تحولات لبنان و فلسطین

در نشست با عنوان «نقش سمن‎ها در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد» از اتوبوسرانی و تاکسیرانی به‌عنوان ویترین عملکرد شهرداری‌ها در توجه به حق تقدم عابرپیاده یاد شد.

اتوبوسرانی و تاکسیرانی ویترین عملکرد شهرداری‌ها در توجه به حق تقدم عابرپیاده
به گزارش قدس آنلاین ، عطایی در نشست خبری «نقش سمن‎ها در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد» که در محل سالن جلسات شماره یک شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای انتخاب طرح‌ها و ایده‌ها باید نظرات مردم را تحت بررسی قرار دهیم، زیرا مشارکت مردم یک الزام برای اجرای طرح است.

وی ادامه داد: کلان‌پروژه ترویج حق تقدم عابر پیاده بزرگ‌ترین پروژه دبیرخانه آموزش فرهنگی است که با تاکید خود شخص شهردار و کمیسیون فرهنگی مصوب شده است. چشم‌انداز بلندی برای تغییر نگاه شهروندان به حق و مسئولیت‌های عابر پیاده در نظر داریم. در حال حاضر کمپینی شکل گرفته است با شعار «خط عابر، خط زندگی». رسالت این کمپین این است که این پیام را به شهروندان برساند که شما حقوقی برای خود دارید و همچنین در برابر حقوق دیگر شهروندان هم مسئولیت‌هایی دارید. ما در طی چهار ماه سفیرانی را تربیت کرده‌ایم که در فعالیت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا پیام این کمپین را به شهروندان برسانند تا به سطحی از آگاهی در رابطه با حقوق شهروندی برسند.

عطایی افزود: این اقدامات صرفاً در حیطه فرهنگی نیست، در بخش‌های دیگر نیز باید حمایت‌های لازم شود تا ما بتوانیم به این هدف غایی برسیم. در این راستا جلسات متعددی با مسئولان حوزه ترافیک داشته‌ایم و یک‌سری سازوکارهایی برای اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی تعبیه شده است. مسلماً اقدامات فرهنگی با کمک اقدامات مهندسی پیشرفت خواهند کرد. تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی ویترین نوع عملکرد شهرداری و مبنای قضاوت شهروندان است. شهرداری اگر بخواهد یک الگوی رفتاری را به مردم آموزش دهد، ابتدا باید خود آن الگو را داشته باشد.

نماینده کمپین «خط عابر، خط زندگی» بیان کرد: در طرح جامعی که برای این کلان‌پروژه ترتیب داده شده است، ۵ استراتژی اصلی لحاظ شده که با عنوان 5E شناخته می‌شود که شامل، مهندسی، آموزش، تکریم، تنبیه و اثربخشی است. این ۵ مورد گام‌های اصلی هستند که از لحاظ سلسله مراتبی برخی از آن‌ها تقدم دارند و در این الگو تمام تلاش ما بر این است که تمامی این گام‌ها را طی کنیم. یکی از رویکردهایی که تحت بررسی قرار گرفته، رویکرد شهر پایدار است. بر این مبنا که شهرها بتوانند منابع و محیط زیست خود را حفظ کنند تا بتوانند زندگی طولانی‌مدت و پایداری داشته باشند.

مشارکت مردم یک الزام برای اجرای طرح است

وی گفت: در این برنامه چندین آیتم وجود دارد که یکی از آن‌ها مشارکت مردم است. به این معنا که هیچ شهری بدون مشارکت مردم حتی با وجود داشتن ایده‌های خوب نمی‌توانند به هدف خود برسند. برای انتخاب طرح‌ها و ایده‌ها باید نظرات مردم را تحت بررسی قرار دهیم، زیرا مشارکت مردم یک الزام برای اجرای طرح است. چه بسا ایده‌ای که در مرحله اجرا با مخالفت مردمی مواجه شود. ما باید ارتباطمان با مردم را تقویت و مردم را با خود همراه کنیم. ما در حال حاضر فقط آدرس مسیر درست را پیدا کرده‌ایم. زمانی می‌توانیم مدعی رسیدن به موفقیت باشیم که بتوانیم تعدادی از طرح‌ها را اجرایی کنیم. از طرح‌های کوچک شروع به اجرا بکنیم و برای مثال چرخ‌بند را در سطح خیابان‌ها بیشتر کنیم.

قسمتی از اصلاحات می‌تواند در قالب مصوبه باشد

در بخش دیگری از این نشست، محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، بیان کرد: منشور حقوق شهرنشینی مشهد یک متن علمی دقیق است که برای اولین‌بار در کشور نوشته شده و برای اینکه این منشور به موفقیت برسد نیازمند کمک همه مردم از جمله انجمن‌های مردم‌نهاد هستیم؛ چرا که به عنوان اشخاصی مستقل از بدنه دولت و قدرت و سیاست و منفعت بهترین اشخاص اجراکننده منشور تلقی می‌شوند.

وی تصریح کرد: این گروه‌ها باید بتوانند مطالبه‌گری را به سطح جامعه آورده و به منشور قالب اجرایی بدهند که اگر در طی یک سال آینده این اتفاق نیفتد و در درون جامعه گفتمان‌سازی ایجاد نشود، به احتمال زیاد منشور با شکست مواجه شده و به تبع آن قدم‌های بعدی در مشهد و سایر شهرها بسیار مشکل خواهد بود، بنابراین نیازمند همکاری و کمک همه مردم و شهروندان هستیم تا بتوانیم در مورد چگونگی اجرای منشور بحث کنیم.

حسینی پویا در خصوص اقداماتی که تا کنون شورا برای اجرایی‌شدن منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد انجام داده گفت: می‌توان به مصوبه‌های شهر دوستدار کودک و شهر قابل دسترس برای همه به ویژه جانبازان معلولان و افراد کم‌توان شامل سالمندان و زنان باردار اشاره کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: همچنین مصوبه دیگری در دست طراحی داریم برای آماده‌شدن فضاهای شهر ویژه دوچرخه‌سواری و پیاده‌مداری و دیگر دستور کار شورا در موضوع تامین امنیت بانوان در فضاهای شهری است.

وی عنوان کرد: در تعامل با وزارت کشور و شهرداری مشهد موافقت تاسیس اداره‌ای در شهرداری مشهد با عنوان شهر همگان گرفته شده تا به مجموعه موضوعات اشاره شده در حوزه کودکان، جانبازان و معلولان، امنیت زنان و پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری بپردازد.

وی افزود: از مباحثی که در جلسات قبل مطرح شده، ۳۶ سرفصل استخراج شده است. برخی از آن‌ها مرتبط با موضوع شهر همدان و پیاده‌مداری بود که اصلاحاتی در رابطه با آن‌ها انجام شده و موجب بهبود وضعیت در آن شهر شده است. قسمتی از این اصلاحاتی که مدنظر ماست، می‌تواند در قالب مصوبه باشد و قسمتی از آن نیز به کادر اجرایی ابلاغ شود.

حقوق یک فرد برابر وظایف یک فرد دیگر است و همه افراد نسبت به هم مسئول هستند

در بخش دیگری از این نشست، رامشینی، فعال مدنی در رابطه با حقوق شهروندی گفت: ما در رابطه با حقوق شهروندی بسیار صحبت کرده‌ایم، باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که حقوق یک فرد برابر وظایف یک فرد دیگر است. همه افراد نسبت‌ به هم مسئول هستند و ما در اینجا در اصل در رابطه با حقوق و وظایف شهروندی صحبت می‌کنیم. افراد باید در ابتدا به وظایف شهرنشینی خود عمل کنند، سپس حقوق شهروندی برای آن‌ها اعمال خواهد شد. بحث دیگر در رابطه با آگاهی‌بخشی حقوق شهروندی است.

وی افزود: متاسفانه ما در این بخش در سطح کشور با کمبودهایی روبه‌رو هستیم. این مطالبه‌گری عمومی ناظر بر حقوق شهروندی و وابسته به تصمیماتی است که مدیران شهری و کشوری اخذ می‌کنند. برای بررسی درخواست‌ها باید توجه کرد که تنها از حوزه حمل‌ونقل یا تنها از شهرداری نباید انتظار گره‌گشایی داشت. حمل‌ونقل و مدیریت کاربری زمین باید باهم در نظر گرفته شوند، به این معنا که جذابیت‌های گردشگری به صورتی توسعه پیدا کنند تا مشکلات دیگری مانند ترافیک ایجاد نکنند.

رامشینی گفت: اعضای محترم شهرداری باید بدانند که حقوق شهرنشینی چیست و در راستای اجرای این حقوق چه فعالیت‌هایی می‌توانند انجام دهند. قبل از اینکه وارد بحث پیاده‌مداری شویم، به نظر من برخی از دوستان کاملاً معتقد نیستند به اینکه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دو روش مهم تردد در شهر هستند.

باید به توسعه روزافزون پارکینگ‌ها پایان دهیم

وی ادامه داد: برای اینکه کاملاً منطقی و آینده‌نگر به توسعه پیاده‌مداری بپردازیم، باید به توسعه روزافزون پارکینگ‌ها پایان دهیم، مسیرهای دوچرخه‌سواری را ایمن کنیم و به آرام‌سازی و... بپردازیم. حمل‌ونقل باید به صورت اختصاصی به سمت دوچرخه، پیاده‌روی، استفاده از وسایل عمومی پاک (مانند مترو، BRT و...) تغییر مسیر دهد.

ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.