با ظهور شبکههای اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، شــایعات با شــدت بیشتری گسترش یافته است، از همین جهت همواره مسئولان و متخصصان ارتباطی این سؤال را مطرح کردند که چرا مردم خبرهای رسمی کشورشــان را از منابع غیررسمی میگیرند و بر این مســئله تأکید کردند که مردم باید نســبت به افزایش سواد رسانهای خود اقدام کنند تا اسیر شایعات و اخبار دروغ نشوند.
اصولاً بحرانها و شــرایط حســاس آبستن شــایعه و اخبار ضد و نقیض هستند و برای همین است که مسئله مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی مناسب کلیدواژه اصلی علم مدیریت است.
سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین جراحی بزرگ باشد یا تدبیری پر اشکال، شرایط قابل توجهی را برای کشور رقم زده است و توجه بــه عوامل بحران زا و بحــران زدا در چنین شرایطی از اصل ماجرا اهمیت بیشتری دارد. در حالی که با افشــا شــدن پشــت پرده اغتشاشات، دخالت بیگانگان و سوء استفاده برخی جریانهای سیاســی و برانداز، آتش فتنه ســهمیهبندی و گران شدن بنزین رو به فروکش کردن اســت، حداقل توقع مردم اطلاع رسانی، شفافیت و صداقت مجریان این طرح بزرگ است.
مردم دیگــر همانند دوران پیــش از ظهور اینترنت نیســتند که در قبال اخبار رسمی منفعل باشند و هرچه از تریبونهای رسمی گفته میشود، بی چون و چرا بپذیرند، بلکه توقع اقناع و اطلاع رسانی شفاف دارند. شــاید مردم و تاریخ اطلاعرسانی رسانههای رســمی و مســئولان را دقیقاً همزمان با افزایش قیمت و سهمیهبندی بنزین از ساعت ۲۴، فراموش کنند، اما حداقل انتظار دارند کــه پس از آغــاز طرح در مــورد روند اجرا اطلاعرسانی مناسبی شود.
این ســؤال بجای افکار عمومی است که چرا بایــد یک یا دو روز مانده بــه پایان آبان ماه شایعه سوختن سهمیه خودروهای غیرسواری و عدم انتقال به ماه آینده مطرح شود و نه تنها هیچ اطلاعرسانی نشــود، بلکه در اظهاراتی ضدونقیض مسئله را بیشتر پیچیده کند. درحالی که پیش از این مســئولان شرکت ملــی پخش فراوردههای نفتــی ایران اعلام کرده بودنــد که طبق مصوبــه دولت، تنها ســهمیه ســوخت خودروهای شــخصی و موتورســیکلتها تا ۶ ماه ذخیره میشود و سهمیه بنزین خودروهای عمومی در پایان هر ماه صفر شده و به ماه بعد انتقال نمییابد، اما اســتاندار تهران از ذخیره سهمیه بنزین آبان ماه تمامی خودروها تــا ۶ ماه خبر داد، ولی در نهایت تکذیب شد و سهمیه این نوع خودروها ســوخت!
مشابه همین نوع اطلاع رسانی در مورد مشــموالان یارانه معیشتی نیز در حال تکرار است، مسئولان به صورت قطره چکانی دربــاره این موضوع اظهار نظر میکنند و در مقابل پیگیری رسانهها درباره جزئیات بیشتر، آنها را به اخبار صداوسیما و تریبونهای رســمی ارجــاع میدهند و در عین حال هــم تأکید میکنند که مردم در این خصــوص مراقب پیامکهای جعلی کلاهبرداران و سوءاستفاده کنندگان باشند!
ظــرف چند روز آینده منتظر آزمون وســع باشید، پاسخ قانع کننده ای به وضعیت فعلی کشــور چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی نیست. باید امیدوار بود، مسئوالن از فرصت همراهی مردم به بهترین شکل استفاده کنند تا این جراحی ســخت و بزرگ در شــرایط کنونی با کمترین هزینه به اهداف خود برسد.
نظر شما