به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی راه آهن شمال ۲، علی خدایی در دیدار با قائم مقام یکی از شرکت های تولید گوشت سفید در استان اظهار کرد: با عنایت به عدم تکمیل پروژه راه آهن رشت به آستارا، متد حمل ترکیبی بار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این صورت بایستی بارانداز راه آهن ایجاد شود.
وی افزود: توسعه قطار های باری هدف اصلی ما در منطقه راه آهن شمال ۲ است و در صورت اتصال ریلی رشت به آستارا، راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ارسال مستقیم بار تا فنلاند را خواهد داشت.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری کارخانجات و واحدهای صنعتی در فاصله یک کیلومتری، در صورت تامین بار، راه آهن بدون اخذ هزینه ای نسبت به ایجاد خط فرعی اقدام می کند.
وی گفت: هزینه ایجاد خط فرعی بیش از یک کیلومتر، بخش تامین زمین و زیر سازی به عهده متقاضی و تامین هزینه روسازی به عهده راه آهن است و در صورت تامین زیرساخت ها، پیش بینی شرکت سفید ماکیان، حمل ۲۴۰ هزار تن بار در سال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی است.
گفتنی است اواسط اردیبهشت ماه امسال محموله نخستین قطار باری در اداره کل راه آهن شمال ۲ تخلیه شد که عمده کالاهای تخلیه شده در ایستگاه راه آهن رشت شامل ذرت و شمش آهن بوده است.
نیمه اسفندماه سال گذشته راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری و هیأت هایی خارجی، به طور رسمی افتتاح شد. راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین ، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
نظر شما