به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: طی ۹ ماه امسال هشت میلیون و ۱۶۴ هزار و ۹۹۴ تن کالا به صورت درون استانی جابهجا شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار درصد افزایش دارد.
ابراهیم نصری افزود: در این مدت چهار میلیون و ۴۸۶ هزار و ۶۷۹ تن کالای معدنی و ساختمانی نظیر سنگ آهن و شن توسط ناوگان جادهای حمل بار در خراسان رضوی جابهجا شده است که نشان دهنده رشد ۱۰ درصدی جابهجایی این اقلام است. همچنین طی این مدت یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۷۰ تن بار فلزی در جادهها استان حمل شده که رشد هفت درصدی داشته است.
وی ادامه داد: کاهش فرار بار و ثبت بارنامه حمل کالا برای این اقلام در حوزه حمل و نقل برون شهری و همچنین نوسان بازار به علت پیشبینی افزایش قیمت ارز که باعث افزایش خرید و حمل و نقل بیشتر این محصولات شده از دلایل افزایش ثبت و جابهجایی محصولات معدنی و فلزی در استان است.
وی میزان جابهجایی محصولات کشاورزی و غذایی در استان طی این مدت را ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۰ تن عنوان کرد و گفت: حمل محصولات کشاورزی و ماشینآلات و قطعات یدکی در استان به ترتیب هفت و ۱۲ درصد کاهش داشته که مهمترین دلایل این کاهش، فرار بار، عدم جریمه ناوگان باری و وانت بار فاقد بارنامه توسط پلیس راه و تا حدودی نیز کاهش برداشت محصولات کشاورزی بوده است.
بیتوجهی پلیس به فرار بار و اضافه بار
از سوی دیگر رییس اداره روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی پیش از این اعلام کرده بود طی ۹ ماه امسال با نصب و تجهیز چهار سامانه توزین در حال حرکت (WIM) بالغ بر ۱۰ هزار تخلف اضافه بار ناوگان جادهای در این استان ثبت شده است.
عادله علیپور افزود: سامانههای ثبت اضافه بار در کنار پایگاههای پلیس راه استان نصب شده و با ثبت تخلف اضافه بار و تهیه تصویر وسیله نقلیه، اطلاعات مربوطه برای اعمال قانون به پایگاه پلیس راه ارسال میشود.
وی ادامه داد: با این حال تاکنون اطلاعات ۱۰ هزار تخلف ثبت شده در این ارتباط از سوی پلیس راه پیگیری و اعمال قانون نشده است.
رییس اداره روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: برای راهاندازی چهار سامانه مکانیزه یاد شده ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و به زودی ۲ سامانه توزین متحرک نیز در استان راهاندازی میشود.
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اولویت ما مقابله با تخلفات حادثه ساز و حفظ جان مردم است، اعمال قانون برای ناوگان حمل بار فاقد بارنامه مگر از حفظ جان مردم مهمتر است؟
سرهنگ هادی امیدوار افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای نیز میتواند کنترل بارنامه را از پایانههای بار خود آغاز کند، راهداری به دنبال درآمد حاصل از بارنامههاست ولی اولویت پلیس حفظ ایمنی سفر مردم است.
وی ادامه داد: ظرفیت نیروی پلیس راه به گونهای است که باید تمام مقدورات خود را برای ایمنی ترافیک و تردد مردم و پیشگیری از تصادفات فوتی بکار گیرد البته نمیگوئیم با تخلفات بارنامه برخورد نمیکنیم اما همه توان خود را صرف برخورد با این تخلف نمیکنیم و به اولویتهای خود از جمله حفظ ایمنی تردد در جادهها میپردازیم.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
نظر شما