تا اواخر دهه ۶۰ و حتی در سال‌هایی از دهه ۷۰ با گذر از شهرهای مختلف استان می‌شد یک تصویر مشترک را در بیشتر روزهای سال دید و آن صف‌های تهیه گاز مایع یا نفت بود.

محمدزاده/

 تا اواخر دهه ۶۰ و حتی در سال‌هایی از دهه ۷۰ با گذر از شهرهای مختلف استان می‌شد یک تصویر مشترک را در بیشتر روزهای سال دید و آن صف‌های تهیه گاز مایع یا نفت بود.

با توسعه و پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه صنعت نفت و گاز و انجام لوله گذاری‌های طویل و گسترده در نقاط مختلف آرام آرام صف‌های مورد نظر ابتدا در شهرهای نزدیک خطوط انتقال گاز و سپس در سایر شهرها محو شد.

با کاهش تعداد شهرهای فاقد گاز طبیعی پشتیبانی برای پاسخگویی به نیاز شهروندان نیازمند گاز مایع کار ساده‌ای بود و در حدود دو دهه گذشته تقریباً مشکل خاصی در این بخش برای متقاضیان گاز مایع پیش نیامد و تنها در مقاطع خاصی از قبیل قطعی گاز شهرستانی مانند درگز بود که برای مدتی محدود شاهد بروز معضلی به نام کمبود یا گرانی گاز مایع در این شهرستان و حتی شهرهای همجوار بودیم.

با این حال و در حالی که تصور می‌شد دیگر نباید شاهد بروز مشکلاتی در این بخش باشیم به یکباره در چند سال اخیر در ماه‌های آغازین پاییز و سردی هوا شاهد اتفاقاتی هستیم که بروز آن را می‌توان در تشکیل صف‌های طولانی و به نوعی نایاب شدن کپسول گاز مایع مشاهده کرد.

بر همین اساس در چند روز گذشته ابتدا گزارش‌هایی از کمبود گاز مایع در مناطق حاشیه‌ای مشهد و سپس در برخی از شهرستان‌ها به دستمان رسیده که حکایت از تکرار این مشکل دارد.

به طور مثال در دو روز گذشته در مناطقی چون بولوار توس، بخش‌هایی از الهیه و روستاهای اطراف مشهد شهروندان از نبود گاز مایع گلایه داشتند در همین حال برخی از اهالی روستاهای «برجوک»، «رضو»، «کبوترکوه» و «نجم‌آباد» گناباد هم با این مشکل مواجه شدند و از شهرهای دیگر هم گزارش‌های مشابهی مخابره شده است.

با این وصف و در حالی که می‌توان گفت بی‌تردید متولیان این حوزه در حال اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به مشکل پیش آمده هستند اما به نظر می‌رسد نباید از رفتار جامعه هدف در این حوزه غافل شد؛ چراکه نمی‌توان نقش خودروهایی را که هنوز گاز مایع استفاده می‌کنند نادیده گرفت. شاید در فصول گرم سال میزان گاز مایع مصرفی وسایل نقلیه خللی در روند توزیع گاز مایع ایجاد نکند اما با شروع فصل سرد و افزایش مصرف خانگی تناسب عرضه و تقاضا تغییر کرده و همین امر موجب ایجاد اختلال می‌شود.

نکته دیگر اینکه بنا به ادعای یکی از مدیران مرتبط با موضوع یکی از شهرستان‌ها یکی از شرکت‌های توزیع گاز مایع هم نقایصی در عملکرد خود داشته که امیدواریم در روزهای آینده شاهد بازگشت آرامش و گرما به خانه‌های شهروندان متقاضی گاز مایع باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.