۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 665295

روستاهای اطراف سد ارداک که در شمال غرب مشهد قرار گرفته است، به دلیل آب و هوای دلنشین و طبیعت زیبا و بکر، بسترهای منحصر به فردی برای گردشگری، طبیعت‌گردی و کوهنوردی دارند.

«آبشار آبقد» و زدودن خستگی شهرنشینی

از جمله این روستاها که عموماً کمتر مورد توجه گردشگران بوده‌اند، می‌توان به روستای سرسبز آبقد اشاره کرد. رودخانه آبقد، یکی از رودخانه‌هایی است که به سد ارداک می‌ریزد. «آبقد» روستایی پرآب با باغ‌های خرم و آب و هوای معتدل و خشک است که در جاده امرودک - آبقد و در میان دو رودخانه قرار دارد.

در نزدیکی روستا، دره آبقد با آبشارهای زیبایی وجود دارد. دره آبقد توسط رودخانه چناران به‌وجود آمده است.

در این دره رودخانه بالادست. پیش ‌از رسیدن به روستا، یکی‌ دو آبشار کوچک ایجاد کرده که مقصد بسیاری از برنامه‌های سبک کوهنوردی است. مسیر رسیدن به آبشار را باید حدود یک ساعت درون دره پیاده طی کنید. ارتفاع دیواره‌های این دره ٢٠٠ تا ٣٠٠ متر است که شباهت زیادی به دره اخلمد دارد. ارتفاع بلندترین آبشار این دره نیز حدود ٨ متر است. وجود آب کافی، خاک مناسب و آب و هوای معتدل موجب رشد روزافزون درختان ثمردار شده است.

میوه‌هایی خوش رنگ و بو که علاوه بر طعم خوشمزه‌شان، منبع درآمدی برای مردم روستای آبقد هم شده‌اند. درختانی که در کنار آبشار آبقد به وفور یافت می‌شوند عبارتند از: درخت سیب، گیلاس، زردآلو و درختان کهنسال گردو که در میان مردم روستا از شهرت بسیار زیادی برخوردار هستند.

علاوه ‌بر گردو، گیلاس، هلو و آلو؛ سیب سرخ، محصول اصلی باغ‌های آبقد است. برای رسیدن به روستای ارداک و آبقد، باید در مسیر آرامگاه فردوسی وارد بولوار شاهنامه شوید و از دوربرگردان قبل از هارونیه دور بزنید. اندکی که پیش رفتید، تابلو «سد ارداک» را خواهید دید. جاده گوارشک را بگیرید و از پشت هارونیه مسیر آسفالت را ادامه دهید. از روستای انداد، مسیر دوراهی می‌شود. مسیر سمت راست به آبقد و امرودک منتهی می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.