حج که یک بعد آن عبادی بلکه بیشترین آن سیاسی است در جهان اسلام و در تمام جهان متجلی شود.
انتهای پیام/
نظر شما