تحولات لبنان و فلسطین

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح سه‌شنبه ۲۶ آذر با قصه‌گویی گیتی خامنه، اجرای قصه‌گویان و برگزاری جشن تولد بهرام شاه‌محمدلو همراه بود.

یک روز پر اتفاق؛ از قصه‌گویی گیتی خامنه تا غافلگیری بهرام شاه‌محمدلو

به گزارش قدس آنلاین، بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح سه‌شنبه ۲۶ آذر در حالی آغاز به کار کرد که علیرغم تعطیلی مدارس و آلودگی هوا، استقبال خوبی از این دوره جشنواره شد.

بر این اساس، باران صبحگاهی سبب شده بود که والدین علاقه‌مند به این جشنواره، کودکان را همراه خود بیاورند تا قصه‌های قصه‌گویان را از دست ندهند. مصطفی جعفری‌خوزانی به عنوان اولین قصه‌گو، اجرای قصه «آلن کوچولو و جعبه ابزار» آغازگر جشنواره بیست‌ودوم بود و پس از جعفری‌خوزانی، فاطمه غفاری‌سروستانی قصه «آرزوی بزرگ» را اجرا کرد.

یکی از نوستالژی‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حضور ایرج طهماسب و بهرام شاه‌محمدلو است که اتفاقاً از اعضای هیات داوران ملی جشنواره به همراه آزیتا حاجیان، رویا نونهالی و حمیدرضا شاه‌آبادی هستند. به‌ویژه این‌که سال روز تولد بهرام شاه‌محمدلو که معروف به آقای حکایتی است، هم‌زمان با اولین روز گشایش جشنواره قصه‌گویی باشد. به همین دلیل دست‌اندرکاران جشنواره قصه‌گویی تصمیم گرفتند آقای حکایتی را غافلگیر کنند و جشن تولد ۷۰ سالگی او را در فضایی صمیمی جشن بگیرند. هدیه‌ای که به این قصه‌گوی قدیمی اهدا شد، یکی از آثار برگزیده دوسالانه نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که پس از اهدای آن، بهرام شاه‌محمدلو از برگزاری این جشن خودمانی و این هدیه ارزشمند تشکر کرد.

قصه‌گویی گیتی خامنه از دیگر اتفاق‌های جالب توجه در روز اول جشنواره بیست و دوم قصه‌گویی بود که بسیار مورد توجه و استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و همراهی کودکان با این مجری و گوینده باسابقه تلویزیون و رادیو جالب توجه بود. قصه گیتی خامنه فضایی سوررئال داشت و او در این قصه سعی کرد کودکان را با تجربه‌های بزرگسالان آشنا کند.

یکی از نکته‌های جالب توجه در این دوره جشنواره قصه‌گویی، حضور داوران نوجوان است که سجاد اسماعیل‌بیگی یکی از آن‌ها به شمار می‌آید که سال گذشته نیز حضوری پررنگ در اجراهای جشنواره داشت. علی سلیقه، آتنا چراغی، زحل موذن و سارا پورعبدالله نیز سجاد اسماعیل‌بیگی را در هیات‌داوران ملی نوجوان همراهی می‌کنند.

از دیگر بخش‌های جشنواره قصه‌گویی که از سال گذشته طرفدارانی داشت، حرکت کارناوال عروسکی از مقابل در ورودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت پارک لاله است که هر روز در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. این کارناوال با ۸ عروسک غول پیکر و ۶ عروسک تن‌پوش با اجرای موسیقی زنده بومی استان‌های کشور و پخش موسیقی آثار تصویری برجسته حوزه کودک برگزار می‌شود. در کارناوال روز اول، جمعیت زیادی با کارناوال همراه شدند و حتی به تصویربرداری پرداختند.

در روز اول از بیست‌دومین جشنواره قصه‌گویی، ۱۵ قصه‌گو، قصه‌های خودشان را اجرا کردند و یک کارگاه تخصصی و نشست با عنوان «قصه‌گویی به منظور تحت تأثیر قرار دادن روح و جان افراد» و «قصه‌گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در نشست تخصصی «قصه‌گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» که از سوی پوپک عظیم‌پور عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد، نقاط ضعف و قوت قصه‌گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که مخاطبان آن را اولیای تربیتی، دانشجویان و علاقه‌مندان قصه‌گویی تشکیل می‌دادند، همچنین در مورد تکنیک‌های جدید قصه‌گویی و قصه‌گویی‌های مشارکتی صحبت شد.

کارگاه آموزشی «قصه‌گویی به منظور تاثیر بر روح و جان» نیز اختصاص به سخنان ساره قصیر از لبنان درباره این موضوع داشت و او در باب اهمیت قصه گفت: هر کدام از ما حرکات جسم، روح و احساس‌های مختلفی داریم و هر کدام‌مان باید به قصه‌های کودکی‌مان برگردیم. اگر از شما بپرسند که از خودتان بگویید، قطعا به قصه‌ای می‌رسیم. قصه باید به دل بنشیند اما هر قصه‌ای به دل نمی‌نشیند. قصه و قصه‌گو باید در نشستن قصه بر جان مخاطب موثر باشد و این مساله مهم به دو عامل قسمت اجرای قصه‌گو و مضمون قصه بر می‌گردد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.