معجزه را پدیدهای دانستهاند که بشر عادی از آوردن آن ناتوان است و با حساب و کتاب معمولی و مادی نمیتوان تحقق آن را امید داشت. معجزه، به کارگیری اسباب فرامادی است و تصرف در عالم خاک به مدد سرّ هستی. روزنهای به ملکوت عالم است و درنوردیدن قوانین عالم عنصری. دریدن حجاب عالم شهود است و ارتباط با عالم غیب. «معجزه» قوانین دنیای زمینی را در پرتو نظامات آسمانی بر هم میزند و میشکافد و از دل این لایه رویین، نقبی به راز هستی میگشاید و نوری از عالم معنا میافشاند. بسیاری از پیامبران الهی برای اثبات حقانیت خود معجزه آوردهاند و بدان، ارتباط با حقیقت عالم و باطن آن را نمایاندهاند. اما هیچ یک از ما در عهد انبیای بزرگ الهی نبوده و اثر اعجازآمیز آنان را ندیدهایم. جز قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم که سند حیات آخرین شریعت الهی و نشان افتخار و بالندگی اسلام است.
اما آیا در عصر پرهیاهوی ما و در هنگامه این همه ادعا و غرور که از تسخیر فضا و شکافت اتم و فنآوری اطلاعات برای بشر امروز پدپد آمده همچنان از معجزهای میتوان یاد کرد؟ در زمانهای که قدرت علمی بشر بسیاری از امور ناشدنی و مستبعد را تحقق بخشیده آیا میتوان همچنان از امری غریب که فوق توان مادی بشر باشد سراغ گرفت؟ ...
آری! یک رخداد غریب و یک حادثه منحصر به فرد و غیر قابل باور همه ساله در گوشهای از عراق عرب پیش روی میلیونها انسان محقق میشود و همه جهانیان را به تحدی میکشاند؛ معجزه حسین علیه السلام است که قرنها پس از شهادتش و حضور چندین میلیونی از مسلمانان و آزادگان جهان گواهی این معجزه است. بی شک اربعین حسینی را می توان معجزه مکتب اهل بیت علیهم السلام نامید؛ معجزه ای که حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری استاد و محقق و پژوهشگر دینی درباره آن با ما به گفتوگو نشسته است.
آیا میتوان گفت اربعین حسینی معجزه مکتب اهل بیت علیهم السلام به شمار میرود؟
همه ساله در ایام اربعین حسینی دست قدرت خدا از اعماق باطن عالم بیرون میآید و به محبت آل محمد (ص) و عشق اباعبدالله قدرتنمایی میکند. یک رخداد به ظاهر ساده: این که شیعیان مکتب حسین ع همه ساله در ایام اربعین از نقاط مختلف عراق و نیز از سایر کشورها برای زیارت امام خود به سوی کربلای معلی حرکت میکنند. بسیاری با پای پیاده از منزل خود و برخی نیز با وسایط نقلیه تا نجف و از آنجا پیاده تا کربلا ...ولی آیا کسی باور میکند که این بزرگترین گردهمایی کل تاریخ بشریت با حضور قریب هفده میلیون انسان بدون هیچ گونه دعوت و تبلیغ و اطلاعرسانی و بدون هیچ گونه فراخوان و سازماندهی و برنامهریزی و بدون هیچ گونه نظام و مدیریت، هر سال بهتر از سال قبل در یک نقطه محروم و مظلوم برگزار گردد؟ برترین اجتماعات تاریخ بشر را نام ببرید. کدامیک از آنان بدون فراخوان و بدون اطلاعرسانی و کاملاً خودجوش و مردمی برگزار شده است؟ شما هم مانند همه دیگران هیچ عامل دنیوی سراغ ندارید که بتواند دهها میلیون انسان را در شرایط مشقتبار و پرتعبی به قرارگاهی کشاند و برای چندین روز سرپا نگاه دارد. اما در گوشهای از این دنیای پرغوغا، یک نیروی بسیار مهیب و یک انرژی بسیار غریب، میلیونها انسان را از جوان و کودک و پیر، سالم و علیل، زن و مرد، ضعیف و قوی، باسواد و بیسواد، عالم و عامی، فقیر و غنی، کوچک و بزرگ و ... به بیابان میکشاند تا بدون هیچ الزام یا دعوتی مسافتی دست کم به طول ۸۰ کیلومتر را با پای پیاده در شرایطی بسیار دشوار بپیمایند و عشقی را بنمایانند.آنهم بیاعتنا به خطر ناامنی و احتمال ترور و اخبار متوالی انفجاراتی که مرتب دهها بل صدها کشته و زخمی به جای گذارده است؛مگر معجزه چیست؟
تحلیل خود را از این موضوع که زیارت اربعین را از نشانههای شیعه برشمردهاند بیان بفرمایید؟
امام حسن عسکری (ع) فرمودند: نشانههای مومن (شیعه) پنج چیز است؛ ۵۰ رکعت نماز (واجب و مستحب) در روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک سودن، و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن. به این ترتیب نمیتوان گفت این جمعیت خروشان بدون دعوت و فراخوان، و بدون هماهنگی و ساماندهی و بدون مدیریت و نظام گردآمدهاند. دعوتی آسمانی، فراخوانی تاریخی، سامانی فرامادی و نظامی عرشی در آن وجود دارد که تنها با دیدة جان، نمایان میشود.
راهپیمایی اربعین حسینی از نظر شمااز چه ویژگی هایی برخوردار است؟
مراسم زیارت اربعین در زمان دولت ظالم صدام در عراق برگزار نمیشده و از سال ۱۴۲۵ قمری (۲۰۰۴ میلادی) به صورت کاملا مردمی در عراق به پا شده است. همه کسانی که در طول این سالها به این زیارت مشرف شدهاند و توفیق حضور در این سیل انسانهای عاشق را داشتهاند معترفاند که نرخ جمعیت این حرکت خروشان به صورت تصاعدی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته است. آمار جمعیت زائران امسال که توسط دولت عراق و رسانههای رسمی آن اعلام شده بود افزون بر بیست میلیون نفر اعلام شده است؛ نفس چنین اجتماعی در تاریخ بشری بینظیر و شگفتانگیز است. به یاد آوریم که بزرگترین اجتماع انسانی در تاریخ کشور ما ایران مراسم تشییع پیکر مطهر حضرت امام در سال ۱۳۶۸ بود که حدود ۱۱ میلیون نفر در آن شرکت داشتند. درصد عظیمی از این جمعیت خروشان صبح روز تشییع به مصلای امام آمدند و تا عصر ـ پس از خاکسپاری پیکر مطهرش ـ به خانه بازگشتند. اکنون تصور کنید جمعیتی چند ده میلیونی چند روز در شرایط آب و هوایی دشوار ـ سرما و گرما و باران و گرد و خاک و ... ـ به سوی کربلا آیند. طی این چند روز نیاز به آب و غذا و مسکن و سرپناه و رختخواب و استراحت و فضای بهداشتی و امکانات درمانی و ... چه میزان است؟
ترکیب جمعیتی اربعین را میتوان به عنوان یک مؤلفه مهم به شمارآورد؟
این جمعیت عظیم خروشان ترکیبی بس شگفت دارد: مردمانی از همه ملیتها: از کشورهای عربی، مانند سوریه و لبنان، قطر و کویت و یمن و بحرین و حجاز، از همه استانهای کشور ایران، از اروپا و آفریقا، از شرق آسیا، پاکستان و هند و ... مرد و زن و کوچک و بزرگ، پیرمردها و پیرزنهای ناتوان و برخی کسان دیگر که علیرغم نقص جسمانی با مشقت مضاعف یا با عصا و ویلچر در این مسیر حضور داشتند ...
خانوادههایی که نوعا کودکان خود را هم همراه آورده بودند. کودکانی در کالسکه و کودکانی که بخشی از مسیر را میدویدند و... تکان دهندهتر: کودکانی در آغوش مادران و پدران در این مسیر پرتعب ... خانوادههایی که یک دام مانند گوسفند یا بزغالهای نیز همراه خود کرده و به دنبال میکشیدند تا در منای عشق قربانیاش کنند،
کسانی علم به دوش: با نوشتههایی مانند لبیک یا حسین، یا اباعبدالله، یا اباالفضل العباس، و ... و بسیاری با پای برهنه ...همگی در این سفر تمرین اقتدا به حسین بن علی ع میکنند؛ در بریدن از همه داراییها و سرمایهها و در این که برخورداریهای خود را یکسر در طبق اخلاص نهند و سرافکنده و شرمسار از این که بیش از این در چنته ندارند به سوی محبوب تقدیم سازند ...همگی در این سفر تمرین هجرت میکنند، یا نه ... هجرت کردهاند. هجرت به معنای ترک است. گاهی این هجرت ترک خانه و دیار و سرزمین است، گاهی ترک راحت و آسایش، گاهی ترک زن و فرزند و دوست و ... خلاصه همواره ترک تعلقات. فاصله میان نجف و کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است. تیرهای برق در وسط مسیر جایگاه دقیق زائر را مشخص میکنند. بیش از ۱۴۰۰ تیر که میان آنها حدود ۵۰ متر فاصله است و بر روی هریک شمارهای درج شده که قرارگاه کاروانها را مشخص میکند.در میانه این مسیر مردمی عاشق در حرکتاند؛ سرهایی در گریبان و چشمهایی خیره و مدهوش، برخی ذکر بر لب و اشک بر گونه، برخی دست بر سینه و زمزمهخوان، برخی نالان و گریان، برخی سینه زنان و هروله کنان، برخی در حال گفتگو ... کاروانهایی که به صورت گروهی نوحهای میسرایند و کسانی که به آهنگ روضهای سینه میزنند.
انتهای پیام/
نظر شما