تحولات لبنان و فلسطین

حال ناخوش یکی از شریان‌های اصلی کشور یعنی محور سبزوار به مشهد آن‌گونه بدخیم است که برخی از رانندگان عبوری ترجیح می‌دهند با اقدامی بسیار خطرناک از شانه آسفالت دو متری منتهی‌الیه جاده تردد کنند.

بهسازی جاده سبزوار - مشهد گرفتار در چاله کمبود اعتبار

به گزارش خبرنگار ما، بدون شک از جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی بین شهری می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در کشور و هر استان نام برد. بر این اساس، کیفیت و استانداردسازی محور ۱۸۸ کیلومتری سبزوار تا ابتدای آزادراه شهید شوشتری (باغچه) مشهد به عنوان یکی از شریان‌های اصلی حمل‌و نقل بین شهری در کشور و به عنوان کریدور ورودی شماری از جمعیت ۳۰ میلیونی زائر و ۳ میلیونی مجاوران امام مهربانی‌ها حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سال، از شاخصه‌های اصلی رشد و توسعه استان به حساب می‌آید.

 این در حالی است که ناخوش احوالی این روزهای  محور یادشده به ویژه آسفالت بزرگراه، کمتر نشانی از رشد و توسعه استان در خود دارد و بیشتر شبیه راه‌های فرعی شده است. این وضعیت اسفبار هرگز در شأن خراسان رضوی که پذیرای میلیونی زائران و مجاوران امام رضا(ع) است، نبوده و نیست. اگر شما نیز مسافر این محور بوده و از این مسیر به سمت مشهدالرضا(ع) تردد کرده باشید، به‌خوبی با شرایط نامطلوب و غیراستاندارد آن به‌ویژه در بحث کیفیت آسفالت  آشنا بوده و به‌طور حتم زبان به شکوه و گلایه گشوده‌اید.

دست‌اندازهای متوالی، چاله‌چوله‌های فراوان و نشست‌های جاده ای نه تنها موجب سلب آرامش هنگام رانندگی می‌شود بلکه آسیب‌های جدی نیز به جلوبندی و سیستم تعلیق ماشین‌های عبوری وارد می‌نماید که هزینه‌های زیادی به سبد اقتصادی خانوارها تحمیل می‌شود. آسیب شناسی این موارد البته بر عهده کارشناسان و متخصصان امر است، اما آنچه مایه نگرانی است و متأسفانه از دید پلیس راه پنهان مانده، تردد خطرآفرین و حادثه‌ساز شماری از رانندگان در این محور (به ویژه خودروهای سنگین) است که دستمایه این گزارش شده است.

باید اذعان کرد که این روزها در محور ۱۸۸ کیلومتری سبزوار به مشهد (بزرگراه باغچه) این سَبک تردد حادثه‌ساز به دفعات تکرار شده و بیشتر رانندگان سنگین براساس تجربه شخصی و به تبع آن رانندگان خودروهای سواری سبک ترجیح می‌دهند تا با سرعت زیاد از شانه آسفالت دو متری عبور کنند.

 تأیید کیفیت نامطلوب آسفالت     

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز با تأیید کیفیت نامطلوب آسفالت این محور و خرابی‌های شدید به خبرنگار ما گفت: باند دوم این محور توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، احداث و در حدفاصل سال‌های ۸۳ تا ۸۶ به‌طور متناوب بهره‌برداری شده و نگه‌داری آن به اداره کل راهداری واگذار شد.

ابراهیم نصری افزود: متأسفانه باند دوم محور مذکور در مدت کوتاهی دچار خرابی‌های شدیدی شد که اداره کل راهداری در قالب قراردادهای مختلف از سال ۹۲ به ترمیم و روکش آسفالت محور اقدام کرده است.

 در انتظار اعتبار

وی در ادامه اظهار کرد: سال ۹۳  حد فاصل نیشابور تا باغچه به‌دلیل خرابی زیاد در دستور کار قرار گرفت و در قالب قراردادی به مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال اجرای سیل کت و یک لایه ماسه آسفالت مسیر به‌طول ۷۶ کیلومتر انجام و این محدوده دارای وضعیت قابل قبولی شد.

همچنین در همین سال در قالب قرارداد دیگری به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال حدفاصل نیشابور تا سبزوار نیز در دستور کار قرار گرفته و ۲۲ کیلومتر از سبزوار به‌طرف نیشابور در دولایه روکش آسفالت و از کیلومتر ۲۲ تا ۱۰۱ (ورودی نیشابور) نقاط مورد نیاز درزگیری و سیل کت شد، در باند شمالی نیز ۴۱ کیلومتر مسیر روکش ماسه آسفالت شد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز در قالب قرارداد  دیگری ترمیم نقاط خراب محور در دستور کار قرار گرفت و ۲۲ کیلومتر از نیشابور به‌طرف باغچه و ۷ کیلومتر از مسیر سبزوار - نیشابور روکش آسفالت شد.

وی افزود: در سال ۹۷ با انعقاد قرارداد جدید مجدد روکش قسمت‌های خراب محور در برنامه کاری قرار گرفت که تاکنون ۶ کیلومتر از مسیر باغچه - نیشابور روکش و ۴ کیلومتر از مسیر برگشت در محدوده گردنه شریف‌آباد لکه‌گیری شده است.

 گفتنی است، در حال حاضر قسمت‌هایی از این محور حدفاصل سبزوار تا نیشابور و همچنین در محدوده بینالود دچار خرابی و نشست‌هایی است که اداره کل راهداری استان درخواست اعتبار کرده تا در صورت تأمین اعتبار، نسبت به برگزاری مناقصه و انجام روکش آسفالت اقدام کند تا مسافران و زائران با ایمنی و آسایش کامل از مسیر تردد نمایند. نصری هزینه بهسازی و روکش آسفالت محور یادشده را دست کم هزارو ۵۴۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.