تحولات لبنان و فلسطین

عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کودک معتقد است تجربه سال های پیشین نشان داده سینماداران خود را با تکنولوژی های روز تطبیق می دهند و اگر فضای تولید فیلم کودک و نوجوان به خوبی فراهم شود و ساخت این آثار را در الویت سیاست های سینمای کودک قرار دهیم، سینماداران هم به این سمت و سو حرکت خواهند کرد.

فیلم کودک ساخته شود سینمادار هم استقبال می کند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، حامد جعفری تهیه کننده سینمای کودک و عضو هیئت انتخاب و هیئت داوران بخش ملی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به این که امسال رویکرد دبیرخانه جشنواره نسبت به سال های گذشته متفاوت بوده است، گفت: امسال تمام تلاش ما بر این بوده که فضای متفاوتی برای سینمای کودک ایجاد کنیم. برپایی کارگاه های تخصصی، توجه ویژه به الویت های فیلمسازی و اتفاقات مشابه تنها نمونه ای از این تغییر جهت ها به نفع سینمای کودک است.

وی در ادامه افزود: نگاهی گذرا به فیلم های سی و دومین جشنواره کودک و نوجوان نشان می دهد با وضعیت مطلوب سینمای کودک فاصله داریم و طبیعتاً برای رسیدن به چنین جایگاهی باید تلاش هایی صورت گیرد و اتفاقاتی رخ دهد که آمادگی حضور نسل جدیدی که وارد این عرصه می شوند را داشته باشد و زمینه اقدامات موفقیت آمیزتری را فراهم کند. خوشبختانه این دوره از جشنواره بر این مسئله مهم متمرکز شده و روی آن سرمایه گذاری کرده ایم. اگر بپذیریم در دوره های قبل این اتفاق نمی افتاده حداقل این است که جشنواره طی این سال ها به درجه ای از رشد و بلوغ رسیده که امسال به این نکات دقت کند. علاوه بر این رویکرد مدیریتی جشنواره نسبت به این موضوع بسیار آگاهانه و مثبت است و متولیان امر به دنبال این هستند که خروجی هر رویدادی در جشنواره امسال، به نفع سینمای کودک باشد.

جعفری تصریح کرد:  لذا برای رسیدن به چنین جایگاهی باید تلاش و همتی مضاعف وجود داشته باشد و در مرحله بعد میزان اثرگذاری آن را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم. خوشبختانه امسال نسبت به دوره های قبل این انگیزه وجود دارد و شاهد تلاش های بسیاری در راستای ارتقای سطح برگزاری جشنواره و بهبود وضعیت سینمای کودک هستیم.

بحث مقدماتی در انتخاب فیلم ها، ساختار و موضوعیت آنها بود

تهیه کننده انیمیشن «فیلشاه» به مولفه های مورد توجه در انتخاب فیلم ها اشاره کرد و گفت: آنچه که در انتخاب و گزینش فیلم ها در الویت قرار داشت، اختصاص داشتن فیلم به لحاظ محتوایی و مضمونی برای کودکان و نوجوانان بود و در وهله های بعدی مسائل فنی، تولید و ... را در نظر گرفتیم اما بحث مقدماتی و مهم ساختار فیلم و موضوعیت آن بود. مضاف بر این سعی کردیم همه جهات را در نظر بگیریم تا فیلم هایی که امسال در جشنواره به نمایش درمی آیند آثار قابل قبولی باشند و منجر به بی اعتباری جشنواره نشوند. با توجه به حجم قابل توجهی از فیلم های دریافتی که توسط هیئت انتخاب رصد شده می توان گفت فیلم های راه یافته به این دوره از جشنواره بهترین آثاری بودند که می توانستیم از مجموع آنها انتخاب کنیم.

داور بخش ملی تاکید کرد: بی شک ساخت فیلم های مختص کودک و نوجوان مهمترین اتفاق برای رشد و اعتلای سینمای کودک است. چیزی که برخی دوستان از آن به عنوان ضرروت های زیرساختی یاد می کنند زمانی معنادار خواهد بود  که فیلمی برای نمایش وجود داشته باشد. اگر فرض کنیم در همه شهرهای کشور سینماهایی وجود داشته باشد که مخصوص کودکان است، اما فیلمی نداشته باشیم که برای آنها نمایش دهیم عملاً چنین زیرساختی بی معنی خواهد بود! مگر چقدر فیلم کودک داریم که در این سینماها به نمایش درآیند؟

تولید مهمترین بخش از زیرساخت سینمای کودک است

جعفری یادآور شد: مهمترین زیرساخت سینمای کودک، ساخت فیلم های کودک است. وقتی فیلم کودک تولید شود سینما نیز محل عرضه محتوایی خواهد بود که تولید شده است. تجربه سال های پیشین نشان داده سینماداران خود را با تکنیک و تکنولوژی های روز تطبیق می دهند. اگر فضای تولید فیلم کودک و نوجوان به خوبی فراهم شود و ساخت این آثار را در الویت سیاست های سینمای کودک قرار دهیم و در هر فصل از سال چندین فیلم کودک اکران شود سینماداران هم به این سمت و سو حرکت خواهند کرد. البته در کنار اینها به حمایت دولت برای مناسب سازی سالن های ویژه کودکان نیاز خواهیم داشت اما نباید فراموش کرد مرحله مقدماتی ما در این عرصه ساخت فیلم است.

این تهیه کننده در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در روند کاری فیلمسازان تاثیر بسیاری دارد. جشنواره محمل تشویق کسانی است که در این سال ها فیلم ساخته اند و قطعاً می تواند به فیلمسازان جهت دهد. زمانی که هیئت داوران به اثری توجه ویژه نشان می دهند قطعاً برای کسانی که از بیرون جشنواره را رصد می کنند این گونه جا می افتد که اگر چنین فیلمی تولید کنند جشنواره به آن توجه خواهد کرد و همین مسئله روی جریان فیلمسازی تاثیر می گذارد و اگر داوری ها درست باشد جریان را به سمتی تغییر می دهد که باید باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.